Έως τις 15 Μαΐου 2023 έχουν περιθώριο οι ενδιαφερόμενοι για να υποβάλουν προσφορές στον διαγωνισμό που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με αναθέτουσα αρχή, ως γνωστόν, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας για το project των «Έξυπνων Γεφυρών», συνολικού ύψους σχεδόν 158 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ και προαιρέσεις). Στις γέφυρες που πρόκειται να εξεταστούν βρίσκεται και αυτή του Νέστου στην παλιά ΕΟ Ξάνθης-Καβάλας.
Φορέας Χρηματοδότησης της σύμβασης είναι Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ το έργο αφορά στη παροχή υπηρεσιών προληπτικής συντήρησης γεφυρών των ΟΣΕ Α.Ε – ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε αλλά και του οδικού δικτύου σε διάφορες περιφέρειες της χώρας. Η σύμβαση έχει διάρκεια 28 μηνών.
Το έργο δεν αφορά στη συντήρηση καθαυτή αλλά στην αξιολόγηση της δομικής απόκρισης επιλεγμένων οδικών και σιδηροδρομικών γεφυρών της ηπειρωτικής χώρας σε πραγματικό χρόνο μέσω σύγχρονων συστημάτων (state-of-the-art) και μεθοδολογιών ενόργανης δομικής παρακολούθησης (Structural Health Monitoring – SHM). Σκοπός του έργου είναι η δημιουργία ενός δικτύου «έξυπνων» γεφυρών (Smart Bridges Network – SBN) βασιζόμενο στη φιλοσοφία ενός «Διαδικτύου των Πραγμάτων» ή «Internet of Things» (IoT).
Αυτά αναφέρει η σχετική προκήρυξη. Ενώ ο γνωστός Ξανθιώτης Μηχανικός-Μελετητής Αργύρης Πλέσιας, εκφράζει διαφορετική άποψη:
Επειδή μάλλον δεν είναι γνωστή η έννοια της πιλοτικής εφαρμογής και επειδή στην χώρα ρέει το χρήμα, αποφασίσαμε να ‘ρίξουμε’ περί τις 800.000 σε κάθε γέφυρα για να συλλέγουμε, χρήσιμα και άχρηστα στοιχεία. Μάλλον πρέπει να ολοκληρωθούν οι δράσεις προ των εκλογών. Να υπενθυμίσω ότι σε όλο τον κόσμο, έχουν εισάγει τον όρο ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΓΕΦΥΡΩΝ ΚΑΙ ΜΗΤΡΩΟ, για τα οποία δεν υπάρχει ούτε σκέψη. Να υπενθυμίσω ότι έχει θεσμοθετηθεί εδώ και χρόνια η Διοικητική Αρχή Γεφυρών (ΔΑΓ), από την παρούσα κυβέρνηση, η οποία όμως ΔΕΝ ΣΥΓΚΡΟΤΗΘΗΚΕ (μάλλον επειδή θα έθετε προτεραιότητες).
ΥΓ1. Επειδή κάποιοι θα μου την ‘πεσουν’ γιαυτά που γράφω πιπιλίζοντας διάφορα περί ‘εκσυγχρονισμού΄, ‘προόδου’, ‘ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και παρακολούθησης’, ‘smart’ κλπ κλπ, ας μου στείλουν μήνυμα, να τους στείλω τα τεύχη διαβούλευσης, τα τεύχη της προκήρυξης για να βγάλουν συμπεράσματα
ΥΓ2. Επειδή ήμουν ο μόνος που στηλίτευσε την αρχική προσέγγιση να γίνει εφαρμογή μόνο σε σιδηροδρομικές γέφυρες, χαίρομαι που εντάχθηκαν και οδικές και
ΥΓ3, Το έχω γράψει πολλές φορές, ας ρίξουμε λίγα εκατομμύρια να φτάξουμε τα αποχετευτικά των γεφυρών, από τα οποία πάσχει το συντριπτικό ποσοστό των γεφυρών, και μετά ΑΣ ΤΙΣ ΚΑΝΟΥΜΕ ΚΑΙ SMART…… ΛΕΦΤΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ????????