SIDIROPOULOS-EDITORIALΑπροσδόκητα εντυπωσιακά ήταν τα συμπεράσματα από την τροπή που πήρε η υπόθεση της κατασκευής του περιμετρικού δακτυλίου της Ξάνθης, που έγινε διάσημη μέσα σε ελάχιστες μέρες, αναδεικνύοντας χειρισμούς που κινήθηκαν στο όριο της ηθικής αλλά ταυτόχρονα πολιτικά και κοινωνικά αντανακλαστικά που ακύρωσαν όποια μεθόδευση είχε προηγηθεί.

Δεν χρειάζονται πλέον ιδιαίτερες αποδείξεις για να αντιληφθεί κανείς τι πραγματικά έγινε τα τελευταία δύο χρόνια στην Ξάνθη, γεγονότα που χρειάστηκαν 3 μέρες για να γίνουν αντιληπτά από το σύνολο των σκεπτόμενων πολιτών. Σε συνομιλία του με δημοσιογράφους δύο μέρες πριν τη συνεδρίαση ο Δήμαρχος της πόλης είχε κάνει λόγο για ιστορική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στην οποία ο καθένας θα πρέπει να αναλάβει το βάρος της ιστορικής του ευθύνης. Τελικά επιβεβαιώθηκε και στα δύο σκέλη, πλήρως, αν και είναι βέβαιο ότι φανταζόταν πολύ διαφορετική την εξέλιξη.

Αυτό που αντιλήφθηκαν πλέον όλοι και για το οποίο οι πτέρυγες της αντιπολίτευσης μίλησαν ευθέως, είναι ότι η σύλληψη ενός έργου που ο Νομάρχης Ξάνθης οραματίστηκε για τους δικούς του λόγους ως έργο του μέλλοντος αλλά κρίθηκε από τους πολλούς ως λανθασμένη επιλογή, επιχειρήθηκε να επιβληθεί στην πόλη ερήμην της γνώμης των κατοίκων της, αλλάζοντας δραματικά τη ζωή των περισσοτέρων εξ’ αυτών.Είναι πλέον σαφές ότι η ιστορία ξεκίνησε με την εντολή εκπόνησης της συγκεκριμένης προμελέτης που αφορούσε ξεκάθαρα στην κατασκευή ενός κλειστού δακτυλίου γύρω από την πόλη που θα διέρχεται από τη Χρύσα και το Σαμακώβ.

Η Προμελέτη αυτή παρέμεινε άγνωστη στους πάντες, πλην του Νομάρχη Ξάνθης και του Δημάρχου – τουλάχιστον- μέχρι την περασμένη Δευτέρα. Στο διάστημα αυτό όμως η υπόθεση έφτασε στο στάδιο της οριστικής μελέτης εν κρυπτώ. Ο Δήμος της Ξάνθης που έλαβε έγκαιρα τη προμελέτη προκειμένου να εκφέρει άποψη αφού προηγουμένως προβεί σε δημόσια διαβούλευση, την κράτησε στην αφάνεια μέχρις ότου περάσει η κρίσιμη προθεσμία, βάσει της οποίας δόθηκε η σιωπηλή του συναίνεση και προχώρησε η διαδικασία της οριστικής μελέτης. Μόνο τότε έφερε το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, δίνοντας μόλις τρεις μέρες στις πτέρυγες της αντιπολίτευσης – και καμία στους πολίτες- για να μελετήσουν την διαβόητη Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που στην ουσία περιέχει την ακριβή χάραξη του έργου.

Τα όσα έγιναν αμέσως μετά είναι πλέον γνωστά. Όμως από την υπόθεση αυτή προέκυψαν δύο πολύ σοβαρά πολιτικά συμπεράσματα που προκαλούν βαθειά σκέψη. Η ξεκάθαρη εντύπωση που υπάρχει είναι ότι υπήρξε  μεθόδευση από πολιτικούς άνδρες προκειμένου να επιβάλλουν στην πόλη μια δική τους απόφαση ερήμην των συλλογικών οργάνων, κινούμενοι με γνώμονα τη ματαιοδοξία ή την αντίληψη ότι κατέχουν τη μοναδική αλήθεια – ίσως αυτή να είναι επιεικής εκτίμηση. Αυτή είναι η εντύπωση που δημιουργήθηκε και μόνο οι ίδιοι μπορούν με δικές τους δηλώσεις να μεταβάλλουν τη στιγμή που τίθεται ένα σοβαρό ηθικό ζήτημα που γίνεται αντιληπτό μετά την αποκάλυψη της υπόθεσης και που απασχολεί έντονα τους πολίτες, πέραν άλλων σχολίων. Σε δεύτερη ανάγνωση αποτελεί όμως και μια νίκη των παρατάξεων του δημοτικού συμβουλίου και των ενεργών πολιτών που αντέδρασαν καίρια και πέτυχαν την ανάσχεση –γιατί δεν πρόκειται περί οριστικής απόρριψης- του επώδυνου σχεδίου αλλά και την αποκάλυψη της μεθόδευσης που έγινε.

