Το τριήμερο 9 – 11 Νοεμβρίου 2018 στη Δημοτική Πινακοθήκη «Χρήστος Παυλίδης» οργανώθηκε μια πολυεκδήλωση, με την παρουσίαση του βιβλίου της Ρούλας Γκόλιου «Μακροζωία – Ο απόλυτος Οδηγός», την Έκθεση γλυπτών της Ελένης Κορωνάκη και την Αναδρομική έκθεση ζωγραφικής της Ανθής Γκέρμαν. 

   Κατά την πρώτη ημέρα πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια των δύο εκθέσεων και η βιβλιοπαρουσίαση. Είχα τη χαρά και τιμή να χαιρετήσω τα εγκαίνια και στη συνέχεια να μιλήσω για το σημαντικό βιβλίο για τη Μακροζωία.

  Στα εγκαίνια, απευθύνοντας σύντομο χαιρετισμό, ιδιαίτερα σημείωσα την «εικαστική άνοιξη» της παλιάς πόλης που συνδέεται με τον αείμνηστο Δήμαρχο Φίλιππο Αμοιρίδη αφενός και τη δραστηριοποίηση της Ανθής Γκέρμαν αφετέρου. Τα ίδια είπα και τον Απρίλιο του 2018, μιλώντας στη μεταθανάτια αναδρομική έκθεση του Δημήτρη Σταθόπουλου, όπου  ανάμεσα στα άλλα σημείωνα:

«Η Ξάνθη έχει μακρά παράδοση στα εικαστικά, αν επικεντρωθούμε στα μεταπολεμικά χρόνια, αφού αναφέρουμε δύο περαστικούς ξένους ζωγράφους που απεικονίζουν εξαίσια την Ξάνθη, τον Καζαζιάν και τον Πετκώβ, στεκόμαστε στον Χρήστο Παυλίδη που κυριάρχησε στη ζωγραφική και γλυπτική από το 1946 για όλο τον εικοστό αιώνα, δημιουργώντας ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτούργησαν τα εικαστικά πράγματα στην Ξάνθη. Πολλοί και πολλές διδάσκονται, δημιουργούν και συχνά εκθέτουν τα έργα τους.

Στη δεκαετία του ’70 που έρχεται στην πόλη ο Δημήτρης υπάρχει ο χώρος εκθέσεων της ΦΕΞ, ενώ στην επόμενη δεκαετία δημιουργείται το εντευκτήριο Τέχνης «LE PASSAGE D’ ART», το ΚΕΝΤΡΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΏΝ με τον Χάρη Καμπουρίδη και τον  Γιάννη Ρουκούνη, και το Κέντρο Τέχνης Ανθής Γκέρμαν. Σε όλους αυτούς τους χώρους εκθέτει έργα του ο Δημήτρης Σταθόπουλος. Ο Στέφανος Ιωαννίδης σε κείμενά του για τα εικαστικά της πόλης πάντοτε μιλά επαινετικά για τον Δημήτρη. Σε άρθρο του 1983 αναφέρεται στον καλλιτεχνικό άξονα από πλατεία Αντίκα ως την πλατεία Μητρόπολης – σημειώνοντας το εργαστήρι ζωγραφικής του Σταθόπουλου».

Στον άξονα αυτό στην παλιά πόλη κεντρικό ρόλο παίζει η παρουσία της Ανθής Γκέρμαν, όχι μόνο ως δημιουργού αλλά και ως μιας μεγάλης αγκαλιάς όπου φώλιασαν και άνθισαν τα εικαστικά της Ξάνθης. Ο σπόρος που έριξε μαζί με άλλους πρωτοπόρους συνεχίζουν ως τις μέρες μας.   Θεωρώ απαραίτητο με την ευκαιρία της αναδρομικής έκθεσης της Ανθής να παραθέσουμε κάποια βιο – εργογραφικά στοιχεία.

ΑΝΘΗ ΓΚΕΡΜΑΝ

 Γεννήθηκε το 1953 στην Ξάνθη. Μαθήτευσε κοντά στο ζωγράφο και γλύπτη Χρήστο Παυλίδη. Κατόπιν σπούδασε ζωγραφική στο Αμβούργο, στην Ατλάντα των ΗΠΑ και στην Αθήνα κοντά στο γνωστό ζωγράφο Απόστολο Λάβδα. Έκανε πολλές ατομικές εκθέσεις στη Γερμανία, Ατλάντα, Κύπρο, Βουλγαρία, Αθήνα, Θεσσαλονίκη και σε πολλές πόλεις της Ελλάδας. Επισκέφτηκε πολλά Μουσεία στη Γερμανία και στην Ατλάντα. Είναι συλλογέας μικροαντικειμένων από όλον τον κόσμο.

Το 1982 δημιούργησε την Γκαλερί «Le Passage d’ Art» στην πλατεία Αντίκα στην είσοδο της Παλιάς Ξάνθης. Το 1985 αναπαλαίωσε στην παλιά πόλη το αρχοντικό του καπνέμπορου Φωκίωνος Καραδήμογλου όπου για δέκα χρόνια λειτούργησε το «Κέντρο Τέχνης Γκέρμαν», παρουσιάζοντας εκθέσεις ζωγραφικής και γλυπτικής πολλών επωνύμων καλλιτεχνών (Λάβδα, Μυταρά, Σπεράντζα, Σταθόπουλου Γιώργου, Σταθόπουλου Δημήτρη, Καραβούζη, Μπακιρτζή, Γαληνού και Γαληνού, Ταλαγάνη, Αγγελίδη, Μπάρδη, Γεωργίου, Σωτηρούδη κά. Πραγματοποίησε επίσης έκθεση έργων του μεγάλου ξανθιώτη εικαστικού Χρήστου Παυλίδη (προς τιμήν του οποίου σε λίγα χρόνια η Δημοτική Πινακοθήκη παίρνει το όνομά του, φιλοξενώντας ικανό αριθμό έργων του). Στο χώρο του Κέντρου Τέχνης επίσης οργανώνονται ποιητικά, λογοτεχνικά, μουσικά βραδινά, ως το 1995.

