Στην έναρξή της ομιλίας του για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις», ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Χ. Ζεϊμπέκ προχώρησε σε μια σειρά από αναφορές για την κατάσταση με την πανδημία στην Ξάνθη και τη νέα έξαρση. 

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, 

Επιτρέψτε μου, μιας και είναι η πρώτη μου ομιλία μετά την καραντίνα, να θίξω κάποια ευρύτερα θέματα πριν μπω στο κυρίως θέμα του νομοσχεδίου. 

Το περασμένο χρονικό διάστημα ήταν για όλους μας δύσκολο, καθώς δοκιμάστηκαν οι αντοχές της ελληνικής κοινωνίας και του συστήματος υγείας . Ειδικά, στον νομό μου, τον νομό Ξάνθης καταγράφηκε αρνητική πρωτιά για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με 105 κρούσματα και 10 θανάτους.

 Θα ήθελα να εκφράσω τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια σε όσους έχασαν τους οικείους τους και τον βαθύτατο μου σεβασμό και ευχαριστίες πρώτα σε όλο το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό που έδωσε τη μάχη κατά του ιού και έπειτα σε όλους τους συμπολίτες μου, που τήρησαν τα μέτρα. 

Τα πρόσφατα αποτελέσματα για την διασπορά του ιού στην Ξάνθη, αποδεικνύουν ότι τα μαζικά τεστ είναι ένα σωστό, αν και αργοπορημένο βήμα, αφού δεν βρέθηκαν οι αρχικές εστίες του ιού. Δυστυχώς, την διεξαγωγή των τεστ αμαυρώνουν καταγγελίες για λανθασμένα αποτελέσματα, γεγονός που πλήττει την εικόνα του ΕΟΔΥ και προκαλεί αμφισβήτηση από μια μεγάλη μερίδα των συμπολιτών μου. Επομένως, καλείται το αρμόδιο Υπουργείο και ο ΕΟΔΥ να δώσουν σαφείς απαντήσεις για τα λάθη που τυχόν έγιναν, για την διασπορά του ιού και για την έλλειψη ενημέρωσης όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα. 

Μπαίνοντας στο θέμα του νομοσχεδίου και διαβάζοντας τον τίτλο του για δήθεν αναβάθμιση του σχολείου, αναρωτήθηκα πραγματικά τι σημαίνει για τη  Νέα Δημοκρατία  η αναβάθμιση του σχολείου; Πώς η συρραφή αναχρονιστικών και παιδαγωγικά απονομιμοποιημένων διατάξεων μπορεί για την δεξιά να συνιστούν αναβάθμιση;

Διότι δεν μπορεί να θεωρείτε αναβάθμιση την επαναφορά της διαγωγής στα απολυτήρια. Πράγματι το σχολείο ως παράγων κοινωνικοποίησης του μαθητή φροντίζει και για την διαπαιδαγώγησή του. Ωστόσο, όπως σωστά επισημαίνει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής τίθεται ζήτημα ενός άτυπου φακελώματος των μαθητών. Αυτό που επιτυγχάνεται με την συγκεκριμένη διάταξη είναι ο στιγματισμός και η διακριτική μεταχείριση, φαινόμενα εξαιρετικά επικίνδυνα, στις μέρες μας (π.χ. ΗΠΑ). Ανάλογο φακέλωμα από μέρους σας είδαμε και στην περίπτωση της θεσμοθέτησης καμερών στις σχολικές τάξεις, η γενική κατακραυγή, όμως κατέστησε το μέτρο ανεφάρμοστο. 

Επίσης, επαναφέρετε την τράπεζα θεμάτων. Το γεγονός ότι η τράπεζα θεμάτων εφαρμόστηκε μόνο για μια χρονιά, το 2014, με αποτέλεσμα το 24% των μαθητών να μείνουν μετεξεταστέοι σας περνά απαρατήρητό; Η σωστή εκπαίδευση, κυρίες και κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, δεν χτίζεται πάνω στο άγχος, την πίεση και την αποτυχία. Όλα αυτά δεν αποτελούν αναβάθμιση, αλλά οπισθοδρόμηση. 

