Το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επαναφέρει τις προβολές σε περιφερειακές πόλεις της Ελλάδας με τη δράση ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΤΑΞΙΔΙ, κάνοντας διαθέσιμο ένα σημαντικό μέρος του ελληνικού προγράμματος. Ενισχύει έτσι την πολιτιστική αποκέντρωση και μεταφέρει κλίμα αυτής της κινηματογραφικής γιορτής στις αίθουσες και πολιτιστικούς χώρους συγκεκριμένων πόλεων.
Στην Ξάνθη η Κινηματογραφική Λέσχη της ΦΕΞ υποδέχεται το φεστιβάλ και συμμετέχει στη δράση ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΤΑΞΙΔΙ – Περιφερειακές προβολές 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ από την Σάββατο 27 Μαΐου έως την Παρασκευή 2 Ιουνίου 2023 στο Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης 7:00μμ-11:00μμ
Την Παρασκευή 2 Ιουνίου η Κινηματογραφική Λέσχη στο πλαίσιο του φεστιβάλ, φιλοξενεί το σκηνοθέτη ΒΑΣΙΛΗ ΛΟΥΛΕ για μια συζήτηση μετά την προβολή της ταινίας του «Μια μεγάλη Οικογένεια» η οποία συμμετείχε στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Π Ρ Ο Γ Ρ Α Μ Μ Α Π Ρ Ο Β Ο Λ Ω Ν
ΣΑΒΒΑΤΟ 27-5 | ||
7:00μμ | BEING INSLANDER, 69’ Δημήτριος Μπούρας | |
Ένα ταξίδι στο χρόνο, το χώρο και τις ανθρώπινες ψυχές – αυτές των Νησιωτών. Μέσα από τις αφηγήσεις των κατοίκων, ένα μωσαϊκό διαφορετικών φωνών διαρρηγνύει τις μονοθεματικές εικόνες μιας νοσταλγικής Μεσογείου προσκαλώντας μας να ξεδιπλώσουμε μαζί του τη συνύπαρξη των αντιθέσεων και των συγκλίσεων, υπενθυμίζοντάς μας την αξία των δεσμών. | ||
8:30μμ | ΓΕΛΩΝΤΑΣ ΣΤΟ ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ,90’ Αννέτα Παπαθανασίου | |
Ο Καρίμ Ασίρ, ο Αφγανός Τσάρλι Τσάπλιν, σε ένα κατεστραμμένο Αφγανιστάν, δίνει παραστάσεις με μoναδικό όπλο το γέλιο. Όταν οι Ταλιμπάν εισβάλουν στην Καμπούλ ο Καρίμ απειλείται με θάνατο. Προσπαθώντας να σωθεί, φθάνει στην Ελλάδα. Παρακολουθούμε την περιπέτεια της ζωής του και εξερευνούμε το θέμα του γέλιου. Μπορεί το γέλιο να αλλάξει τον κόσμο; | ||
10:00μμ | ΟΤΙ ΛΕΣ ΓΙΑ ΜΕΝΑ, 84’ Ευαγγελία Γούλα | |
Μια μακροχρόνια κινηματογράφηση στον καταυλισμό Τσιγγάνων Ηρακλείου Κρήτης, αποκαλύπτει την ιστορία της μεγαλύτερης οικογένειας και την προσωπικότητα του θρυλικού πατριάρχη της, που κατάφερε σε πολύ νεαρή ηλικία να μορφωθεί, να ενταχθεί στο αστικό πλαίσιο και τελικά να τα χάσει όλα εξαιτίας των στερεοτύπων της ίδιας του της κοινότητας. | ||
ΚΥΡΙΑΚΗ 28-5 | ||
7:00μμ | ΙΧΝΗ ΣΤΟ ΧΩΜΑ ΠΟΥ ΕΣΒΗΣΕ Η ΘΑΛΑΣΣΑ, 53’ Σταύρος Στάγκος | |
Το «Ίχνη στο χώμα που τασβησε η θάλασσα» είναι μια ταινία πάνω στο θέμα της εθνικής συνείδησης και πως αυτή διατηρείται ή αλλοιώνεται μέσα στον χρόνο. Είναι ένα ιστορικό-ποιητικό ντοκιμαντέρ που αναπλάθει την άγνωστη ιστορία του Ελληνισμού της Σωζόπολης (Ανατολική Ρωμυλία) με αφορμή ένα γράμμα γραμμένο από τον παππού του σκηνοθέτη το 1929. | ||
