Ερώτηση για τον κίνδυνο να ανατραπεί ο σχεδιασμός για την κατασκευή των δικτύων φυσικού αερίου στις 6 μεγάλες πόλεις της ΠΑΜΘ ενόψει της πλήρους ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, απασχόλησε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στην Περιφέρειεα ενώ όπως αναφέρεται καμία δέσμευση δεν αναλαμβάνεται από την κυβέρνηση για την αποπεράτωση του έργου με βάση το σχεδιασμό τους όρους και τις εγγυήσεις που είχαν επιτευχθεί από το δημόσιο φορέα ΔΕΔΑ.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο είχε τεθεί ως προετεραιότητα από την προηγούμενη κυβέρνηση ενώ το Υπουργείο Οικονομίας είχε αναλάβει στο τέλος του 2018 συντονιστικό ρόλο μεταξύ ΔΕΔΑ και Περιφέρειας για την απρόσκοπτη χρηματοδότηση του έργου και είχε προτείνει και επέκταση του φυσικού αντικειμένου του έργου.

Όπως αναφέρεται, η απάντηση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων σε ερώτηση του βουλευτή Ροδόπης του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Χαρίτου, την οποία συνυπέγραφαν 19 βουλευτές, προκάλεσε μεγαλύτερη ανησυχία από αυτήν που αρχικά είχαν διατυπώσει

Συγκεκριμένα, ο κ. Χαρίτος αναφέρει σχετικά: «Μεγαλύτερη ανησυχία από αυτήν που αρχικά είχαμε, μας προκάλεσε η απάντηση  του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων σε ερώτηση που κατέθεσα  για την υλοποίηση του έργου  «Κατασκευή επέκτασης των δικτύων διανομής φυσικού αερίου στις έξι μεγάλες πόλεις της ΠΑΜΘ», το οποίο  βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη υπό την εποπτεία του  δημόσιου φορέα  ΔΕΔΑ.

Το Υπουργείο περιορίσθηκε στην παράθεση των τεχνικών στοιχείων  του έργου  τα οποία ήδη γνωρίζαμε, ενώ δεν απάντησε στα ουσιαστικά ερωτήματα που τέθηκαν. Δηλαδή αν θα προχωρήσει το έργο με βάση τον αρχικό σχεδιασμό (σύμφωνα με τον οποίο θα ξεκινούσε μετά το πρώτο τρίμηνο του 2018 και θα ολοκληρώνονταν εντός πενταετίας δηλαδή εντός του 2023), αλλά και τις εγγυήσεις του χαμηλού κόστους εγκατάστασης και χρήσης φυσικού αερίου  καθώς και της επέκτασής του σε μεγαλύτερη γεωγραφική έκταση, ζητήματα που είχε  συμφωνήσει η ΔΕΔΑ και ήταν επωφελή  για τα νοικοκυριά και για τις επιχειρήσεις.

Ερωτήματα και  ανησυχία που έγιναν έντονα μετά το Ν. 4643/2019 που ψήφισε η Κυβέρνηση της ΝΔ, με τον οποίο η  ΔΕΠΑ. Δηλαδή ο φορέας που θα χρηματοδοτούσε την κατασκευή του έργου από την ΔΕΔΑ,  παραχωρείται πλέον σε ένα ιδιωτικό μονοπώλιο, που θα επανεξετάσει τους αρχικούς σχεδιασμούς όχι μόνο της δικής μας αλλά και άλλων Περιφερειών και  βέβαια θα θέσει ως προτεραιότητες  στη κατασκευή των δικτύων του φυσικού αερίου,  όχι  τις κοινωνικές ανάγκες όπως προέβλεπε η ΔΕΔΑ, αλλά την μεγαλύτερη δική του κερδοφορία, γεγονός που ενέχει άμεσο κίνδυνο ανατροπής του υπάρχοντος σχεδιασμού.

Μπροστά σε τέτοια σημαντικά, για την περιοχή, ζητήματα οφείλουμε όλοι να αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες. Είμαι σε ετοιμότητα, ώστε σε συνεργασία με  τους  φορείς της περιοχής,  να αναλάβουμε  πρωτοβουλίες  για  να  μην ανατραπεί ο αρχικός σχεδιασμός,  να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί το έργο.  Έχουμε χρέος να διασφαλίσουμε τα συμφέροντα του τόπου μας, γιατί ενώ σηκώνει όλο το βάρος του εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού παρουσιάζει  έναν από τους υψηλότερους δείκτες ενεργειακής φτώχειας».

Από τη μεριά της η βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ Νατάσα Γκαρά που συνυπέγραφε την αρχική Ερώτηση, έκανε την εξής δήλωση: «Ερώτηση που συνυπέγραψα στη Βουλή των Ελλήνων για την εκχώρηση ολόκληρου του ποσοστού του Ελληνικού Δημοσίου στη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) γεγονός που, μεταξύ άλλων, τορπιλίζει ή – στην καλύτερη – θέτει εν αμφιβόλω την επέκταση του δικτύου Φυσικού Αερίου σε όλη την ελληνική επικράτεια. Με αφορμή τα παραπάνω μπορεί να μην δούμε να επεκτείνεται ποτέ το δίκτυο φυσικού αερίου σε περιοχές όπως η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης – κάτι το οποίο είχε δρομολογήσει πολύ συγκεκριμένα η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ – απόφαση/κατάσταση που αναμένεται να ζημιώσει τα μέγιστα συνολικά τη Θράκη και τους κατοίκους της, εξέλιξη για την οποία θα έχουν αποκλειστικά την ευθύνη και θα πρέπει να απολογηθούν για αυτή οι κυβερνώντες της ΝΔ, οι κ.κ. Μητσοτάκης και Χατζηδάκης προσωπικά».