Από τη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης της Βουλής, που συνεδρίασε την Τρίτη, πέρασε η Κύρωση Συμφωνίας μεταξύ της Ελληνικής και της Βουλγαρικής Κυβέρνησης για κοινό έλεγχο στη συνοριακή δίοδο Νυμφαίας – Μακάζα, η οποία συνομολογήθηκε με ανταλλαγή ρηματικών διακοινώσεων (στην Αθήνα το 2013 και τη Σόφια το 2014, αντίστοιχα)

Εισηγητής από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ ήταν ο Βουλευτής Ροδόπης Τάκης Χαρίτου, ο οποίος ζήτησε να γίνουν γνωστά στη Βουλή τα αποτελέσματα της συζήτησης του πρωθυπουργού με τον Βούλγαρο ομόλογο του για τη Νυμφαία  και να αρθούν οι περιορισμοί για τη διέλευση τουριστικών λεωφορείων και φορτηγών .

 

Ο βουλευτής Ροδόπης Δημήτρης Χαρίτου ήταν εισηγητής εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ στη συζήτηση στη Βουλή, στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, για την «Κύρωση Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Βουλγαρίας για κοινό έλεγχο στη συνοριακή δίοδο Νυμφαίας – Μακάζα, η οποία συνομολογήθηκε με ανταλλαγή ρηματικών διακοινώσεων» (Αθήνα, 6 Νοεμβρίου 2013 και Σόφια, 17 Ιουλίου 2014, αντίστοιχα). Ο βουλευτής Ροδόπης θα είναι και αύριο εισηγητής για το ίδιο θέμα στην Ολομέλεια της Βουλής.

Παρατίθεται η ομιλία: 

«Η νομοθετική ρύθμιση που συζητούμε για την κύρωση των ρηματικών διακοινώσεων ανάμεσα στην χώρα μας και την Δημοκρατία της Βουλγαρίας σχετικά με τον κοινό έλεγχο στην διέλευση των συνόρων στο σημείο Νυμφαίας – Μακάζα αποτελεί, έστω και με καθυστέρηση, ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. 

Όπως περιγράφεται και στην αιτιολογική έκθεση η βάση της σημερινής προτεινόμενης ρύθμισης είναι η συμφωνία μεταξύ των δυο χωρών που κυρώθηκε με το Ν. 3780/2009 για τον κοινό έλεγχο της διέλευσης των συνόρων της οποίας η σημερινή σύμβαση αποτελεί προέκταση. Ενώ όπως επίσης περιγράφεται στην έκθεση υπαγορεύτηκε από το γεγονός ότι η Δημοκρατία της  Βουλγαρίας παρότι μέλος της ΕΕ είναι εκτός συμφωνίας Σένγκεν και εφαρμόζει μόνο τμήματα των συμφωνιών και των κανόνων που αποτελούν το λεγόμενο κεκτημένο Σένγκεν.

Ενώ όμως οι ρυθμίσεις του Ν. 3780/2009 που προσδιόρισαν  τις κατηγορίες Μ1 και Ν1 των οχημάτων διέλευσης από το συνοριακό σημείο Νυμφαίας-Μακάζας. Δηλαδή επιβατικών έως 9θέσεων και οχημάτων έως 3,5 τόνων αντίστοιχα θα είχαν προσωρινό χαρακτήρα μόνο για έξι μήνες σύμφωνα με το έγγραφο του ΥΠΕΞ με αριθμ.49759 στις 14-10-2013 που είχε συμφωνηθεί ανάμεσα στις δύο χώρες. Δυστυχώς οι περιορισμοί αυτοί εξακολουθούν να ισχύουν  μέχρι και σήμερα και να μην επιτρέπουν την διέλευση τουριστικών λεωφορείων και φορτηγών.

Έχει ένα ιδιαίτερο συμβολισμό γι’ αυτό και θα το αναφέρω. Στις 9 Σεπτέμβρη συμπληρώνονται ακριβώς 7 χρόνια από τις 9-9-2013 τότε που έγινε η έναρξη λειτουργίας της πύλης εισόδου Νυμφαία-Μακάζα. Ένα σχεδόν  μήνα μετά τη ρηματική διακοίνωση της Ελληνικής πλευράς και σχεδόν τρεις μήνες νωρίτερα από τη ρηματική διακοίνωση της Βουλγαρικής πλευράς. Έναρξη με χαμηλή εκπροσώπηση των δύο κρατών, της Περιφερειακής Αρχής από τη δική μας πλευρά και της  Νομαρχιακής Αρχής αντίστοιχα από την πλευρά της Βουλγαρίας.  Όσο υποτονική ήταν η εκπροσώπηση, τόσο δυναμική ήταν η ανάπτυξη της πύλης εισόδου που, όπως αναφέρεται και στην αιτιολογική έκθεση, κατέγραψε από τον πρώτο κιόλας χρόνο λειτουργίας 2.508.485 εισόδους και 2.455.771 εξόδους πολιτών, καθώς επίσης και 657.902 εισόδους και 643.055 εξόδους οχημάτων. Σήμερα το σημείο Νυμφαία-Μακάζα κατατάσσεται στην δεύτερη θέση πανελλαδικά παρότι εξακολουθούν να υπάρχουν οι περιορισμοί που προαναφέρθηκαν, δηλαδή η μη διέλευση λεωφορείων και φορτηγών και παρότι υστερεί σε υποδομές από άλλα σημεία εισόδου της χώρας.