Ανεχώρησε από την Ξάνθη και το 1998 δημιούργησε την Art Gallery Gherman  στον Τρίλοφο Θεσσαλονίκης, ενώ το 2016 ολοκληρώθηκε το Κέντρο Γκέρμαν στο Κασσανδινό Χαλκιδικής, όπου ζει και εργάζεται.

Στα έργα της η Ανθή Γκέρμαν δίνει την ονομασία ΜΟΡΦΕΣ (Ιππείς, Ιχθείς, Γυναίκες, Κολλάζ), όπου διακρίνονται τα στοιχεία ιμπρεσιονισμού και εξπρεσιονισμού.

Πολλοί κριτικοί μιλούν για το έργο της (Στ. Λυδάκης, Χ. Καμπουρίδης, Β. Κονταρίδης, Θ. Μουσόπουλος, Γ. Μπάρδης, Ελ. Αποστολίδου κ.ά.).

  Το έργο και η προσφορά της Ανθής Γκέρμαν εκτιμήθηκε ιδιαίτερα.

  Πριν από πολλά χρόνια, τον Οκτώβριο του 2009, στον ίδιο χώρο της Δημοτικής Πινακοθήκης είχε πραγματοποιηθεί έκθεση ζωγραφικής της Ανθής Γκέρμαν και γλυπτικής της Ελένης Κορωνάκη, καθώς και παρουσίαση από εμένα του μυθιστορήματος «Η φωτιά της καρδιάς» της αξέχαστης Ελένης Αποστολίδου. Βρήκα ένα δημοσίευμα στην εφημερίδα Εμπρός που υπογράφει η Ελένη Διαφωνίδου. Παραθέτω χαρακτηριστικό απόσπασμα:

«Με τις ακουαρέλες και τα κολάζ της η κ. Γκέρμαν παρουσίασε σε αυτή την έκθεση τις νέες της δημιουργίες με κέντρο ψυχεδελικούς ιππείς σε φουτουριστικά πλάνα και το πορτρέτο μια γυναίκας που παρουσιάζεται επαναλαμβανόμενα με διαφορετικά χρώματα, ρούχα και μαλλιά, με έντονες γραμμές και χαρακτηριστικά και συνοδεύεται από διακριτικά αντικείμενα που άλλοτε είναι ένας καθρέφτης χειρός ή ένα φουλάρι.

Η γυναίκα είναι το κεντρικό θέμα και στις δημιουργίες της κ. Κορωνάκη που όμως επικεντρώνεται σε μια άλλη διάστασή της. Σε αυτή της ύπαρξης της σαν αφετηρία δημιουργίας και ζωής. Η καλλιτέχνιδα εμπνέεται από τη διαδικασία της γέννας και της ανατροφής του παιδιού και αναδεικνύει στα έργα της τη γυναίκα ως ‘μεγαλειώδη και συνάμα θλιβερή ύπαρξη που ερωτεύεται, γεννάει, αγαπάει, πονάει, θλίβεται, μοχθεί, εκστασιάζεται, δημιουργεί αλλά και μισεί, πολεμάει, σκοτώνει, καταστρέφει το περιβάλλον της και αυτοκαταστρέφεται’».

  Επίσης στο ίδιο δημοσίευμα του ΕΜΠΡΟΣ ο γνωστός ζωγράφος της πόλης μας και Επιμελητής της Πινακοθήκης κ. Σεργκενλίδης δήλωσε με την ευκαιρία των εκθέσεων : «η παρουσία των δύο καλλιτεχνών με καταγωγή από την Ξάνθη, με μακρόχρονη και αξιόλογη παρουσία στον χώρο των τεχνών, τη ζωγραφική και τη γλυπτική, αποτελεί μια ιδιαίτερη στιγμή για την πινακοθήκη που σκοπό έχει την ανάδειξη του ανθρώπινου δυναμικού στον τομέα της τέχνης. Ο δήμος έχει βάλει ένα πρωταρχικό στόχο τον οποίο τηρεί. Εμείς θέλουμε να προβάλουμε τη δημιουργία ανθρώπων της περιοχής μας χωρίς τοπικισμό. Έχουμε αρκετό ανθρώπινο δυναμικό που ασχολείται με αξιόλογο τρόπο και πολύ καλό αποτέλεσμα».

Με την ευκαιρία της αναδρομικής έκθεσης ζωγραφικής της Ανθής Γκέρμαν τον Νοέμβρη του 2018 ένιωσα την ανάγκη να θυμηθώ κάτι από το παρελθόν, για να συγχαρώ ακόμη μια φορά την Ανθή Γκέρμαν για όσα πρόσφερε στην πατρίδα της, Για όσα προσφέρει στην τέχνη στις νέες φωλιές της στη Θεσσαλονίκη και στη Χαλκιδική.

Κάθε φορά όμως που περιδιαβαίνω την οδό Ορφέως δίπλα στη Δημοτική Πινακοθήκη μια φωνή με καλεί – μάλλον θρηνητική…  Σ’ εκείνο το σημείο προ αιώνος ήταν το πρώτο Θέατρο της Ξάνθης, «Απόλλων»κι  αργότερα το Κέντρο Τέχνης Γκέρμαν. «Ανθή, άνθισαν οι τέχνες οι ανθρώπινες φωνές και τα χρώματα …».