Στην ολομέλεια της Βουλής, μίλησε για την τροπολογία που ρυθμίζει τον τρόπο διορισμού των εκπαιδευτικών μίλησε ο Βουλευτής Ξάνθης του ΣΥΡΙΖΑ Χουσεΐν Ζεϊμπέκ.

Ο βουλευτής υπεραμύνθηκε του νέου συστήματος που συνυπολογίζει την εμπειρία και τα ακαδημαϊκά κριτήρια ενώ, αναφέρθηκε στη σημασία που δίνει η κυβέρνηση για την ενίσχυση της Παιδείας και τους μόνιμους διορισμούς που γίνονται μετά από πολλά χρόνια ενώ, τέλος, ζήτησε στις προσλήψεις να συμπεριληφθεί και ένας αριθμός αναπληρωτών ΠΕ 73 Μειονοτικής Εκπαίδευσης.

Όλη η ομιλία Χουσεΐν Ζεϊμπέκ για την τροπολογία σχετικά με το νέο σύστημα διορισμών

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Θα ήθελα να ευχηθώ καλή και δημιουργική χρονιά σε όλους! Η σημερινή συζήτηση έρχεται μετά από μια έντονη διαδικασία επιβεβαίωσης της εμπιστοσύνης του Κοινοβουλίου προς την Κυβέρνηση. Πριν από αυτό, μεσολάβησε η απεμπλοκή της χώρας μας από τα μνημόνια και η δυνατότητα να χαράξουμε την δική μας πολιτική. Όμως, και καθ’ όλη την διάρκεια της οικονομικής επιτροπείας της χώρας μας, αξίζει να θυμηθούμε ότι πάντοτε η κυβέρνηση ακόμα κι όταν έφερνε δύσκολα νομοσχέδια, τα οποία επιβάλλονταν από τους θεσμούς / ακόμα και τότε έδινε μάχες και αγώνες για ανάλογα αντισταθμιστικά ή για να καταφέρει το καλύτερο δυνατό. Μετά, λοιπόν, τους διορισμούς των απολυμένων, σχολικών φυλάκων, καθαριστριών, δημοτικών αστυνομικών, μετά τις προσλήψεις την υγεία, ήρθε η πολυπόθητη στιγμή για προσλήψεις στην παιδεία με παράλληλη μείωση των μαθητών ανά τμήμα από 25 σε 22 μαθητές. Και λέω πολυπόθητη, διότι η Παιδεία, μαζί με την Υγεία είναι οι κλάδοι που επλήγησαν περισσότερο. Επλήγησαν όχι μόνο σε θέματα στελέχωσης, αλλά και ποιότητας της εκπαίδευσης. Καθώς, μέσα στον οικονομικό μαρασμό, η εκπαίδευση/ το σπουδαιότερο αγαθό που προσφέρει το κράτος στους μελλοντικούς πολίτες/ υποβαθμίστηκε και περιορίστηκε με περικοπές, συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολείων, ελλείψεις σχολικών εγχειριδίων, ακόμα και απολύσεων, στον χώρο της τριτοβάθμιας.

Θα προτιμήσω, λοιπόν, να μην αναφερθώ στο σύνολο του νομοσχεδίου, με το οποίο συμφωνώ και θεωρώ ότι κινείται σε καλή κατεύθυνση, αλλά κυρίως στην τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας που αφορά στην θέσπιση ενός νέου συστήματος διορισμού και προσλήψεων εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το προτεινόμενο σύστημα προβλέπει την διαδικασία κατάταξης των υποψηφίων σε αξιολογικούς πίνακες και όχι με γραπτό διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ, όπως έγινε τελευταία φορά το 2008. Από το 2008 έως σήμερα έχουν μεσολαβήσει 10 και παραπάνω χρόνια, 10 ολόκληρα χρόνια αδιοριστίας, όπου οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί σχεδόν εξ ολοκλήρου στελέχωναν τα δημόσια σχολεία σε κάθε γωνιά της χώρας. Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, είναι οι «αφανείς ήρωες» που γυρίζουν όλη την χώρα για να μάθουν γράμματα στα παιδιά μας, αφήνοντας πίσω τους την οικογένεια και την ζωή τους . Είναι οι εκπαιδευτικοί που κάθε Ιούνιο μένουν ξανά άνεργοι και είναι οι «επίσημοι» επισφαλώς εργαζόμενοι του κράτους. Σε αυτούς τους εκπαιδευτικούς που ασκούν το λειτούργημά τους τόσα χρόνια οφείλουμε ένα μεγάλο «ευχαριστώ» κι ένα τεράστιο «συγνώμη», που με ευθύνη κυρίως των προηγούμενων κυβερνήσεων, οι εργασιακές συνθήκες και το καθεστώς των αναπληρωτών έγινε κανονικότητα. Για τον λόγο αυτό και μόνο, δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι μετά από 10 χρόνια γίνονται επιτέλους διορισμοί εκπαιδευτικών, ενώ αν δεν γίνουν τώρα δεν θα γίνουν ποτέ. Γιατί, αν ποτέ γίνει Κυβέρνηση η σημερινή αντιπολίτευση, που δεν το θεωρώ πιθανό, δεν πρέπει κανείς να αυταπατάται. Οι διορισμοί δεν είναι μέρος της πολιτικής τους. Μόνο απολύσεις ξέρουν να κάνουν και γνωρίζουν πολύ καλά μόνο πώς να υποβαθμίζουν την δημόσια παιδεία και να ενισχύουν την ιδιωτική. Εμείς αντίθετα, σήμερα είμαστε στην πολύ ευχάριστη θέση να ικανοποιούμε ένα πάγιο αίτημα των εκπαιδευτικών προσδοκώντας στην αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και με την είσοδο νέων εκπαιδευτικών με όρεξη και προσόντα στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Η παρούσα τροπολογία έχει λάβει μεγάλη κριτική. Όμως θα πρέπει να θυμίσουμε ότι μέχρι το 2008 οι διορισμοί εκπαιδευτικών γίνονταν μέσω γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ. Η αλλαγή της διαδικασίας αυτής έχει πολύ μεγάλη σημασία τόσο συμβολική για την Αριστερά, όσο και πρακτική για τους εκπαιδευτικούς. Η Αριστερά αλλά και η πλειοψηφία της εκπαιδευτικής κοινότητας ανέκαθεν θεωρούσε ότι μια τέτοια διαδικασία μικρής χρονικής διάρκειας και με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής δεν μπορεί να κρίνει την επάρκεια ή μη των εκπαιδευτικών. Η πολιτική επιλογή, λοιπόν, πραγματοποίησης των διορισμών βάσει των αντικειμενικών κριτηρίων της προϋπηρεσίας και των ακαδημαϊκών προσόντων αποτελεί μια μεγάλη νίκη του εκπαιδευτικού κινήματος.

