Το Υπόμνημα των  Εκπαιδευτικών 1ου ΕΠΑ.Λ. Ξάνθης προς τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Ξάνθης για το ζήτημα της επικείμενης ή μη μετατροπής του σε Πρότυπο Σχολείο, κοινοποιήθηκε στο xanthi2 και δημοσιεύεται αυτούσιο. Οι εκπαιδευτικοί, όπως είχε διαφανεί και από άλλες παρεμβάσεις διαφωνούν και εκφράζουν τους προβληματισμούς τους στο σχετικό αναλυτικά:

“Με το παρών υπόμνημα θα θέλαμε να σας εκφράσουμε τους προβληματισμούς και την αγωνία μας για τη μετατροπή του 1 ου ΕΠΑ.Λ Ξάνθης σε πρότυπο ΕΠΑ.Λ. (Π.ΕΠΑ.Λ.) διότι :

1. Για το πλέον σημαντικό ζήτημα, όπως αυτό της λειτουργίας του σχολείου μας, ουδέποτε
ζητήθηκε η γνώμη μας και επιπλέον δεν υπήρξε καμία προηγούμενη ενημέρωσή μας εκτός από εκείνη η οποία υλοποιήθηκε εξ αποστάσεως το βράδυ της Μ. Δευτέρας (σχολική αργία) και κατόπιν πρωτοβουλίας του Διευθυντή της σχολικής μας Μονάδας.
Θα θέλαμε να τονίσουμε ότι η όλη διαδικασία επιλογής του σχολείου μας θεωρούμε ότι δεν είναι σύννομη αφού δεν ακολούθησε την αναφερόμενη από τους σχετικούς νόμους διαδικασία.

2. Η πρόβλεψη που υπάρχει για την εγγραφή των μαθητών στα Π.ΕΠΑ.Λ. με βάση τη φθίνουσα κατάταξη του βαθμού του απολυτηρίου γυμνασίου μας βρίσκει αντίθετους εφόσον η κίνηση αυτή διαχωρίζει το μαθητικό πληθυσμό της πόλης σε μαθητές δύο ταχυτήτων, καλούς και κακούς. Με αυτή την κίνηση οι μαθητές οι οποίοι δεν θα μπορέσουν να εγγραφούν στο Π.ΕΠΑ.Λ. δεν θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν και την ειδικότητα που επιθυμούν. Αυτό θα οδηγήσει είτε στην καθημερινή μετακίνηση τους σε ΕΠΑ.Λ. όμορων νομών, μιας και οι ειδικότητες του σχολείου μας δεν παρέχονται όλες από τα υπόλοιπα δυο ΕΠΑ.Λ. του νομού (2ο ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. Γλαύκης), είτε στην εγκατάλειψη του σχολείου.
Στην περίπτωση αυτή θα θέλαμε να γνωρίζουμε εάν τα έξοδα της καθημερινής μεταφοράς θα καλύπτονται από το Δήμο Ξάνθης εφόσον αυτός θα γνωμοδοτήσει θετικά για τη δημιουργία και λειτουργία του Π.ΕΠΑ.Λ.

Σας θυμίζουμε δε, ότι το σχολείο μας χωροταξικά δέχεται μεγάλο αριθμό μαθητών τόσο από τον οικισμό των Παλλινοστούντων πέριξ της περιοχής του νοσοκομείου, όσο και από τον ορεινό όγκο  και τα πεδινά του νομού με ότι αυτό σημαίνει για το αν τελικά τα υπόλοιπα σχολεία της πόλης  θα μπορούν να δεχτούν τον όγκο των μαθητών που δεν θα γίνονται δεκτοί από το Π.ΕΠΑ.Λ.

3. Ο αριθμός μαθητών με τον οποίο θα λειτουργεί το Π.ΕΠΑ.Λ. δεν είναι ακόμη γνωστός, πέραν του γεγονότος ότι στο ΦΕΚ 2180/21-05-2021/τ.Β. αναφέρεται ότι ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα θα είναι μέγιστο είκοσι δύο (22) άτομα., χωρίς όμως να καθορίζεται πουθενά ο αριθμός του συνόλου των μαθητών του σχολείου. Αυτό είναι ένα θολό σημείο το οποίο έρχεται σε αντίθεση με το ίδιο το ΦΕΚ στο οποίο αναφέρεται ότι ο Διευθυντής του σχολείου κατατάσσει τους μαθητές κατά φθίνουσα σειρά βαθμού του απολυτηρίου τίτλου εγγραφής μέχρι την κάλυψη όλων των διατιθέμενων θέσεων.

