Εικόνα επιτάχυνσης των διαδικασιών για την αξιοποίηση του υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στο εξαντληθέν κοίτασμα της Νοτίου Καβάλας, προκύπτει από την χθεσινή συνάντηση στο υπουργείο Ενέργειας, μεταξύ του γενικού γραμματέα Μ.Βεροιόπουλου και ομάδων εργασίας του ΤΑΙΠΕΔ.
Βασικό θέμα της συνάντησης, το περιεχόμενο της κοινής υπουργικής απόφασης που βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης, και θα καθορίζει το πλαίσιο λειτουργίας της αποθήκης, θα προβλέπει ότι η ΡΑΕ θα διαμορφώσει την ελάχιστη απόδοση (WACC) του έργου, αλλά και θα προσδιορίζει τα ελάχιστα επίπεδα υποχρεωτικής ελεύθερης διαθέσιμης χωρητικότητας (π.χ. 20%) που πρέπε να τηρεί ο επενδυτής, για λόγους διασφάλισης της ενεργειακής τροφοδοσίας της χώρας.
Η υπουργική δηλαδή απόφαση που αναμένεται να εκδοθεί μετά τις Ευρωεκλογές, όπως λένε οι πληροφορίες, θα περιγράφει με σαφήνεια το χαρακτήρα του έργου, που απ’ ότι φαίνεται, θα αναπτυχθεί ως ανεξάρτητο Σύστημα (ΑΣΦΑ), ενώ κρίσιμη συνιστώσα για την οικονομική του βιωσιμότητα είναι το κατά πόσο θα επιτραπεί η ελεύθερη πρόσβαση τρίτων σε αυτό ή θα χορηγηθεί εξαίρεση.
Ταυτόχρονα η ΚΥΑ θα περιγράφει τα βασικά σημεία του κειμένου του ανοικτού διεθνού διαγωνισμού, τον οποίο πρόκειται να προκηρύξει φέτος το ΤΑΙΠΕΔ.
Εφόσον μάλιστα η ΚΥΑ εκδοθεί μετά τις εκλογές, και η ΡΑΕ κινηθεί γρήγορα, δηλαδή δεν υπάρξουν οι συνηθισμένες καθυστερήσεις που παρατηρούνται σε παρόμοιους διαγωνισμούς, τότε, όπως λένε πηγές κοντά στο project, η προκήρυξη θα μπορούσε να εκδοθεί κάποια στιγμή μέσα στο φθινόπωρο. Εννοείται ότι όπως συμβαίνει σε παρόμοιες υποδομές, θα έχει προηγηθεί κάποιου είδους market test, προκειμένου να “τσεκαριστεί” το επενδυτικό ενδιαφέρον, το οποίο ωστόσο είναι ήδη υπαρκτό.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον
Εδώ και μερικές εβδομάδες, τρία δυνατά ονόματα, κάθε ένα στον τομέα του, έχουν προχωρήσει στην δημιουργία κονσόρτσιουμ, όπως είχε αποκαλύψει το “Energypress”, (Κονσόρτσιουμ από τη Γαλλική ENGIE με ΤΕΡΝΑ και ENERGEAN για τη διεκδίκηση της υπόγειας αποθήκης αερίου στη Ν. Καβάλα), προκειμένου να διεκδικήσουν το έργο, όταν και όποτε προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.
Την κοινοπραξία απαρτίζουν η STORENGY που ανήκει στη Γαλλική ENGIE, η ENERGEAN η οποία έχει και σήμερα την άδεια εκμετάλλευσης του πεδίου και η κατασκευαστική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Στην ουσία, με την κίνηση αυτή, οι τρεις παραπάνω εταιρείες έσπευσαν να πάρουν θέση ενόψει των επικείμενων εξελίξεων γύρω από το project, γνωρίζοντας ότι η δημιουργία μιας τέτοιας μακροχρόνιας υποδομής αερίου που θα διασφαλίζει την επάρκεια εφοδιασμού είναι πλέον μονόδρομος για τη χώρα μας, προκειμένου να υλοποιήσει τα όσα προβλέπονται στον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό.
Το ερώτημα επομένως δεν είναι αν θα υπάρξει ενδιαφέρον, αλλά πόσο μεγάλο αυτό θα είναι, καθώς επίσης τι στάση θα τηρήσει ο ΔΕΣΦΑ. Στο θέμα είχε αναφερθεί πρόσφατα από το βήμα του 4ου ενεργειακού συνεδρίου της ΗΑΕΕ, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Ρ.Λαμπίρης, λέγοντας χαρακτηροστικά “ελπίζουμε ο ΔΕΣΦΑ να δει θετικά το έργο, όταν θα έρθει η ώρα”, και διευκρινίζοντας ότι οι υπόγειες αποθήκες αερίου έχουν μακροχρόνιας διάρκειας χαρακτήρα, (long term), όχι όπως η Ρεβυθούσα που αφορά βραχυχρόνιας διάρκεια αποθήκευση (short term).
“Το έργο της νότιας Καβάλας λόγω της γεωλογίας, του μεγέθους και της εγγύτητάς του στον νότιο αγωγό της υπάρχουσας υποδομής αλλά και εξαιτίας της μοναδικότητάς της στην Ελλάδα, θα ενισχύσει την ασφάλεια του εφοδιασμού στην ελληνική αγορά και θα βελτιώσει τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου των προμηθευτών φυσικού αερίου”, είχε επισημάνει ο κ. Λαμπίρης.
Τέτοιες υποδομές, όπως η υπόγεια αποθήκη αερίου της Καβάλας ενισχύουν σε σημαντικό βαθμό την επάρκεια εφοδιασμού, ωστόσο σήμερα η Ελλάδα αποτελεί και σε αυτόν τον τομέα, από τις εξαιρέσεις στην Ευρώπη, δίχως παρόμοιο έργο. Στον αντίποδα, πληθώρα ευρωπαικών χωρών διαθέτουν αποθήκες που καλύπτουν πάνω από το 20% της ετήσιας κατανάλωσής τους σε φυσικό αέριο, ενώ αυτή τη στιγμή σχεδιάζονται παρόμοια έργα σε αρκετές περιοχές.
Το ύψος της επένδυσης σο εξαντληθέν κοίτασμα της Καβάλας υπολογίζεται στα 300-400 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η χωρητικότητα της αποθήκης θα ανέρχεται στα 360-720 εκατομμύρια κυβικά μέτρα (όσο δηλαδή περίπου το 10% της ετήσιας κατανάλωσης της χώρας σε φυσικό αέριο).
Σημειωτέον ότι το έργο έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο των Έργων Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCI), γεγονός που καθιστά εφικτή την πρόσβαση σε χρηματοδότηση με ευνοϊκούς όρους, όπως η δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αλλά και πρόσθετες επιχορηγήσεις.