Η 5η Επιτροπή Παρακολούθησης του Προγράμματος Συνεργασίας “INTERREG V-A Ελλάδα-Βουλγαρία 2014-2020” πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2018 στην Ξάνθη παρουσία του Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Στάθη Γιαννακίδη ενώ συμμετείχε η ομόλογός του Υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης & Δημοσίων Έργων της Βουλγαρίας  Denitsa Nikolova.

Κατά το χαιρετισμό του ο Στάθης Γιαννακίδης επεσήμανε ότι για πρώτη φορά στην Πρόσκληση που εγκρίθηκε στη συνεδρίαση,  προβλέπεται η άμεση ενίσχυση, σε πιλοτικό στάδιο, με 10 εκατομμύρια ευρώ, συνεργατικών σχημάτων μικρομεσαίων επιχειρήσεων της διασυνοριακής περιοχής.  Παράλληλα,  στις αρχές του νέου χρόνου προγραμματίζεται η έγκριση και έκδοση μίας ακόμη Πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους συλλογικούς φορείς από τον χώρο της επιχειρηματικότητας, ύψους 8 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον Υφυπουργό Οικονομίας, οι ενέργειες αυτές σηματοδοτούν και τη διαφορετική πολιτική φιλοσοφία της κυβέρνησης για τα προγράμματα εδαφικής συνεργασία, προς την ενίσχυση δημόσιων υποδομών και ιδιωτικών επενδύσεων προκειμένου να υπάρχει πιο χειροπιαστό και μετρήσιμο αποτέλεσμα στις τοπικές κοινωνίας και την οικονομία.

Παράλληλα, στην ομιλία του ο Στάθης Γιαννακίδης αναφέρθηκε στις ευρύτερες συνεργασίες και προοπτικές για τη Βαλκανική, όπου πρωταγωνιστεί η Ελλάδα με ιστορικές αποφάσεις, όπως και η Βουλγαρία, με την οποία είναι σε εξέλιξη σημαντικές κοινές πρωτοβουλίες. ««Πατριωτισμός είναι να φροντίσουμε για την ευημερία των πολιτών μας και όχι να εξυπηρετήσουμε ξένα συμφέροντα που αναβιώνουν παρωχημένους βαλκανικούς εθνικισμούς για να διχάζουν το εσωτερικό μας” είπε μεταξύ άλλων.

Τέλος ο Υφυπουργός, αφού αναφέρθηκε στο αναπτυξιακό μοντέλο που έχει καταθέσει το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία και το πλήθος χρηματοδοτικών εργαλείων και  ρυθμίσεων που υπάρχουν για τη διευκόλυνση των επενδύσεων, έκανε κάλεσμα στον επιχειρηματικό κόσμο, σημειώνοντας ότι το νομοθετικό αποτύπωμα της κυβέρνησης έχει εξαλείψει τις στρεβλώσεις και τις εξαρτήσεις του παρελθόντος ανάμεσα στην Πολιτεία και τις επιχειρήσεις.

H oμιλία του Σ. Γιαννακίδη:

Με χαρά σας καλωσορίζω στην ιδιαίτερη πατρίδα μου, την Ξάνθη, για τις εργασίες της Επιτροπής του προγράμματος Interreg. Επιτρέψτε μου μια εισαγωγή για την ιδιαίτερη συγκυρία κατά την οποία πραγματοποιείται η σημερινή Επιτροπή Παρακολούθησης.

 

Μετά τη λήξη των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής, η Ελλάδα σχεδιάζει το δικό της μέλλον βασιζόμενη στις δικές της δυνάμεις. Η έξοδος από αυτά συνδυάζεται με μια ιδιαίτερα σημαντική συμφωνία για τη ρύθμιση του χρέους που δημιουργεί τον απαραίτητο δημοσιονομικό χώρο για ένα μείγμα πολιτικής διαφορετικό από αυτό που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

 

Πλέον όλοι αναγνωρίζουν ότι η κατεδάφιση των αποδοχών, η διάλυση των εργασιακών σχέσεων – η στρατηγική που ακολουθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια – δεν έφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα, όπως την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας. Αντιθέτως επέτειναν ακόμη περισσότερο την ύφεση.