RESTOR(YI)NG, 43’ Περικλής Κορτσάρης | ||
Επικρατεί δημόσια σιωπή για το ζήτημα των εβραϊκών περιουσιών στην Ελλάδα. Το ντοκιμαντέρ εξετάζει γιατί πρέπει να σπάσει αυτός ο κύκλος σιωπής και πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό χωρίς να μετατραπεί η διαδικασία σε λαϊκό δικαστήριο. Επίσης αναζητά τις απόψεις της κοινής γνώμης μέσω μιας έρευνας σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. | ||
8:30μμ |
ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΑΕΤΟΠΟΥΛΟ, 78’ Στέλιος Κούλογλου, Φωτεινή Λαμπρίδη |
|
Δημοσιογράφος, συγγραφέας, εργάτης στη Γερμανία τα πέτρινα χρόνια, ο 92χρονος Βαγγέλης Σακκάτος αγωνίζεται για κοινωνική δικαιοσύνη. Στη Γερμανία συναντά τους παλιούς συντρόφους, μετά διαδίδει το μήνυμα στο Ευρωκοινοβούλιο. Νιώθει νέος, όπως όταν, συμμετείχε στην αντίσταση ως αετόπουλο του Άρη. Θέλει να ζήσει κι άλλο για να ολοκληρώσει το έργο του | ||
10:00μμ | PRISON BLUES, 76’ Δομήνικος Ιγνατιάδης | |
Ένα ντοκιμαντέρ δρόμου στο πνεύμα ενός western, με έξι φίλους σε παράκρουση, να φέρουν ουλές και αρετές, με πρόσχημα την εμμονή του σκηνοθέτη με τον Johnny Cash, ταξιδεύουν για να προβάλουν τη ταινία Village Potemkin μέσα σε ιδρύματα και φυλακές. Η διαδρομή τους μέσα σε ένα τροχόσπιτο θα είναι γεμάτη απροσδόκητους σταθμούς και συναντήσεις. | ||
ΔΕΥΤΕΡΑ 29-5 | ||
7:00μμ | ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ ΤΟΥ ΤΙΠΟΤΑ ΜΕ ΕΛΑΧΙΣΤΑ, 70’ Χρήστος Αδριανόπουλος | |
Υπήρχαν στιγμές που έκλεινα την πόρτα και ερωτήματα πλημμύριζαν το μυαλό μου. Ένα από αυτά ήταν όσο ισχυρό χρειαζόταν για να ανοίξω την κάμερα. Αγαπιούνται; H Νότα και ο Ηλίας είναι ένα ηλικιωμένο ζευγάρι που ζει σε διαφορετικούς κόσμους. Το μόνο κοινό σε αυτούς τους κόσμους είναι η αργή και δύσκολη αποσύνθεση του μυαλού και του σώματος. | ||
8:30μμ | ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ ΜΟΥ, 74’ Καλλιόπη Λεγάκη | |
Το σπάνιο κινηματογραφικό υλικό που ανακάλυψα στο υπόγειο του γνωστού φωτογράφου Τάκη Τλούπα, στη Λάρισα, ήταν για μένα θησαυρός. Αυτό με παρακίνησε να αναζητήσω τον άνθρωπο και την δουλειά του. Με οδηγό την κόρη του Βάνια καταγράφουμε την καλλιτεχνική του πορεία, συγκροτώντας ταυτόχρονα μια ανθρωπογεωγραφία της Θεσσαλίας του περασμένου αιώνα. | ||
10:00μμ | ΜΙΑ ΦΩΝΗ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ, 111’Χρήστος Τόλης, Άρης Λυχναράς, Όλγα Λασκαράτου | |
Ένα φιλμ για το ραδιόφωνο του σήμερα. Ούτε ελεγεία, ούτε ευχολόγιο. Μια αναλυτική ματιά στο πως η επικράτηση του μοντέλου του playlist άλλαξε ριζικά τον χαρακτήρα του μέσου και μαζί με αυτόν τον ρόλο του ραδιοφωνικού παραγωγού και την σχέση του με τους ακροατές. Μιλούν για το θέμα προσωπικότητες από όλο το φάσμα της ελληνικής μουσικής. | ||
ΤΡΙΤΗ 30-5 | ||
7:00μμ | ΜΕ 2 ΒΑΛΙΤΣΕΣ, 65’ Κώστας Αυγέρης | |
