Mε τη λειτουργία του νέου συστήματος ηλεκτρονικών-δορυφορικών διοδίων θα μειωθεί η τιμή διοδίων, σημείωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης σε άτυπη ενημέρωση προς τους εκπροσώπους του Τύπου. Όπως εξήγησε η αρχιτεκτονική της τιμής του διοδίου εξαρτάται από την κίνηση που παρουσιάζει ο αυτοκινητόδρομος. Όσο αυξάνεται η κίνηση τόσο θα μπορεί να μειωθεί η τιμή ανά χιλιόμετρο καθώς το κέρδος των παραχωρησιούχων (αν υπάρχει) είναι προκαθορισμένο. Χαρακτήρισε πιο φθηνό το νέο σύστημα από το υφιστάμενο ενώ για τους εργαζόμενους στα διόδια σημείωσε ότι θα δημιουργηθούν νέες παράπλευρες θέσεις (για τον έλεγχο των οχημάτων, κάρτες και συσκευές κ.α.) ενώ θα παραμείνουν κάποια booth στις άκρες των σημερινών σταθμών.

Με δεδομένο ότι, αναμένεται μεγάλη αύξηση της κίνησης τόσο από οχήματα του εξωτερικού (ιδιαίτερα τα βαριά οχήματα), όσο και από την λειτουργία του συνολικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων που αλληλοτροφοδοτείται, υπάρχει η εκτίμηση στο Υπ.ΥΠΟΜΕ ότι τα διόδια θα “ξεφουσκώσουν”.

Παράλληλα το κέρδος των οδηγών πέρα από τη “δίκαιη” χιλιομετρική χρέωση, είναι και η μείωση των χρονοαποστάσεων καθώς θα ξηλωθούν μετωπικά και πλευρικά διόδια, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα χρειάζεται να σταματούν ανά 20-30 χιλιόμετρα.

Ο Χρήστος Σπίρτζης ανακοίνωσε επίσης την κατάργηση της ποινικοποίησης της αποφυγής πληρωμής διοδίων (ο νόμος Βορίδη) και την “χρέωση” των παραβατών με το ανάλογο αντίτιμο στην εφορία (μέσω του TAXIS) από όπου και θα καλείται ο οδηγός να πληρώσει και με το ανάλογο “πέναλτυ”.

Με το νέο σύστημα την διαχείριση των διοδίων θα αναλάβει η Υπηρεσία Οδικών Τελών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που θα καλεστεί να συνεργαστεί με τις παραχωρήσεις των αυτοκινητόδρομων. Αναφορικά με τη χρηματοδότηση του νέου συστήματος ο κ.Σπίρτζης ανέφερε ότι προέρχεται από επιστροφές ΦΠΑ, το ΠΔΕ ενώ έριξε και την “βόμβα” αναφέροντας ότι θα καλεστούν να συμβάλουν οικονομικά και οι ίδιοι οι παραχωρησιούχοι.

Πως θα λειτουργήσει το νέο σύστημα στην Εγνατία

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσες πληροφορίες αρχίζουν και βγαίνουν σε σχέση με την εγκατάσταση του συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων που θα χρεώνει αναλογικά (ανά χιλιόμετρο) τους οδηγούς και θα καταργήσει τους σημερινούς σταθμούς διοδίων.

Η πρώτη φάση που αφορά την Πρόσκληση Ενδιαφέροντος έχει οριστεί στις 20 Φεβρουαρίου με ένα πρώτο δείγμα για τις εταιρείες  ενδιαφέρει το έργο των 400εκατ. ευρώ. Αφορά εταιρείες που έχουν εγκαταστήσει και λειτουργήσει παρόμοια συστήματα στην Ευρώπη και παραδείγματα τέτοιων εταιρειών είναι η Vinci, η Autostrade και η Kapsch. Το ηλεκτρονικό-δορυφορικό σύστημα που επιχειρεί να εφαρμόσει η χώρα , αυτή τη στιγμή εφαρμόζεται μόνο σε 4 χώρες της Ευρώπης: Γερμανία, Σλοβακία, Ουγγαρία και Βέλγιο.

Το σύστημα θα εφαρμοστεί στην Εγνατία Οδό και στους κάθετους άξονες της (όπου προβλέπεται). Αξίζει να σημειωθεί ότι η αρχική απόφαση λειτουργίας διοδίων λήφθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου 2009, που όμως δεν εφαρμόστηκε ποτέ καθώς λίγες μέρες αργότερα διεξήχθησαν οι εθνικές εκλογές. Πάντως οι απαλλαγές για τους μόνιμους κατοίκους θα συνεχιστούν και με το αναλογικό σύστημα.

Σε δεύτερη φάση θα εφαρμοστεί σε όλους τους αυτοκινητόδρομους με διόδια της χώρας: Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Νέα Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Μορέας, Κεντρική Οδός Ε65 όπου θα υπάρχει η χιλιομετρική χρέωση αλλά και σύμφωνα με πηγές από το Υπουργείο Υποδομών θα μπορεί να ενταχθεί και η Γέφυρα και Αττική Οδός με το συγκεκριμένο κόμιστρο χρέωσης (και όχι χιλιομετρικά).