Μακριά από τις αποτυχημένες πολιτικές του παρελθόντος, πλέον διαθέτουμε ένα ολιστικό, συνεκτικό αναπτυξιακό σχέδιο που διαμορφώθηκε στο πλαίσιο ευρείας διαβούλευσης στα κατά τόπους αναπτυξιακά συνέδρια.

Στον αντίποδα της λογικής της υπέρμετρης λιτότητας, ότι η ελληνική κυβέρνηση στηρίζει την ελληνική κοινωνία, την πραγματική οικονομία και τις επιχειρήσεις.

Για να δώσω και μερικά στοιχεία:

Α. Το ΑΕΠ της χώρας κινείται το πρώτο εξάμηνο στο +2,15% σε σχέση με τις προβλέψεις, οι εξαγωγές παραμένουν σε ανοδική τροχιά με αύξηση 17% στο εννεάμηνο, οι δείκτες για τις άμεσες ξένες επενδύσεις και τον κύκλο εργασιών στη βιομηχανία εμφανίζονται αυξημένοι.

Β. Το ποσοστό της ανεργίας σήμερα βρίσκεται στο 18,9% και είναι μειωμένο κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες με 300.000 νέες θέσεις εργασίας όπου το 70% αυτών είναι πλήρους απασχόλησης.

Ειδικά σε ότι αφορά τους νέους, η ανεργία έπεσε από το 50% στο 36%.

Μετά από 8 χρόνια λιτότητας, καταγράφεται μια σταδιακή στροφή της δημοσιονομικής πολιτικής από την πολυετή προσαρμογή στη λελογισμένη επέκταση.

Καθώς τα μεγέθη της ελληνικής οικονομίας βελτιώνονται, η δημοσιονομική πολιτική της Κυβέρνησης στρέφεται προς ένα νέο μείγμα με στόχο:

(α) την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών,

(β) την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης και

(γ) την αντιμετώπιση χρόνιων ελλειμμάτων στον τομέα της κοινωνικής προστασίας.

Κι αυτό γιατί για εμάς η έξοδος από τα μνημόνια δεν είναι μια τυπική διαδικασία. Αντιθέτως, είναι μια διαδικασία μέσα από την οποία αποτυπώνεται η στήριξη και η βελτίωση της θέσης της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας.

Και αναφέρω χαρακτηριστικά:

Α. Στοχευμένες φορολογικές ελαφρύνσεις, όπως η μείωση του ΕΝΦΙΑ ως και 50%.

Β. Επιδότηση ενοικίου από 70 έως και 200 ευρώ/μήνα, από 1/1/19, με εισοδηματικά κριτήρια για τουλάχιστον 300.000 οικογένειες.

Γ. Επαναφορά των βασικών αρχών των Συλλογικών Συμβάσεων (αρχή της επακτασιμότητας – αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης) με στόχο την διεκδίκηση μισθολογικών και μη μισθολογικών παροχών, αύξηση του κατώτατου μισθού και την κατάργηση του υποκατώτατου

Δ. Επιδότηση του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών για νέους μισθωτούς ως 25 ετών στον ιδιωτικό τομέα, σε ορίζοντα διετίας, 50% από 1/1/19 και 100% από 1/1/20.

Παράλληλα με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων, προχωρήσαμε στη μείωση κατά 4% της φορολογίας επιχειρήσεων από 29% στο 25%, σταδιακά μέχρι την 1/1/22, αρχής γενομένης από 1/1/19 και στην αλλαγή των συντελεστών ΦΠΑ με μείωση κατά δυο μονάδων του μεγάλου, από 24% σε 22% και κατά μια του μικρού, από 13% σε 12%, από 1/1/21.

Ο ρόλος του Υπουργείου Οικονομίας προς την κατεύθυνση της ουσιαστικής ρευστότητας στην οικονομία και την χρηματοδότηση των επιχειρήσεων και των επενδύσεων είναι κομβικός.

Η βελτίωση του επιχειρηματικού και επενδυτικού περιβάλλοντος και η στήριξη της επιχειρηματικότητας μέσα από νέες δράσεις του ΕΣΠΑ και συμπληρωματικά με τη δημιουργία νέων χρηματοδοτικών εργαλείων που στηρίζουν την καινοτομία, την εξωστρέφεια και τη συνεργασία, γίνεται πλέον με αποτελεσματικό σχεδιασμό, διαφάνεια και αξιοκρατία.

