Την αποκλειστική αρμοδιότητα του Δήμου Καβάλας, τις σημαντικές ευθύνες που αποδίδονται για την πλημμελή συντήρηση και διάβρωση και τον προβληματισμό για άλλες περιπτώσεις όπως η γέφυρα του Ιάσμου επεσήμαναν σε δηλώσεις τους μετά την αλλαγή στάσης του Δήμου Καβάλας η Υφυπουργός Εσωτερικών Κατερίνα Νοτοπούλου και ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης που μεταδίδει το kavalanews.gr

Δηλώσεις Σπίρτζη στο REAL FM

Αποκλειστικά στην αρμοδιότητα του Δήμου Καβάλας είναι η γέφυρα που κατέρρευσε σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος είπε ότι έχει στα χέρια του το πρώτο πόρισμα των μηχανικών και σκοπεύει να το δώσει στη δημοσιότητα. Προανήγγειλε επίσης την έλευση στην Καβάλα κλιμακίου του Σώματος Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων για να εξετάσει την περίπτωση της οδού Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού.

Τα λεγόμενα του υπουργού είναι εκ διαμέτρου αντίθετα με τα όσα δήλωσε, εκ νέου το μεσημέρι της Τετάρτης 14/11/2018, η δήμαρχος Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα, σε νέα συνέντευξη Τύπου, όπου υποστήριξε ότι η Γέφυρα είναι αρμοδιότητα του Δήμου ενώ ευχαρίστησε τους κυβερνητικούς παράγοντες για την άμεση παρέμβασή τους.

Σε δηλώσεις του στο ραδιοφωνικό σταθμό Real FM στην εκπομπή των Βασίλη Λυριτζή και Δημήτρη Καμπουράκηγια το περιστατικό της Καβάλας, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης ανέφερε χαρακτηριστικά «δεν είναι μόνο της Καβάλας, είναι και η γέφυρα του Ιάσμου στη Ροδόπη…» αφήνοντας να εννοηθεί ότι υπάρχουν κοινά στοιχεία σε ό,τι αφορά τις παραλείψεις στις δύο γέφυρες που απασχολούν την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη.

Είπε μεταξύ άλλων:

«Υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο εδώ και δεκαετίες. Το Υπουργείο ελέγχει. Όταν πέφτει στην αντίληψή του, ακόμη κι αν δεν είναι στην αρμοδιότητά μας αλλά λέει κάποια Περιφέρεια ότι έχει πρόβλημα, ή κάποιος Δήμος, συνδράμουμε. Πρόσφατα κάναμε το ίδιο, που είχαμε μια εμπλοκή αρμοδιοτήτων μεταξύ της ΣΤΑΣΥ και της Περιφέρειας Αττικής, με τον Ιλισσό, σταματήσαμε τη λειτουργία του τραμ για ένα τμήμα του δικτύου, διαπιστώσαμε τα κενά και τις ελλείψεις, ενεπλάκη και το Υπουργείο για να χρηματοδοτήσει και η ΕΥΔΑΠ για να κάνει τις επισκευές, προκειμένου να μην έχουμε αυτό το δυσάρεστο φαινόμενο που παρατηρούμε χθες και σήμερα, σε σχέση με την γέφυρα στην Καβάλα, δηλαδή να είναι αρμοδιότητα ενός φορέα και να προσπαθεί για διάφορους λόγους, για να πετάξει τις ευθύνες που έχει αυτός ο φορέας σε έναν άλλο φορέα, να λέμε ότι είναι ιδιοκτησία του Δημοσίου, ή είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας…»

Οι δημοσιογράφοι ρώτησαν τον υπουργό, τίνος ευθύνη ήταν η συντήρηση της γέφυρας στην Καβάλα. Ο υπουργός απάντησε:   «Υπήρχε με μια απόφαση του κ. Σουφλιά, ο ορισμός για το ποια κομμάτια του οδικού δικτύου είναι του Υπουργείου Υποδομών -δεν είχε σχέση με τη γέφυρα. Το ίδιο θεσμικό πλαίσιο όρισε ότι οι Περιφέρειες, μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, θα πρέπει να ορίσουν ποια κομμάτια είναι στη δική τους ευθύνη και τα υπόλοιπα τμήματα είναι στην ευθύνη των Δήμων. Επομένως είναι σαφέστατο». 

«Υπήρχε με μια απόφαση του κ. Σουφλιά, ο ορισμός για το ποια κομμάτια του οδικού δικτύου είναι του Υπουργείου Υποδομών -δεν είχε σχέση με τη γέφυρα. Το ίδιο θεσμικό πλαίσιο όρισε ότι οι Περιφέρειες, μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, θα πρέπει να ορίσουν ποια κομμάτια είναι στη δική τους ευθύνη και τα υπόλοιπα τμήματα είναι στην ευθύνη των Δήμων. Επομένως είναι σαφέστατο». 