Ένα ντοκιμαντέρ με αφηγήσεις ομιλητών που αφηγούνται προσωπικά βιώματα από την αλληλεπίδραση της ελληνογερμανικής κουλτούρας στη ζωή τους. Στόχος του ντοκιμαντέρ είναι να αναδείξει, μέσα από την ιστορία, την εμπειρία και την πορεία των ομιλητών, τις επιρροές που έλαβαν σύγχρονοι Έλληνες από τη Γερμανία. | ||
8:30μμ | ΠΕΝΘΟΣ ΑΥΤΟΙ- ΠΟΥ ΜΕΝΟΥΝ, 71’ Μυρτώ Πατσαλίδου, Μαρία Λούκα | |
Μια καθίζηση στον κόσμο του πένθους μέσα από τρεις ιστορίες που συγκλόνισαν την ελληνική κοινωνία: Τις δολοφονίες του Shahzad Luqman, του Παύλου Φύσσα και του Ζακ Κωστόπουλου. Οι οικογένειες των θυμάτων συνομιλούν με τις απουσίες τους, υπερασπίζονται τη μνήμη των νεκρών, μετασχηματίζουν την οδύνη τους σε αγώνα για δικαιοσύνη. | ||
10:00μμ | ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΧΟΡΟΥ, 90’ Γιώργος Βιτσαρόπουλος | |
Η εφηβική ομάδα χορού του Αθλητικού Συλλόγου του Νέου Βουτζά συνεχίζει τα μαθήματα, μέσω διαδικτύου κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Μετατρέπουν τα δωμάτια τους σε αίθουσες χορού και παράλληλα, προετοιμάζονται για τις εξετάσεις, προσπαθώντας να ξεπεράσουν το τραύμα μιας πυρκαγιάς που έπληξε την περιοχή και σημάδεψε την πρόσφατη ιστορία της Ελλάδος. | ||
ΤΕΤΑΡΤΗ 31-5 | ||
7:00μμ | Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ, 79’ Κωστούλα Τωμαδάκη | |
Το ντοκιμαντέρ ” Η μητέρα του σταθμού” ακολουθεί την ζωή όλων εκείνων των γυναικών που από τη δεκαετία του ’60 έως το 1973 μετανάστευσαν στη Γερμανία. Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος έριξε την σκιά του, όχι μόνο στην Ευρωπαϊκή αλλά και στην Ελληνική ιστορία. Για την Ελλάδα σήμαινε την μεγάλη έξοδο από τα χωριά στην ξενιτιά. | ||
8:30μμ | ΒΑΡΔΙΑ, 78’ Γρηγόρης Ρέντης | |
Για περισσότερο από μία δεκαετία, τα πλοία που διασχίζουν την επικίνδυνη ζώνη ανοιχτά της Σομαλίας προσλαμβάνουν μισθοφόρους για προστασία από τους πειρατές. Σήμερα, οι επιθέσεις έχουν μειωθεί αλλά οι μισθοφόροι αντιμετωπίζουν ένα νέο πρόβλημα: την έλλειψη δράσης. | ||
10:00μμ | Η ΝΕΑ ΠΑΤΡΙΔΑ, 93’ Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος | |
Μια ιστορική αναδρομή στις πρώτες κοινότητες Αρμενίων προσφύγων, όπως αυτές εξελίχθηκαν ανά την ελληνική επικράτεια μετά τη μικρασιατική καταστροφή, ενώ παράλληλα τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου Νέου Κόσμου προσπαθούν να διατηρήσουν την αρμενική τους ταυτότητα στη σύγχρονη Αθήνα. | ||
ΠΕΜΤΗ 1-6 | ||
7:00μμ | ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΕ ΤΙΣ ΡΟΔΙΕΣ, 33’ Ειρήνη Βαχλιώτη, Παναγιώτης Κλειδαράς | |
Η τυχαία συνάντηση με την εγγονή του και η ανακάλυψη ενός θησαυρού από κείμενα, ηχογραφήσεις και σπάνια super-8 φιλμ, μας οδήγησε σε αυτό το ντοκιμαντέρ. Πενήντα χρόνια από το θάνατο του συγγραφέα Στράτη Μυριβήλη, η εγγονή του και φύλακας της πνευματικής του κληρονομιάς, μοιράζεται τις πιο κρυφές σκέψεις του ανθρώπου-δημιουργού. | ||