Το πρώτο αγκάθι που θα αποτελέσει και πεδίο διαπραγμάτευσης είναι το ποιος θα έχει το δικαίωμα είσπραξης των διοδίων. Σύμφωνα πάντα με την ίδια πηγή με το νέο σύστημα θα εισπράτεται το διόδιο από το Δημόσιο και σε “νεκρό χρόνο” θα αποδίδεται στον κατά περιοχή παραχωρησιούχο. Σήμερα το δικαίωμα αυτό το έχει ξεχωριστά η κάθε μία παραχωρησιούχος.

Όπως μαθαίνει το ypodomes.com το Υπουργείο Υποδομών ήδη έχει απευθύνει πρόσκληση στις εταιρείες παραχώρησης για διάλογο προκειμένου να βρεθεί η χρυσή τομή εφαρμογής του. Σημείο κλειδί είναι η στάση των δανειστών και των τραπεζών που αποτελούν τους βασικούς χρηματοδότες αυτών των έργων.

ΠΩΣ ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ

Όπως αναφέρει πηγή από το Υπουργείο Υποδομών, θα έχουμε ένα διπλό σύστημα. Για τα επιβατηγά οχήματα θα εφαρμοστεί το λεγόμενο video tolling το οποίο θα καταγράφει το όχημα στην είσοδο και έξοδο του από τον αυτοκινητόδρομο, ενώ θα υπάρχουν καταγραφείς (αισθητήρες) σε κάθε κόμβο που μπορεί να αποτελέσει σημείο εσόδου ή εξόδου. Η χρέωση θα γίνεται χιλιομετρικά και θα χρεώνεται στην πινακίδα του οχήματος. Σε περίπτωση που η εξόφληση γίνει αυτόματα (έχοντας ο οδηγός πληρώσει το ποσό αφαιρόντας το από το λογαριασμό του) θα σβήνονται άμεσα και τα στοιχεία του. Η αγορά “χιλιομέτρων” θα μπορεί να γίνεται ακόμα και μέσω ειδικού app από τα κινητά τηλέφωνα.

Για τα φορτηγά θα υπάρξει υποχρέωση προμήθειας συσκευής (αντίστοιχης περίπου με αυτή που υπάρχει σήμερα) και θα υπάρχει εντοπισμός μέσω δορυφόρου. Σε αυτό το σύστημα το φορτηγό θα καταγράφεται που κινείται και ανάλογα θα χρεώνεται. Σημαντικός παράγοντας είναι το γεγονός ότι οι εκπτώσεις των κατά περιοχών αυτοκινητόδρομων θα παραμείνουν καθώς οι εκπτώσεις καθορίζονται ούτως ή άλλως από τους ίδιους τους παραχωρησιούχους.

Ενδιαφέρον έχει και το πως θα χρεώνονται τα οχήματα άλλων χωρών. Τα επιβατηγά θα πρέπει να προμηθεύονται ένα ειδικό σήμα και τα φορτηγά την ίδια συσκευή δορυφορικής χρέωσης με υποχρέωση πληρωμής κατά την έξοδο τους από τη χώρα, εκτός αν οι εταιρείες είναι συμβεβλημένες με κάποιο συμβατό σύστημα πληρωμής διοδίων που θα μπορεί να συνδέεται με το Ελληνικό. Εδώ προσδοκώνται υψηλά έσοδα καθώς είναι εκείνες οι κατηγορίες οχημάτων που μέχρι σήμερα ευνοούνται από την ανυπαρξία διοδίων κυρίως στο δίκτυο αυτοκινητόδρομων της Εγνατίας Οδού. Κοινώς θα τελειώσει το “τζάμπα”.

Το κόστος του συστήματος θα χρηματοδοτηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο, προς το παρόν από πόρους του ΠΔΕ ενώ θα επιχειρηθούν να εξευρεθούν πόροι και από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Πηγές της αγοράς χαρακτηρίζουν το ποσό “λογικό” αλλά επισημαίνουν ότι θα πρέπει να υπάρξουν πολλές διευκρινίσεις τόσο σε τεχνικό, σε οικονομικό αλλά και λειτουργικό επίπεδο για το πως αυτό το “υπερμοντέρνο” σύστημα θα εφαρμοστεί ενώ μιλούν και για την ανάγκη ύπαρξης μίας περιόδου “μεικτής” χρήσης των δύο συστημάτων. Πάντως το τέλος του 2018 δεν φαίνεται προς το παρόν ως ένας λογικός χρόνος για την εφαρμογή του συστήματος καθώς έχουμε μπροστά μας και τον διαγωνισμό (που μπορεί να διαρκέσει μήνες) αλλά και τις διαπραγματεύσεις για όλα τα θέματα που θα θέσει το Υπ.ΥΠΟΜΕ αλλά και οι Παραχωρησιούχοι.

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com