«Οι Δήμοι ξέρουν τι ισχύει;» ρώτησαν οι δημοσιογράφοι με τον κ. Σπίρτζη να απαντά:  «Έχουν πλήρη επίγνωση, το αν έχουν διαδικασία ή επιμέλεια για να συντηρήσουν τις υποδομές που τους ανήκουν, είναι άλλου παππά ευαγγέλιο. Η Καβάλα δεν είναι ένας μικρός Δήμος. Ας υποθέσουμε όμως ότι δεν έχει τεχνικό τμήμα. Όταν ένας Δήμος έχει μια υποδομή και δεν έχει το ανθρώπινο δυναμικό ή τους πόρους να τη συντηρήσει, υπάρχουν διαδικασίες που απευθύνεται στην Περιφέρεια, στους δημόσιους φορείς, εν προκειμένω στην Εγνατία Οδό ή στο Υπουργείο για να υπάρχει η επιμέλεια της συντήρησης και της λειτουργίας μιας τέτοιας υποδομής. Εδώ όμως δεν έχουμε κάτι τέτοιο. Εδώ δεν πήγε κάποιος να συντηρήσει τη γέφυρα και να είπε, να διαπίστωσε ότι έχουμε βλάβες… και στη γέφυρα της Καβάλας και του Ιάσμου έχουμε άλλα πράγματα». 

Έτοιμο το πρώτο πόρισμα – έρχονται επιθεωρητές 

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών πρόσθεσε: «Εγώ έχω στα χέρια μου από χθες το βράδυ (σ.σ. το βράδυ της Τρίτης 13 Νοεμβρίου) μια πρώτη έκθεση από τους μηχανικούς της Εγνατία Οδού. Θα τη δώσουμε στη δημοσιότητα. Έχουν λάβει εντολή οι επιθεωρητές Δημοσίων Έργων να ανέβουν και στη γέφυρα της Καβάλας και στη γέφυρα του Ιάσμου, διότι δεν είναι δυνατόν να συνεχίζεται αυτή η κατάσταση με τις υποδομές».

Τέλος, έκανε γνωστό ότι με νέο νόμο έχει προβλεφθεί η ανάπτυξη ενός ηλεκτρονικού συστήματος με το οποίο θα υποχρεώνονται όλοι οι φορείς του Δημοσίου να καταθέτουν ηλεκτρονικά όλα τα σχέδια και τις μελέτες ώστε να υπάρχει πλήρης φάκελος ασφάλειας και λειτουργίας των υποδομών, ανά πάσα στιγμή.  Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα «φακελώματος» των δημοσίων έργων αφορά σε γέφυρες, σήρραγγες, βιολογικούς καθαρισμούς, πρακτικώς όλες τις μεγάλες υποδομές, σε όλη τη χώρα, ασχέτως ποιος είναι ο φορέας υλοποίησής τους.

Δηλώσεις Κ. Νοτοπούλου

Στη γέφυρα που κατέρρευσε στην Καβάλα αναφέρθηκε την Τετάρτη 14 Νοεμβρίου η υφυπουργός Εσωτερικών Μακεδονίας- Θράκης, Κατερίνα Νοτοπούλου, σε δηλώσεις της στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού- Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM

Η κ. Νοτοπούλου ανέφερε μεταξύ άλλων: «περιμένουμε το πόρισμα, τόσο των επιθεωρητών δημοσίων έργων, όσο και της εισαγγελικής παρέμβασης που έγινε (…) απ’ ό,τι μας ενημέρωσαν οι μηχανικοί τόσο του τεχνικού κλιμακίου της Εγνατίας αλλά και της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου, εκτιμούν ότι υπάρχουν και κατασκευαστικές αστοχίες, φυσικά ελλιπέστατη συντήρηση -δεν είχε συντηρηθεί ποτέ η γέφυρα- και η διάβρωση έπαιξε και αυτή τον ρόλο της».

Η υφυπουργός πρόσθεσε: «Είμαστε προβληματισμένοι, καθώς η γέφυρα αυτή φτιάχτηκε πριν από 30 χρόνια. Οι γέφυρες εξ όσων έχουμε ενημερωθεί θα πρέπει να αντέχουν 100 τουλάχιστον, χωρίς σημαντικές επισκευές. Ας μην ξεχνάμε ότι φτιάχτηκε σε μια αμαρτωλή, όπως τη χαρακτήρισε η ίδια η δήμαρχος, εποχή, αναζητούμε κι εμείς τη μελέτη και φυσικά δηλώσαμε από την πρώτη στιγμή ότι είμαστε απολύτως διατεθειμένοι να βοηθήσουμε με όποιον τρόπο χρειάζεται, τόσο σε επίπεδο τεχνογνωσίας, όσο και σε επίπεδο παροχής χρηματοδοτικών εργαλείων και πόρων αλλά και ανθρώπων, προκειμένου να επισκευαστεί η γέφυρα, γιατί εξυπηρετεί συγκεκριμένες ανάγκες οικονομικές και κοινωνικές».

Περισσότερα για το θέμα από το kavalanews.gr