Μιλάμε, λοιπόν, για 15.000 διορισμούς σε βάθος τριετίας σε όλες τις βαθμίδες και ειδικότητες της εκπαίδευσης, ξεκινώντας με την ειδική αγωγή, όπου δεν έχουν γίνει ΠΟΤΕ μόνιμες προσλήψεις, αλλά και για να δείξουμε την ιδιαίτερη σημασία που έχει για μας η ειδική εκπαίδευση. Μοριοδοτούμε με προτεραιότητα την προϋπηρεσία των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, καθώς πιστεύουμε ότι χρειάζεται η εμπειρία τους για το εκπαιδευτικό μας σύστημα με όριο τα 120 μόρια, ενώ στον τελευταίο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, η προϋπηρεσία μοριοδοτούνταν με 16,8 μόρια, δηλαδή με 2 μόρια λιγότερα από τα ακαδημαϊκά προσόντα. Η αρχή της ισότητας, ωστόσο, δεν θα επέτρεπε την μοριοδότηση μόνο της προϋπηρεσίας και όχι των ακαδημαϊκών προσόντων. Μάλιστα, δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί αυτήν την στιγμή είναι υψηλά καταρτισμένοι με πτυχία, μεταπτυχιακά, ξένες γλώσσες και επιμορφώσεις. Επομένως, ούτε αυτοί είναι δυνατό να αποκλειστούν από την διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών. Άλλωστε, δεν μπορούμε να στερήσουμε την ελπίδα της εισαγωγής στην εκπαίδευση στους νέους ανθρώπους που καθαρά για λόγους συγκυρίας δεν κατάφεραν να αποκτήσουν προϋπηρεσία. Όμως, αν κάποιος δει τα νούμερα με προσοχή και πάλι είναι ουσιαστικά αδύνατο κάποιος να έχει τόσα προσόντα, ώστε να ξεπεράσει την μεγάλη προϋπηρεσία, κι αν πάλι τα έχει, νομίζω ότι έναν τέτοιον άνθρωπο τον χρειάζεται το εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Άρα, η μοριοδότηση των ακαδημαϊκών κριτηρίων αφήνει μια παρακαταθήκη κυρίως για το μέλλον. Επίσης, δίνει το σήμα ότι χρειαζόμαστε εκπαιδευτικούς με ειδίκευση και προσόντα, ειδικά τώρα που με παλαιότερο νόμο μας τα μεταπτυχιακά μπορούν να αποκτηθούν δίχως κόστος, άρα δεν αποτελούν στοιχεία ταξικής διαφοράς πια.

Σε κάθε περίπτωση, νομίζω ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία πρέπει να χαιρετηθεί από όλους, γιατί καμία φορά βλέπουμε το δέντρο και χάνουμε το δάσος. Εν προκειμένω, οι εκπαιδευτικοί βλέπουν ατομικά αν μπορούν να διοριστούν κι όχι το γεγονός ότι μετά από 10 χρόνια δίνεται η δυνατότητα διορισμών. Βέβαια, όλο αυτό είναι λογικό, γιατί αφορά τις ανθρώπινες ζωές και το δικαίωμα στην εργασία, το οποίο στην περίοδο της κρίσης ήταν η πρώτη και μόνη διεκδίκηση για μια αξιοπρεπή ζωή.

Εγώ, λοιπόν, χαιρετίζω την πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, με την παράκληση στις προσλήψεις να συμπεριληφθεί και ένας αριθμός εκπαιδευτικών ΠΕ73 μειονοτικού προγράμματος. Οι αναπληρωτές ΠΕ73, άλλωστε, είναι μόνο περίπου 50. Και το ζητώ αυτό, γιατί δεν μπορούμε να αποστερούμε το δικαίωμα από αυτούς τους εκπαιδευτικούς της μειονοτικής εκπαίδευσης να δουλέψουν υπό αξιοπρεπείς συνθήκες, ούτε να παραβιάζουμε ανοιχτά το δικαίωμα της μειονότητας σε καλύτερη μειονοτική εκπαίδευση.