Ένα άλλο σημείο που μου κίνησε το ενδιαφέρον ήταν η διάταξη με τα βαθμολογικά κριτήρια στις μετεγγραφές. Η καθιέρωση των μετεγγραφών εξυπηρετεί τα κοινωνικοοικονομικά κριτήρια των φοιτητών και επιδιώκει την ανακούφιση των ασθενέστερων οικονομικά οικογενειών. Ο περιορισμός, λοιπόν, των μετεγγραφών αντίκειται στον ίδιο τον σκοπό τους και εμποδίζει την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. 

Τελευταίο σημείο που θέλω να θίξω είναι η επιλογή της πιλοτικής εισαγωγής των αγγλικών στο ωρολόγιο πρόγραμμα των νηπιαγωγείων. Ο εισηγητής μας, ο Νίκος Φίλης, αναφέρθηκε εκτενώς στα ζητήματα σχολειοποίησης του νηπιαγωγείου και  αποδόμησε όλη τη ρητορική σας περί καλής πρακτικής που εφαρμόζεται σε χώρες του εξωτερικού. Σε πολλές χώρες επιλέγεται, όχι η εκμάθηση ξένης γλώσσας, αλλά η εκμάθηση γλωσσών που είναι μητρικές γλώσσες για κάποια κομμάτια του πληθυσμού ή για τις μειονότητες. 

Το 2017 η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, έχοντας ήδη ολοκληρώσει μια σειρά παρεμβάσεων στην μειονοτική εκπαίδευση ανέλαβε την υλοποίηση πιλοτικού προγράμματος στα νηπιαγωγεία της Θράκης για την χρήση της τουρκικής ως γλώσσας στήριξης με στόχο την αρμονική κοινωνικοποίηση των παιδιών της μειονότητας, εφόσον αποτελεί την μητρική τους. Με αφορμή αυτήν την πρωτοβουλία, θα ήθελα να αποτιμήσουμε που ήμασταν ως μειονότητα την περίοδο της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και που βρισκόμαστε τώρα με την Νέα Δημοκρατία. 

Αξίζει να θυμίσω το μένος της δεξιάς κατά της πρωτοβουλίας αυτής. Δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις όπου νηπιαγωγοί της μειονότητας δέχονταν πιέσεις για να μην μπαίνουν στα νηπιαγωγεία και να εφαρμόσουν το πρόγραμμα.

Η εισαγωγή της τουρκικής  στο νηπιαγωγείο δεν αποτελούσε μόνο πάγιο αίτημα της μειονότητας, αλλά είναι η πιο σημαντική συμβολή για την κοινωνικοποίηση των νηπίων και την ομαλή μετάβαση προς το δημοτικό. Φανταστείτε παιδιά από αμιγώς μειονοτικά χωριά που μιλούν τουρκικά στο σπίτι να καλούνται ξαφνικά να επικοινωνήσουν με την νηπιαγωγό στα ελληνικά. Πώς θα μπορούσαν να αναπτύξουν την σχέση δασκάλου-μαθητή, χωρίς να επικοινωνούν στοιχειωδώς μαζί της; Και πώς θα γίνει κτήμα τους η ελληνομάθεια; 

Αυτήν την πολύ σημαντική παρέμβαση για εμάς εσείς την καταργήσατε. Σας ζητώ να εξηγήσετε στην μειονότητα, γιατί καταργήσατε το συγκεκριμένο μέτρο και σε ποια παιδαγωγικά στοιχεία στηριχθήκατε; 

Επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αποφασίστηκε η χρήση των βιβλίων των δημόσιων σχολείων στα μειονοτικά δημοτικά, όπου ο εκπαιδευτικός κρίνει σκόπιμο. Στόχος ήταν  η ουσιαστική σύγκλιση των μειονοτικών με τα δημόσια σχολεία. Μέχρι σήμερα εκκρεμεί η απόφαση επιτροπής του ΙΕΠ για την χρήση των βιβλίων. Έχει περάσει ένας χρόνος και δεν έχουμε καμία απολύτως ενημέρωση. Προφανώς και αυτό το παγώσατε. 