Εξασφαλίσαμε ισότιμη πρόσβαση σε χρηματοδότηση για όλους, αρνούμενοι μια αντίληψη που κυριάρχησε τα προηγούμενα χρόνια και ήθελε μια ιδιότυπη, «προνοιακού» χαρακτήρα στήριξη από την Πολιτεία προς τις επιχειρήσεις.

Οι παρεμβάσεις αυτές φέρνουν ήδη πολύ θετικά αποτελέσματα.

Απόδειξη είναι οι κορυφαίες επιδόσεις της χώρας μας στην αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων τα τελευταία τρία χρόνια.

Δε μένουμε όμως εκεί. Θέλουμε να γίνει η Ελλάδα ένα νέο εναλλακτικό παράδειγμα ανάπτυξης και ευημερίας.

Ήδη πετύχαμε, σε μεγάλο βαθμό, την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης, ενώ στον άμεσο σχεδιασμό μας είναι η επιτάχυνση των επενδύσεων, η ψηφιοποίηση ολοένα και περισσότερων υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις, η εξασφάλιση μικροπιστώσεων για όσους δεν έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό, η σύσταση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας.

 

Κυρίες και κύριοι,

Η συζήτηση αυτή αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία, ιδιαίτερα όταν πραγματοποιείται στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και τη Θράκης.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το αναπτυξιακό μέλλον της Μακεδονίας και της Θράκης – της Βόρειας Ελλάδας γενικότερα – συνδέεται καθοριστικά με την ανάπτυξη της χώρας, αλλά θα έλεγα και της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων.

Κι αυτή η συζήτηση οφείλει να γίνεται μακριά από λογικές που κυριαρχούσαν τα προηγούμενα χρόνια και το κράτος αντιμετώπιζε την περιοχή μας αποκλειστικά ως ευαίσθητη και ακριτική και οι όποιες ενισχύσεις συσσωρεύονταν χωρίς αναπτυξιακό πλάνο.

Και αυτό γιατί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας και ειδικότερα της Βόρειας Ελλάδας, όπως η γεωγραφική και γεωστρατηγική της θέση, οι σημαντικές υποδομές της – όπως το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το ανθρώπινο δυναμικό της περιοχής, μπορούν να αξιοποιηθούν και να την καταστήσουν ένα διαμετακομιστικό κέντρο στρατηγικής σημασίας για σύνδεση Βαλκανίων και ανατολικής Μεσογείου και να δώσουν προστιθέμενη αξία σ’ ένα ευρύτερο πλαίσιο Βαλκανικής Συνανάπτυξης.

Σήμερα, λοιπόν, από την Ξάνθη και αφού διαπιστώνω μεγάλο ενδιαφέρον από την τοπική κοινωνία θα μου επιτρέψετε ορισμένες αναφορές στα θέματα της ανάπτυξης και των προοπτικών της συνεργασίας στη Βαλκανική και στα διμερή θέματα μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας.

Στην περιοχή μας, ισχυροί δεσμοί με τη Βουλγαρία – οικονομικοί και άλλοι –έχουν σφυρηλατηθεί τα τελευταία χρόνια. Οι δύο χώρες έχουν βρει έναν κοινό βηματισμό.

Και παρά τις προσπάθειες κάποιων ακραίων κύκλων να αντιστραφεί αυτό το θετικό κλίμα, οι δύο λαοί – σαν τα ποτάμια που μας διατρέχουν – επιλέγουν τον πιο σύντομο δρόμο: αυτόν της προόδου και της συνεργασίας.

Πρέπει να είμαι απόλυτα σαφής ότι αυτές οι συμπεριφορές δεν γίνονται ανεκτές.

Η περιοχή μας ήταν και παραμένει μια περιοχή φιλόξενη, τόσο για τους επισκέπτες, όσο και για τους επενδυτές της.

Είμαστε αρκετά ρεαλιστές ώστε να κατανοούμε τις δυνατότητες της περιοχής και τις ήπιες μορφές τουρισμού που μπορεί να αναπτύξει και να επιδιώκουμε το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα σε πνεύμα αμοιβαίας κατανόησης και ωφέλειας.

Άλλωστε, δύο χώρες έχουν ανοίξει εντυπωσιακά ευρύ δίαυλο επικοινωνίας που επισημοποιήθηκε με την πολυεπίπεδη συμφωνία που υπέγραψαν οι δύο Πρωθυπουργοί στην Καβάλα για την οδική και σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών των δύο χωρών.