Για την ολοκλήρωση της εγγραφής τους, οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλλουν τα
δικαιολογητικά, όπως ορίζονται από τις ισχύουσες διατάξεις για τα ΕΠΑ.Λ. Κενές θέσεις που
ανακύπτουν σε επόμενη της εισαγωγής τάξης θα καλύπτονται ύστερα από πρόσκληση
εκδήλωσης ενδιαφέροντος από ενδιαφερόμενους μαθητές, οι οποίοι έχουν δικαίωμα εγγραφής ή μετεγγραφής στην τάξη αυτή, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και βάσει του βαθμού προαγωγής τους από την προηγούμενη τάξη (ΦΕΚ 2180/21-05-2021/τ.Β).

Ακριβώς αυτό το σημείο έρχεται σε πλήρη αντίθεση και με τις βεβαιώσεις του γενικού
γραμματέα του ΥΠΑΙΘ κ. Βούτσινου ο οποίος σε τηλεδιάσκεψη με το σύλλογο μάς ανέφερε ότι όλοι οι μαθητές ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ θα γίνονται δεκτοί. Βέβαια αυτό πριν από την έκδοση του ΦΕΚ.

4. Παρόλες τις προφορικές διαβεβαιώσεις του κ. Βούτσινου ότι δεν πρόκειται να χαθεί καμία
οργανική θέση εκπαιδευτικού από το σχολείο στο ΦΕΚ αναφέρεται ότι τα Π.ΕΠΑ.Λ.
στελεχώνονται από εκπαιδευτικούς αυξημένων τυπικών και ουσιαστικών προσόντων, με την
κατάλληλη επιστημονική κατάρτιση, την παιδαγωγική επάρκεια και εμπειρία, ώστε να είναι σε θέση να εφαρμόσουν καινοτόμες διδακτικές πρακτικές, να αξιοποιήσουν σύγχρονο
εκπαιδευτικό υλικό στην επαγγελματική εκπαίδευση, πιλοτικές δράσεις σύνδεσης με την αγορά εργασίας και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και να εκπληρώσουν τους γενικούς σκοπούς των Π.ΕΠΑ.Λ., όπως καθορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4763/2020 (Α’ 254).