Είναι βέβαιο ότι η άρση των εν λόγω περιορισμών θα έδινε σημαντική αναπτυξιακή ώθηση συνολικά στη χώρα και βέβαια στην περιοχή της Θράκης, όπου η διασυνοριακότητα αποτελεί το ισχυρό συγκριτικό της πλεονέκτημα. Σημειώνω ακόμη ότι όπως αναφέρεται ρητά στην αιτιολογική έκθεση τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε ο έλεγχος στα εξωτερικά σύνορα να μην εμποδίζει σοβαρά τις εμπορικές, κοινωνικές και πολιτιστικές συναλλαγές. 

Η άρση των περιορισμών στην διέλευση φορτηγών αυτοκινήτων θα επέτρεπε την εισαγωγή φθηνών πρώτων υλών αναγκαίων για την παραγωγή   προϊόντων και την βιομηχανική ανάπτυξη της περιοχής. Δεν είναι κρυφό άλλωστε ότι βιομηχανίες επέλεξαν τη ΒΙΠΕ Κομοτηνής προσβλέποντας στη δημιουργία του κάθετου άξονα και τη διάνοιξη του συνοριακού σταθμού, όπως για παράδειγμα η βιομηχανία ΣΕΛΜΑΝ. Κατ´ επανάληψη έχουν θέσει οι παραγωγικοί φορείς της περιοχής όπως ο Σύνδεσμος Βιοτεχνών & Βιομηχάνων Θράκης κ.α. την ανάγκη της διέλευσης φορτηγών.

Είναι ακόμα βέβαιο ότι το άνοιγμα του σταθμού στην διέλευση των λεωφορείων θα έδινε τεράστια ώθηση στην τουριστική ανάπτυξη ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο γιατί θα είχαμε την πιο σύντομη πρόσβαση εκατομμυρίων βόρειων επισκεπτών στη χώρα μας. Όπως επίσης θα έδινε σημαντική ώθηση στις πολιτιστικές και καλλιτεχνικές ανταλλαγές  με τη μεγάλη παράδοση που έχουν οι βόρειοι γείτονες μας, καθώς θα μείωνε δραστικά τις αποστάσεις μετακίνησης. Την ίδια ισχυρή δυναμική θα αποκτούσε το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης με τις συνέργειες στη γνώση  στην  έρευνα στις ανταλλαγές  φοιτητών με την γρήγορη πρόσβαση και από τις δύο πλευρές, όταν είναι γνωστό ότι λειτουργεί Σχολή Παρευξείνιων Χωρών στο Δημοκρίτειο. Είναι θέματα που έχουν θέσει κατ´ επανάληψη οι Αυτοδιοικητικοί και οι παραγωγικοί φορείς της περιοχής.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι είναι βέβαιο ότι η σημερινή συζήτηση και η κύρωση της εν λόγω συμφωνίας χρειάζεται να συνοδευτούν από πρωτοβουλίες για να αρθούν οι περιορισμοί. Οι πρωτοβουλίες που μέχρι σήμερα αναλήφθηκαν από την πλευρά της χώρας μας δυστυχώς δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Συνάντησαν την αναβλητικότητα ή την χωρίς αιτιολόγηση μη αποδοχή της άλλης πλευράς.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επέμεινε και άσκησε πίεση για την άρση όλων αυτών των περιορισμών. Είναι γνωστό ότι το Ελληνικό ΥΠΕΞ τον Αύγουστο του 2015, απέστειλε στο αντίστοιχο Βουλγαρικό ρηματική διακοίνωση με την οποία δήλωνε ότι επέτρεπε την διέλευση των τουριστικών λεωφορείων έως 55 θέσεων από Νυμφαία και έως 22 θέσεων από Άγιο Κωνσταντίνο. Για να ολοκληρωθεί όμως η διαδικασία θα έπρεπε να γίνει μία αντίστοιχη δήλωση αποδοχής και από το Βουλγαρικό ΥΠΕΞ. Αυτή δυστυχώς δεν έγινε  μέχρι σήμερα.

