Ο βουλευτής Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Χαρίτου ζητά από την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων την ίδρυση και λειτουργία των νέων Τμημάτων στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, που είχε αποφασίσει η Σύγκλητος του ΔΠΘ και για τα οποία υπήρχε έτοιμη νομοθετική ρύθμιση από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου για την ίδρυση και λειτουργία τους.

Απόφαση της Συγκλήτου που βασίστηκε σε ακαδημαϊκά κριτήρια για την ολοκλήρωση των αντικειμένων σπουδών του Πανεπιστημίου και θα συνέβαλε συνολικά στην ανάπτυξη του ΔΠΘ. Καθώς το ΔΠΘ αποτελεί πυλώνα ανάπτυξης και σταθερότητας στην περιοχή, ο βουλευτής αναμένει από την υπουργό να απαντήσει στο αίτημα που κατέθεσε, μαζί με άλλους 22 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, αναφέρεται σχετικά.

Αναλυτικά η ερώτηση:

Το ΔΠΘ στην 45χρονη διαδρομή του έχει αναδειχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα ΑΕΙ στη χώρα μας με υψηλό επίπεδο σπουδών των Σχολών του. Έχει κατακτήσει επιστημονική αναγνώριση στον ευρωπαϊκό χάρτη των ΑΕΙ, ενώ τμήματα του διακρίνονται για την καινοτομία σε νέα πεδία γνώσης, στην έρευνα και την τεχνολογία. Αποτελεί για την Θράκη ένα πνευματικό, αναπτυξιακό, κοινωνικό και πολιτισμικό κέντρο αναφοράς, συνυφασμένο με την πορεία ανάπτυξης της περιοχής. 

Στα μνημονιακά χρόνια το ΔΠΘ βρέθηκε και ως περιφερειακό πανεπιστήμιο στη δίνη της οικονομικής κρίσης. Δέχθηκε έντονη πίεση με περιορισμό των δαπανών του στα λειτουργικά του όρια, καθηλώθηκε βαθιά υποστελεχωμένο σε ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό, ενώ η έλλειψη φοιτητικής μέριμνας και η αδυναμία των οικογενειών το συρρίκνωσε ακαδημαϊκά. Σε εκείνα τα χρόνια δε γινόταν λόγος για επέκταση του σε νέα πεδία γνώσης με την ίδρυση νέων τμημάτων. Ενώ μια εσωστρεφή περιδίνηση του ανέστειλε προσωρινά την ικανότητα του να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που ανοίγονταν στη νέα μεταμνημονιακή περίοδο. 

Η Σύγκλητος του ΔΠΘ στην αριθ. 7/4-12-2018 συνεδρίασή της, αφού είχε προηγηθεί εξαντλητικός και σε βάθος  χρόνου διάλογος, αποφάσισε να προτείνει την ίδρυση και λειτουργία νέων τμημάτων. Επιλογή που στηρίχτηκε αποκλειστικά σε ακαδημαϊκά κριτήρια, βασίστηκε σε επιστημονικά δεδομένα με στόχο την ανάπτυξη  νέων επιστημονικών πεδίων που σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα θα ολοκλήρωναν  ευρύτερους κύκλους σπουδών των Σχολών του, γεγονός που θα συνέβαλλε  στην ανάπτυξη του ΔΠΘ. Αυτά ήταν: 

Τμήμα Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών και Μηχανικών Γεωπληροφορικής, Τμήμα Μηχανικών Ορυκτών και Φυσικών Πόρων στην Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης.

Τμήμα Εργοθεραπείας στη Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού στην Κομοτηνή. 

Τμήμα Ψυχολογίας, Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής στη Σχολή Κοινωνικών, Πολιτικών και Οικονομικών Επιστημών στην Κομοτηνή. 

Τμήμα Νοσηλευτικής, Τμήμα Κτηνιατρικής, Τμήμα Διαιτολογίας και Διατροφής στη Σχολή Επιστημών Υγείας στην Αλεξανδρούπολη. 

Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Ποτών στη Σχολή Επιστημών Γεωπονίας και Δασολογίας στην Ορεστιάδα. 

Η απόφαση περιλάμβανε και την ίδρυση των κάτωθι Ινστιτούτων:

Ινστιτούτο ενεργειακού σχεδιασμού και αειφόρου αξιοποίησης φυσικών πόρων – Ξάνθη. Ινστιτούτο διαχείρισης και αποκατάστασης φυσικών και τεχνολογικών πόρων – Ξάνθη. Ινστιτούτο εφαρμοσμένων κοινωνικών επιστημών – Κομοτηνή. Ινστιτούτο νευροεπιστημών – Αλεξανδρούπολη. Ινστιτούτο αεροπορικής ιατρικής – Αλεξανδρούπολη. Ινστιτούτο τεχνολογίας τροφίμων και αγροτικής παραγωγής – Ορεστιάδα.

Η πρόταση αυτή της Συγκλήτου που κατατέθηκε στο Υπουργείο Παιδείας είχε την στήριξη όλων των φορέων της περιοχής, καθώς και της τοπικής κοινωνίας. Το σημαντικότερο όμως όλων είναι ότι η πρόταση της Συγκλήτου υιοθετήθηκε κατά το μεγαλύτερο μέρος της από την τότε ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, ξεκίνησε επίσημα η διαδικασία υλοποίησης της, υπήρξε πλήρης νομοθετική ωρίμανση της, αλλά δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί η ψήφισή της.

Κ.Υπουργέ έχει συμπληρωθεί από τότε δυστυχώς ένας χρόνος, η καθυστέρηση είναι αδικαιολόγητη, ενώ η ανησυχία γίνεται ακόμη πιο έντονη, γιατί μετά την ψήφιση του Ν. 4653/2020 ζητάτε εκ νέου την αξιολόγηση κάθε ενός τμήματος ξεχωριστά από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), όταν αυτά έχουν αξιολογηθεί και κριθεί θετικά από την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ). Γι’ αυτό δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα η σκοπιμότητα μιας τέτοιας διαδικασίας εκ νέου αξιολόγησης της πρότασης της Συγκλήτου και βέβαια ανησυχία για τις προθέσεις σας ως προς την ίδρυση και λειτουργία των νέων Τμημάτων στο ΔΠΘ. 

Επειδή η απόφαση της Συγκλήτου του ΔΠΘ για την ίδρυση των νέων Τμημάτων βασίστηκε αποκλειστικά σε ακαδημαϊκά κριτήρια, μετά από ένα ουσιαστικό, μακροχρόνιο διάλογο και την συναίνεση όλων των συντελεστών της Πανεπιστημιακής κοινότητας, με γνώμονα την ανάπτυξη και μόνο του Πανεπιστημίου.

Επειδή το ΔΠΘ ως περιφερειακό πανεπιστήμιο αποτελεί πυλώνα ανάπτυξης και σταθερότητας στην περιοχή για αυτό και η ενδυνάμωση του με νέα τμήματα είναι στις άμεσες προτεραιότητες όλων των φορέων και καθολικό αίτημα της τοπικής κοινωνίας.

Επειδή η αναγκαιότητα της ίδρυσης και λειτουργίας των νέων τμημάτων αξιολογήθηκε και κρίθηκε θετικά από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.

Ερωτάτε η κα Υπουργός:

-Είναι στις προθέσεις σας να προχωρήσετε στην ίδρυση και λειτουργία των νέων Τμημάτων σύμφωνα με την πρόταση της Συγκλήτου.

-Ποιο είναι το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αξιολόγησης, ίδρυσης και λειτουργίας των νέων τμημάτων;

-Γιατί καταργήσατε τον σχεδιασμό, την ίδρυση και λειτουργία των Ινστιτούτων στο ΔΠΘ, που ήταν έτοιμα να λειτουργήσουν και αν προτίθεστε να τα επανασυστήσετε; 

Ο ερωτών βουλευτής 

Χαρίτου Δημήτρης