Όταν εντοπίζουμε κοινά συμφέροντα δεν έχουμε παρά να τα υπηρετήσουμε με συνεργασία.

Όλες μας οι αποφάσεις, μεγάλες δύσκολες και με πολιτικό κόστος συχνά, υπηρετούν ένα πολύ συγκεκριμένο στόχο: Nα σταματήσει η Ελλάδα και η ευρύτερη Βαλκανική να αποτελεί ένα πεδίο συγκρούσεων.

Οι υπεύθυνες ηγεσίες κοιτάνε μπροστά και εξασφαλίζουν τα συμφέροντα των λαών τους, όπως έχουν δείξει οι συνέργειες που ξεκινούν με αρκετές βαλκανικές χώρες.

«Πατριωτισμός είναι να φροντίσουμε για την ευημερία των πολιτών μας και όχι να εξυπηρετήσουμε ξένα συμφέροντα που αναβιώνουν παρωχημένους βαλκανικούς εθνικισμούς για να διχάζουν το εσωτερικό μας”.

Οι δύο χώρες πρωταγωνιστούν σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο.

Και το Interreg είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στα χέρια μας που χρηματοδοτεί κρίσιμες δράσεις για την τοπική κοινωνία και την ανάπτυξη.

Συγκεκριμένα, η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του Στόχου, που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη και αποτελεί το τμήμα του Υπουργείου Οικονομίας που σταθερά έχει το βλέμμα του στραμμένο στην ελληνική γειτονιά, τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μεσόγειο.

Στηρίζει συνέργειες με γνώμονα τις στέρεες συνεργασίες, την αντιμετώπιση κοινών ζητημάτων, την ισόρροπη ανάπτυξη σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Όπως γνωρίζετε, η Ελλάδα συμμετέχει συνολικά σε 11  Προγράμματα Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας και σε 6 από αυτά έχει και τη διαχειριστική ευθύνη.  Διαφέρουν από τα υπόλοιπα τομεακά και περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα, που υλοποιούνται καθώς αναδεικνύεται η συνεργασία σε διασυνοριακό, διακρατικό και διαπεριφερειακό επίπεδο.

Οι συγκοινωνούντες άξονες των προγραμμάτων που υλοποιούνται:

  • Καινοτομία, επιχειρηματικότητα και μικρομεσαίες επιχειρήσεις
  • Τουρισμός και πολιτισμός
  • Προστασία και κοινή διαχείριση του περιβάλλοντος
  • Βελτίωση της πρόσβασης στα μέσα μεταφοράς, τα δίκτυα πληροφόρησης και επικοινωνίας
  • Συστήματα διαχείρισης υδάτων, αποβλήτων και ενέργειας
  • Κοινή χρήση υποδομών υγείας, πολιτισμού και εκπαίδευσης
  • Διαχείριση υδάτων και παράκτιων περιοχών
  • Προστασία από κινδύνους

 

Οι φορείς από την περιφέρεια που μας φιλοξενεί σήμερα συμμετέχουν ήδη ενεργά τόσο στο «Ελλάδα-Βουλγαρία», ο φυσικός χώρος του οποίου είναι η περιφέρειά μας, όσο και στα Προγράμματα «Balkan Med», «Med Sea Basin», «Black Sea Basin” και «Interreg Europe» αναπτύσσοντας συνεργασίες, δίκτυα και καινοτόμες ιδέες.

  • Συνολικά, περισσότερα από 240 έργα συγχρηματοδοτούνται από τα Προγράμματα, που διαχειρίζεται η Ελλάδα.
  • Καταγράφονται 920 συμμετοχές φορέων από την Ελλάδα και τις γειτονικές χώρες, υλοποιώντας έργα, με προϋπολογισμό 315 εκατομμύρια €.

 

Ειδικότερα το Πρόγραμμα «Ελλάδα-Βουλγαρία» (προϋπολογισμού 130.εκατ. €) , έχει ενεργοποιηθεί σε ποσοστό 85%.  Υλοποιούνται 53 έργα και είναι σε εξέλιξη η υπογραφή συμβάσεων χρηματοδότησης 14 έργων από την reserve list της 2ης πρόσκλησης.

