Σε εξέλιξη βρίσκονται οι συζητήσεις του ΔΕΣΦΑ με την τουρκική BOTAS, που έχουν ως στόχο τη σύναψη συμφωνίας διασύνδεσης μεταξύ των συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας και Τουρκίας.
Οι διαβουλεύσεις και οι τεχνικές επαφές, σύμφωνα με πληροφορίες, κρατούν εδώ και περίπου επτά με οκτώ μήνες και αν και δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή σαφής ορίζοντας ολοκλήρωσής τους, εντούτοις το αποτέλεσμά τους θα ανοίξει το δρόμο για τη δραστηριοποίηση και τρίτων χρηστών στο σημείο εισόδου στους Κήπους του Έβρου.
Πρόκειται για εξέλιξη αντίστοιχη με εκείνη που υπήρξε με τη συμφωνία του ΔΕΣΦΑ με το Βούλγαρο Διαχειριστή Bulgartransgaz, οπότε και από το 2017 πέντε χρήστες έφεραν φυσικό αέριο στο σημείο εισόδου του αγωγού στο Σιδηρόκαστρο. Μέχρι τότε έφερνε μόνο η ΔΕΠΑ.
Η συμφωνία διασύνδεσης με την BOTAS αφορά τεχνικά θέματα μετρήσεων αλλά και το ζήτημα της φυσικής αντίστροφης ροής του αγωγού. Δηλαδή να φεύγει και φυσικό αέριο προς την Τουρκία.
Με τη συμφωνία θα ρυθμίζονται όλα τα θέματα λειτουργικής διασύνδεσης των συστημάτων, διευκολύνοντας καθοριστικά την αμφίδρομη διασυνοριακή μεταφορά φυσικού αερίου και την πρόσβαση τρίτων στις διασυνδέσεις.
Σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες, η επίτευξη και υπογραφή συμφωνίας θα αποτελέσει ένα καθοριστικό βήμα για την ολοκλήρωση της περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου της Νότιο Ανατολικής Ευρώπης, με στόχο την περαιτέρω προώθηση του διασυνοριακού εμπορίου και την αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας εφοδιασμού της περιοχής.
Παράλληλα η συμφωνία θα επιτρέψει τη μεγαλύτερη αξιοποίηση των ελληνικών υποδομών και ιδίως του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας και εν γένει τη βελτίωση των συνθηκών ανταγωνισμού στην προμήθεια αερίου μέσω της δραστηριοποίησης νέων παικτών στην αγορά, και τα δύο προς όφελος του τελικού καταναλωτή.
Πάντως, η κατάληξη των συζητήσεων και η υπογραφή συμφωνίας διασύνδεσης με την BOTAS προϋποθέτει και τη λειτουργία πλατφόρμας προκειμένου να ανοίξει η εισαγωγή ποσοτήτων φυσικού αερίου εκτός τουρκικής προέλευσης.
Σε ό,τι αφορά τον ελληνοτουρκικό αγωγό, αξίζει να σημειωθεί ότι στις 20 Αυγούστου πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες δημοπρασίες διάθεσης μεταφορικής ικανότητας στους Κήπους, δηλαδή κατανομή δυναμικότητας με όρους αγοράς και όχι βάσει χρονικής προτεραιότητας.