Σε ότι αφορά στο θέμα της απόκρυψης του εγγράφου που είναι σαφές ότι έγινε, απομένει στη δημοτική αρχή να εξηγήσει κάποτε ποιος έδωσε τη σχετική εντολή καθώς αδυνατεί κάποιος να πιστέψει ότι μια υπηρεσία του Δήμου απέκρυψε αυτοβούλως ένα τόσο σημαντικό ζήτημα. Διαφορετικά θα βρίσκει πάντοτε μπροστά την αντιπολίτευση που θα υπενθυμίζει την υπόθεση με τρόπο ιδιαίτερα δυσάρεστο για την παράταξη της πλειοψηφίας. Σε ότι αφορά στη στάση του Νομάρχη Ξάνθης αυτή χαρακτηρίστηκε από το σύνολο της αντιπολίτευσης  με ιδιαίτερα βαρείς χαρακτηρισμούς – «συντονιστής», «πολιτικά απαράδεκτος» κ.α. – και απομένει στον ίδιο να αντικρούσει με πειστικό τρόπο τους χαρακτηρισμούς που η αντιπολίτευση απέφυγε να αποδώσει στο Δήμαρχο αλλά μόνο σε εκείνον. Επιπρόσθετα θα είχε εκτιμηθεί διαφορετικά η στάση του αν επέλεγε να πάει στο δημοτικό συμβούλιο και να υποστηρίξει τη θέση του.

Για το Δήμαρχο Ξάνθης, πάλι, η υπόθεση αυτή ήταν το χειρότερο που θα μπορούσε να συμβεί στην παράταξή του σε μια εποχή έντονης εσωστρέφειας και παρατεταμένης κρίσης που συνυπάρχει σε συνδυασμό με την ξεκάθαρη και – για πρώτη φορά μαζική- στόχευση του ΠΑΣΟΚ στο σύνολό του να συγκρουστεί σκληρά μαζί του μέχρι την ανατροπή στο Δήμο. Δεν είναι ευδιάκριτες οι προθέσεις του, όμως πολιτικά, η εικόνα που έχει δοθεί στους πολίτες είναι ότι κλήθηκε να συμμετάσχει σε μια  συμπαιγνία που είχε σαν στόχο να επιβάλλει στην πόλη μια επιλογή του Νομάρχη Ξάνθης που θα απέβαινε σε βάρος των δημοτών του και βρέθηκε ο ίδιος εκτεθειμένος περισσότερο απ΄ όλους. Και μάλιστα παρότι την τελευταία στιγμή άλλαξε τη θέση του και υπέκυψε στη γνώμη των πολλών.

Όλη αυτή η μεθόδευση έγινε ερήμην της άποψης των πολιτών και απαξιώνοντας κάθε έννοια δημοκρατικής λειτουργίας των θεσμών που υπηρετούν όσοι ενεπλάκησαν. Όμως η όλη υπόθεση έχει εκτρέψει και πάλι τη συλλογική σκέψη μακριά από τα πραγματικά και πολύ σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα της πόλης.  Ποιος αποφάσισε, λοιπόν,  ότι το ζήτημα της πόλης είναι να συζητά αν θα γίνει δακτύλιος η μεμονωμένη παράκαμψη που θα συνδέεται  αναγκαστικά με τον κάθετο άξονα, που ίσως δεν γίνει και ποτέ; Γιατί η πόλη ξαφνικά πρέπει να ασχολείται με το δίλημμα που τέθηκε εξαιτίας της σύλληψης του έργου; Μήπως διαφεύγει σε όλους ότι ΠΟΤΕ μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει κυκλοφοριακή μελέτη και η πόλη ταλαιπωρείται κάθε μέρα και περισσότερο από πρόσκαιρες και άνευ συνολικού σχεδίου κυκλοφοριακές παρεμβάσεις; Μήπως είναι ευκαιρία να ξυπνήσουν όλοι και να απαιτήσουν η δημόσια διαβούλευση να βασιστεί σε σοβαρή κυκλοφοριακή μελέτη και να καταλήξει στην μόνιμη, εφικτή, και χρηστική λύση για την περιφερειακή κίνηση στην πόλη και τους γύρω οικισμούς; Αφού οι πολίτες κατάφεραν να επηρεάσουν τόσο δραστικά το μέλλον τους στη περίπτωση του μνημειώδους δακτυλίου, είναι καιρός να «αναγκάσουν» το Δήμο να δει το πιο σοβαρό πρόβλημα της πόλης, αποκομμένο από τις μεγαλόπνοες και δύσκολα υλοποιήσιμες παρακάμψεις.

isidister@gmail.com

Υ.Γ.

-Πραγματικά ατυχής η προσπάθεια του μελετητή να αποδείξει γιατί θα έπρεπε η δυτική παράκαμψη να έχει κόμβο στο Καζίνο Ξάνθης, το μοναδικό σημείο της όλης χάραξης που βρίσκεται , κυριολεκτικά, στη μέση του πουθενά.

-Ασυνήθιστα δύσκολη για το Δήμαρχο η βραδιά του κρίσιμου Δημοτικού Συμβουλίου και φάνηκε να είναι μόνος του, με τον συνδυασμό του απαθή – (όπως συμβαίνει και στα υπόλοιπα θέματα συνήθως)

– Οι πολιτικές και επικοινωνιακές νίκες των παρατάξεων της  αντιπολίτευσης, που τον τελευταίο χρόνο ήταν αρκετές και προκαλούν ανησυχία στην πλειοψηφία, δεν αρκούν για να δημιουργήσουν συνθήκες ανατροπής, όπως φαίνεται εκ πρώτης όψεως. Άλλωστε αρκετοί γνωρίζουν ότι το σύστημα εξουσίας που διοικεί το Δήμο της Ξάνθης, παραμένει κυρίαρχο στο Δήμο.