Επίσης τον Απρίλιο του 2017 ο τότε υπουργός Εξωτερικών έκανε γνωστό ότι το υφιστάμενο καθεστώς μη παροχής άδειας στα τουριστικά λεωφορεία εξακολουθεί να οφείλεται στην ελλιπή διεξαγωγή έργων διαπλάτυνσης στο βουλγαρικό τμήμα της διάβασης. Σημείωνε τότε ότι από πλευράς Ελλάδας, το ανωτέρω θέμα έχει επανειλημμένως τεθεί στη βουλγαρική πλευρά, όπως κατά τις πρόσφατες διαβουλεύσεις των πολιτικών διευθύνσεων των υπουργείου Εξωτερικών Ελλάδας και Βουλγαρίας (Αθήνα 13.03.2017). Ενώ από την πλευρά της η Βουλγαρία δικαιολογούσε τις καθυστερήσεις στα έργα διαπλάτυνσης επικαλούμενη τεχνικές δυσχέρειες που οφείλονταν  στην ιδιομορφία του εδάφους.

Φαίνεται από τα παραπάνω ότι το ενδιαφέρον της γείτονος είναι προς τις άλλες κοινές πύλες εισόδου με την χώρα μας προφανώς για την εξυπηρέτηση των θεμιτών δικών της συμφερόντων. Γεγονός όμως που οφείλει να μας προβληματίσει  και να συνυπολογιστεί ώστε η δική μας ανταπόκριση να προϋποθέτει την άρση των περιορισμών στο σημείο εισόδου της Νυμφαίας-Μακάζα, που όπως προαναφέρθηκε έχει αναπτυξιακή δυναμική για την πλευρά της χώρας μας. 

Θα ήταν πολύ χρήσιμο να γνωρίσουμε τις πρωτοβουλίες, που έχουν αναληφθεί από τη σημερινή Κυβέρνηση προκειμένου να αρθούν οι μέχρι σήμερα  περιορισμοί. Έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις; Έχουν γίνει κάποιες ενέργειες και σε πιο σημείο ακριβώς βρίσκονται σήμερα τα πράγματα; Να θυμίσω ότι ο σημερινός πρωθυπουργός δεσμεύτηκε ενώπιον των παραγωγικών φορέων της Ροδόπης στην Κομοτηνή, τον περασμένο Φεβρουάριο να θέσει το ζήτημα  στον Βούλγαρο ομόλογό του στη συνάντηση που θα είχαν λίγες μέρες μετά, στο 4ο Συμβούλιο Ασφαλείας Ελλάδας-Βουλγαρίας, στην Αλεξανδρούπολη. Πράγματι θα είχε ενδιαφέρον να  ενημερωθούμε για τα αποτελέσματα της συνάντησης στον τομέα αυτό.  Σήμερα δεν ακούσαμε τίποτα. θα αναμένουμε στη συνεδρίαση της Ολομέλειας.

Θα ήθελα ολοκληρώνοντας να αναφερθώ σε δύο ακόμα επιμέρους σημεία. Σωστά επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση ότι τα κράτη μέλη για την διενέργεια ελέγχων οφείλουν να διαθέτουν επαρκές προσωπικό και τους ανάλογους πόρους. Όμως είναι προφανές από τη μέχρι τώρα λειτουργία του συνοριακού σταθμού αυτοί οι έλεγχοι είναι ουσιαστικά αδύναμοι  με αποτέλεσμα να ανθεί το παραεμπόριο και στη Θράκη. Ενώ τεράστιες είναι οι πιέσεις δέχονται σημαντικοί επαγγελματικοί κλάδοι της τοπικής οικονομίας όπως μεταξύ άλλων οι πρατηριούχοι καυσίμων. 

Ενώ τα προβλήματα που ανακύπτουν από τις ελλείψεις σε προσωπικό της Αστυνομικής Δ/νσης Ροδόπης, που έχει την ευθύνη της λειτουργίας του σταθμού και μάλιστα μέσα στην βουλγαρική πλευρά, καθιστούν αναγκαία την στελέχωση με επιπλέον προσωπικό καθώς και με τον απαιτούμενο υλικοτεχνικό εξοπλισμό, όπως άλλωστε ζητά η Αστυνομική Διεύθυνση και η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Ροδόπης, ώστε να είναι πιο αποτελεσματική η λειτουργία του και να διασφαλίζονται οι εργασιακές συνθήκες και τα δικαιώματά τους.

Κύριες και κύριοι συνάδελφοι όπως ανέφερα και στην αρχή της τοποθέτησης μου η νομοθετική αυτή ρύθμιση είναι βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση γι’ αυτό θα σταθούμε θετικά απέναντι της. Θα παρακολουθούμε  με προσοχή τις πρωτοβουλίες σας. Θα αξιολογούμε και θα ελέγχουμε τις ενέργειες σας με γνώμονα την αναβάθμιση του συνοριακού σταθμού της Νυμφαίας – Μακάζα που προσδίδει αναπτυξιακή δυναμική στην περιοχή.