Συνεχίζω με το κτιριακό του Μειονοτικού Γυμνασίου Λυκείου Ξάνθης.  Στα τέλη του 2019 σε επίκαιρη ερώτησή μου τόνισα το πρόβλημα της λειτουργίας του σε δυο βάρδιες εξαιτίας του μεγάλου αριθμού των μαθητών και των ανεπαρκών κτιριακών υποδομών. Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έδωσε μια λύση με την ανακαίνιση τεσσάρων αιθουσών για τις ανάγκες του σχολείου. Όμως, φέτος είχαμε ξανά το ίδιο πρόβλημα. 

Η κυρία Ζαχαράκη μας απάντησε ότι δεν υπήρχε κανένα αίτημα για νέο κτίριο και ότι το σχολείο θα συνέχιζε την λειτουργία του με δυο βάρδιες. Επανέρχομαι, λοιπόν, εφόσον επανακατατέθηκε το αίτημα από την πλευρά της Σχολικής Εφορίας και πλέον δεν ισχύει το επιχείρημά σας. Επισημαίνω ότι το πρόβλημα θα επιλυθεί οριστικά μόνο με νέο κτίριο. Περιμένουμε την απάντησή σας επ’ αυτού, όπως επίσης και θα πρέπει να μας ενημερώσετε αν και την επόμενη σχολική χρονιά θα έχουμε το ίδιο θέμα. 

Επίσης, επειδή πολλά ακούγονται για κλείσιμο και συγχωνεύσεις μειονοτικών σχολείων την νέα χρονιά. Υπενθυμίζω ότι η δική μας Κυβέρνηση είχε θέσει ως όριο για την λειτουργία των σχολείων τους 7 μαθητές, μαθαίνουμε ότι θέλετε να το ανεβάσετε στους 9. Υπάρχει το παράδειγμα του Δημοτικού Σχολείου Βελοχωρίου, όπου οι μαθητές είναι 8, δηλαδή θα το κλείσετε για έναν μαθητή; Για ποιο λόγο τέτοια επίθεση στη μειονοτική εκπαίδευση;

Κλείνοντας, αν αποτιμήσουμε την κατάσταση βλέπουμε ότι στα ζητήματα τόσο της εκπαίδευσης γενικά, αλλά και ειδικά της μειονοτικής εκπαίδευσης αντί να πάμε μπροστά, πάμε πίσω. Δεν έχετε ανοίξει κανέναν διάλογο με την μειονότητα. Ποτέ δεν ενδιαφερθήκατε για τα προβλήματά της και συνεχίζετε στον ίδιο ρυθμό. 

Ξηλώσατε κάθε θετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και το μόνο που κάνετε είναι εμπαίζετε την μειονότητα, μοιράζοντας χρήματα ως αντάλλαγμα για να την θέσετε σε “καραντίνα”. 

Θέλετε να απαξιώσετε την μειονότητα και σε αυτό το πλαίσιο δεν είναι τυχαία η εκδικητική διώξη ενάντια στον αντιρατσιστή εκπαιδευτικό της μειονότητας για αναρτήσεις  στο facebook. Ούτε  και η επίθεση της κυρίας Νικολάου προς το πρόσωπό μου, την οποία ποτέ δεν καταδικάσατε. Μόλις πριν λίγη ώρα διαβάσαμε με έκπληξη την δήλωση του Υπουργού σας, κ. Καράογλου, ότι για την εξάπλωση του ιού στην Ξάνθη ευθύνονται οι οικογένειες της μειονότητας που είναι πολυμελείς.  Άλλωστε, το ήθος της δεξιάς και οι αναχρονιστικές της απόψεις είναι γνωστές. 

Ήρθε η ώρα να δηλώσετε τις θέσεις και τις προθέσεις σας ξεκάθαρα επιτέλους. Όμως θα πρέπει να γνωρίζετε ότι σε κάθε βήμα πίσω, που θα μας πηγαίνετε, τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ, όσο και σύσσωμη η μειονότητα θα είναι απέναντί σας.