Το παραπάνω έρχεται σε αντίθεση με την αμέσως επόμενη παράγραφο στην οποία αναφέρεται ότι κατά το σχολικό έτος 2023 – 2024 οι οργανικές θέσεις του υφιστάμενου διδακτικού προσωπικού θα μεταφερθούν στο Π.ΕΠΑ.Λ. Δυστυχώς όμως δεν διευκρινίζονται τα παρακάτω:
Α. Η επιμόρφωση την οποία θα λάβουν οι εκπαιδευτικοί του 1 ου ΕΠΑ.Λ. στα πλαίσια
μετατροπής του σε Π.ΕΠΑ.Λ, όπως αυτή περιγράφεται στο ΦΕΚ, θα τους εντάσσει αυτομάτως στους εκπαιδευτικούς αυξημένων προσόντων;
Β. Στην επιμόρφωση αυτή θα συμμετέχουν όλοι οι εκπαιδευτικοί του ΕΠΑ.Λ. όπως
αυτοί της γενικής παιδείας και οι αναπληρωτές;
Γ. Σε περίπτωση όπου σε μια ειδικότητα υπάρχουν ήδη εκπαιδευτικοί αυξημένων
τυπικών προσόντων (2ο πτυχίο, Μεταπτυχιακό) τι θα συμβεί αν ένας νεοδιόριστος σε δυσπρόσιτη περιοχή κάτοχος διδακτορικού διπλώματος, αποφασίσει να κάνει αίτηση μετάθεσης στο Π.ΕΠΑ.Λ;
Δ. Στην περίπτωση πλήρωσης θέσης από αναπληρωτή εκπαιδευτικό, αυτός από
ποιον πίνακα θα επιλέγεται; Θα δημιουργηθεί νέα διαδικασία ή νέοι πίνακες για αναπληρωτές αυξημένων προσόντων;
Ε. Τι θα γίνει στην περίπτωση που στο Σ.Σ.Π.Α.Ε. αποφασίσει να καταργήσει μια
ειδικότητα από τις υπάρχουσες στο σχολείο; Αυτόματα καταργείται και η οργανική θέση, αλλά επιπλέον οι εκπαιδευτικοί της ειδικότητας αυτής θα πρέπει να μετακινούνται καθημερινά με κίνδυνο της ζωής τους και της διατάραξης της οικογενειακής τους γαλήνης, σε άλλους νομούς της περιφέρειας προκειμένου να συμπληρώσουν το ωράριο τους και εφόσον στα ΕΠΑ.Λ. των νομών εκείνων υπάρχει λειτουργικό ή οργανικό κενό.
ΣΤ. Τόσο ο κ. Βούτσινος όσο και ο καθορισμός λειτουργίας των Σ.Σ.Π.Α.Ε. δεν
αναφέρουν τίποτα από όλα τα παραπάνω, παρά μόνο τη θετική πλευρά των πραγμάτων, ότι
δηλαδή δύναται να δημιουργηθούν νέες ειδικότητες και αυτό είναι κάτι το οποίο μας κάνει
ιδιαίτερα επιφυλακτικούς, μιας και το σχολείο μας έχει την πικρή εμπειρία του 2013 όπου εν μια νυκτί δεκατρείς (13) συνάδελφοι του τομέα υγείας έχασαν τις δουλείες τους όταν η τότε
κυβέρνηση είχε αποφασίσει την κατάργηση του τομέα υγεία και πρόνοιας, αλλά και πολλών
άλλων από άλλα ΕΠΑ.Λ. της χώρας.
5. Υπάρχει διάχυτη η ανησυχία μεθόδευσης του κλεισίματος της σχολικής μονάδας μετά την
μετατροπή της σε Π.ΕΠΑ.Λ. αφού δίχως ξεκάθαρο πρόγραμμα σπουδών, δίχως ξεκάθαρο πλαίσιο  λειτουργίας, θα μπορούσε κάλλιστα μετά το έτος 2023 – 2024 να αξιολογηθεί αρνητικά και να κλείσει εντελώς, αφού πουθενά δεν προβλέπεται η προς τα πίσω μετατροπή σε απλό ΕΠΑ.Λ.
6. Τέλος θα θέλαμε να γνωρίζουμε γιατί τα μέλη του Σ.Σ.Π.Α.Ε. που πλην ενός αναπληρωματικού (του διευθυντή του δημόσιου Ι.Ε.Κ. Ξάνθης), κανείς δεν είναι από το δήμο Ξάνθης, δεν έχουν προτείνει κάποιο από τα σχολεία της περιοχής ευθύνης τους και καλούν εσάς ως δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Ξάνθης να αναλάβετε αυτή την ευθύνη.
Επιπλέον όλων των παραπάνω και ιδιαίτερα σε συμπλήρωμα των σημείων 2 και 3 σας τονίζουμε ότι δεν υπάρχει ακόμη αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών για τα Π.ΕΠΑ.Λ. την στιγμή που εντός των ερχόμενων ημερών θα ξεκινήσουν οι εγγραφές σε αυτό.

Τι θα απαντήσουμε στους γονείς που θα ρωτήσουν :
Τι μαθήματα θα κάνει το παιδί μου στην Α τάξη;
Ποιες ειδικότητες θα λειτουργήσουν στη Β’ τάξη; Με τι μαθήματα;
Σε περίπτωση ατυχήματος κατά την ημέρα εργασίας σε επιχείρησεις, θα είναι ασφαλισμένο το παιδί μου;
Η εργασία του θα είναι έμμισθη ή άμισθη μιας και το παιδί μου είναι ανήλικο;
Οι απαιτήσεις του σχολείου από το παιδί μου ποιες θα είναι;

Για όλα τα παραπάνω ερωτήματα δεν υπάρχει στο ΦΕΚ το θεσμικό πλαίσιο που θα δώσει τις
απαντήσεις. ωΓια όλους τους προαναφερόμενους λόγους εκφράζουμε την αντίθεσή στην μετατροπή του σχολείου μας σε Πρότυπο ΕΠΑ.Λ. αφού αφενός θεωρούμε ότι θίγεται τόσο το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών και αφετέρου προκαλείται αναστάτωση του μαθητικού δυναμικού και των οικογενειών τους.”