THE MAN ON THE LEFT, 24’ Μαρία Τσάγκαρη | ||
Η εικαστικός Μαρία Τσάγκαρη αφηγείται το αποκαλυπτικό της ταξίδι ερευνώντας τη ζωή και τη μουσική πορεία του ρεμπέτη και βιολιστή Νίκου Συρίγου, του προπάππου της, που ξεκίνησε αναπάντεχα όταν προσκλήθηκε να συμμετάσχει σε μια καλλιτεχνική έκθεση για το Ρεμπέτικο τραγούδι. | ||
FISHING FOR LITTER , 26’ Σωτήρης Δανέζης | ||
«Αν αλιεύσουμε τώρα από τα Δαρδανέλια ως τον Πειραιά, τα ψάρια που θα πάρουμε πάνω θα είναι δύο, τα βαρέλια δέκα, τα μπουκάλια εκατό και τα σκουπίδια χίλια!». Ο Δημήτρης από την Καβάλα, με τη μηχανότρατά του, έβγαλε πέρσι από τη θάλασσα 2,5 τόνους απορρίμματα. Είναι ένας από τους 40 αλιείς που συνεργάζονται με το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης. | ||
8:30μμ | ROOFLESS DREAMS, 82’ Σωτήρης Δανέζης | |
Είχαν δουλειά, οικογένεια, σπίτι μέχρι που τα έχασαν. Το ντοκιμαντέρ ακολουθεί, για 13 μήνες, 5 ανθρώπους που ζουν στα όρια της αστεγίας στους δρόμους της Αθήνας και τις προσπάθειες της ΜΚΟ Emfasis να τους στηρίξουν με κάθε τρόπο. Κακοποίηση, φυλάκιση, απώλεια… οι “μάχες” τους αντικατροπτίζουν κάποιες από τις δικές μας, το ίδιο και τα όνειρα τους | ||
10:00μμ | H ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ, 58’ Βίκη Αρβελάκη, Κατερίνα Μπικάκη | |
Μια άγνωστη ιστορία, άλλο ένα έγκλημα πολέμου, έρχεται στο φως. Το 1943, κάποιοι κρητικοί βοσκοί, μη έχοντας άλλο τρόπο να θρέψουν τις οικογένειές τους, αψηφούν τις γερμανικές διαταγές και εισέρχονται στην απαγορευμένη ζώνη του Ψηλορείτη, που τέθηκε για να εντοπιστούν οι ανταρτικές ομάδες. Κανείς δεν μπορεί να φανταστεί τον όλεθρο που έρχεται. | ||
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 2-6 | ||
7:00μμ | Jazzlibrary.gr, from Syros to the web, 71’ Κυριάκος Αγγελάκος | |
Η τζαζ στην Ελλάδα συνεχώς αναπτύσσεται χάρη στην επιμονή έμπειρων μουσικών και τον ενθουσιασμό νεότερων που πλέον έχουν τη δυνατότητα να σπουδάζουν αυτό το είδος και στην Ελλάδα. Παρόλα αυτά, η “σκηνή” χρειάζεται περισσότερη προώθηση για να γίνει πιο γνωστή και παραγωγική. Αυτό θέλει να προβάλει το φιλμ που είναι αφιερωμένο στο site jazzlibrary.gr | ||
8:30μμ | ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, 69’ Βασίλης Λουλές | |
Η οικογένεια και η φιλία, οι παιδικές αλάνες και η γειτονιά, η καινοτομία και η αλληλεγγύη, είναι το «μυστικό χαρμάνι» της φωτεινής διαδρομής των αναψυκτικών Κλιάφα από το 1926 στα Τρίκαλα. Ένα μικρό σύμπαν δημιουργικότητας και ανθρωπιάς, που χτίστηκε γύρω από το όραμα ενός ανθρώπου «…να δροσίσει και να ζαχαρώσει τον κόσμο!» | ||
9:45μμ | Συζήτηση με το σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ | |
10:30μμ | ΘΕΡΜΑΣΤΗΣ, 57’ Στέλιος Μπουζιώτης | |
Αυλαία του φεστιβάλ |