Τρία, ιδιαίτερα, έχουν κρίσιμη στρατηγική σημασία και θα παρουσιαστούν εκτενώς σήμερα:

Το έργο CrossBo, προϋπολογισμού 38 εκ. €, έχει ως φυσικό αντικείμενο την κατασκευή του οδικού άξονα Δημάριο Ξάνθης – Ρούντοζεμ Βουλγαρίας και την κατασκευή της συνοριακής διάβασης.

Το έργο Flood Protection, προϋπολογισμού 11,5 εκ. €, με δικαιούχους Περιφέρειες, έχει ως αντικείμενο την αντιπλημμυρική προστασία στις λεκάνες Έβρου και Στρυμόνα.

Το έργο Flood Guard, προϋπολογισμού 4,5 εκ. €, με δικαιούχους τα Υπουργεία των δύο χωρών, έχει ως αντικείμενο τη συνεργασία εθνικών Αρχών για αντιμετώπιση πλημμυρών.

Ωστόσο, δε σταματάμε εδώ.

Στη σημερινή Επιτροπή Παρακολούθησης του Προγράμματος «Ελλάδα – Βουλγαρία 2014-2020» προγραμματίζεται να συζητηθεί και να εγκριθεί η πρόσκληση άμεσης ενίσχυσης ΜΜΕ προϋπολογισμού 10.000.000 €. Εντός των επομένων ημερών θα ακολουθήσει η έκδοση και ανακοίνωσή της προς το κοινό της περιοχής του Προγράμματος.

Για τις αρχές του επόμενου έτους προγραμματίζεται η έγκριση και η έκδοση μίας ακόμη πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους συλλογικούς φορείς από τον χώρο της επιχειρηματικότητας (Επιμελητήρια, Σύνδεσμοι Βιομηχάνων, ερευνητικά ιδρύματα) ύψους 8.000.000.

Δεδομένου του περιορισμένου διαθέσιμου προϋπολογισμού και της μεγάλης έκτασης της επιλέξιμης περιοχής το άμεσο αναπτυξιακό αποτέλεσμα δεν περιμένουμε ότι θα οδηγήσει σε εντυπωσιακή ανατροπή των οικονομικών δεικτών της διασυνοριακής περιοχής, σκοπό που εξυπηρετούν άλλωστε τα διαθέσιμα εργαλεία των Τομεακών και Περιφερειακών Προγραμμάτων. Όμως η πρόσκληση αυτή αποτελεί μία σημαντική πιλοτική προσπάθεια για την υποστήριξη πιο άμεσων αναπτυξιακών δράσεων.

Δεν είναι ώρα να αναφερθούμε στο παρελθόν αλλά θέλουμε να είναι σαφές ότι είναι πολιτική μας επιλογή να στραφούμε σε δράσεις με πολύ πιο μετρήσιμο και χειροπιαστό αποτύπωμα στις τοπικές κοινωνίες και την ανάπτυξή τους. Γιατί  η Ευρωπαϊκή Εδαφική Συνεργασία προσφέρει τις ευκαιρίες και απαντά και στη δική μας στρατηγική για αναδιάρθρωση της παραγωγικής βάσης και βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης της περιοχής μας.

Εξάλλου πρέπει να επισημάνω ότι στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων της Παρασκευής στηρίξαμε ανοιχτά την επιστροφή στην «αρχιτεκτονική» της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, με τις τρεις συνιστώσες, την διασυνοριακή, την διακρατική και την διαπεριφερειακή συνεργασία και την ενσωμάτωση των προγραμμάτων χωρών με θαλάσσια σύνορα στην πρώτη συνιστώσα της εδαφικής συνεργασίας.

Θυμίζω άλλωστε πρόκειται για μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε από τη Βουλγαρική Προεδρία, την οποία και επικροτούμε.

 

Κυρίες και κύριοι,

Με αυτές τις σκέψεις θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας στη σημερινή Επιτροπή Παρακολούθησης για την εδαφική συνεργασία και το πρόγραμμα interreg «Ελλάδα-Βουλγαρία».

Το μήνυμα που θέλουμε να στείλουμε από εδώ, σήμερα, είναι ότι ο δρόμος για την ευημερία των δύο λαών προϋποθέτει συνεργασία και κοινούς στόχους και με οργάνωση, σοβαρότητα, συνεργασία και το βλέμμα σταθερά στο μέλλον μπορούμε να προχωρήσουμε μπροστά μαζί.

Σας ευχαριστώ πολύ.