Η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου διοργανώνει μια πολύ σημαντική ανοικτή εκδήλωση – συζήτηση με θέμα «Οι αρμοδιότητες του Μουφτή σήμερα. Μετά τι..;» στην Ξάνθη. Η εκδήλωση θα γίνει  την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2017, στις 18.οο στην αίθουσα συνεδριάσεων του Ξενοδοχείου Elisso.

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης

  • Μια υπόθεση για τη Σαρία στο Στρασβούργο. Το πριν και το μετά…”, Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης, καθηγητής Παν. Μακεδονίας
  • H εφαρμογή της Σαρία στην Ελλάδα”, Ιχσάν Αχμέτ Κεχαγιά, δικηγόρος
  • Δικαστική αρμοδιότητα του Μουφτή….Τέλος;”, Κωνσταντίνος Γούναρης, δικηγόρος, πρ. πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ξάνθης
  • Νομικές προσεγγίσεις και πρακτική των συναλλαγών”, Κλεοπάτρα Στογιαννίδου, συμβολαιογράφος

  Τη συζήτηση θα συντονίσει ο δημοσιογράφος Σαμή Καραμπουγιούκογλου.

Ο Κ. Τσιτσελίκης για τη συζήτηση της υπόθεσης στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο

H EΡΤ Κομοτηνής, φιλοξένησε εκτενές ρεπορτάζ για την εκδήλωση αλλά και τη συζήτηση της υπόθεση της Σαρία στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο την περασμένη εβδομάδα:

Ο Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης, καθηγητής Πανεπιστήμιου Μακεδονίας και πρώην πρόεδρος και νυν ενεργό μέλος της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, μίλησε στην περιφερειακή Ραδιοεφημερίδα Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης της ΕΡΤ και σημείωσε ότι συζητήθηκε στο Ευρωπαϊκό Δικαστηριο, στο Στραβούργο, η υπόθεση που άφορα την ελλειμματική λειτουργιά της Σαρία και της αδικίες που αφορούν κυρίως της γυναίκες , και ότι η τελική απόφαση αναμένεται τον Μάιο του 2018, που κατά την εκτίμηση του, θα είναι καταδικαστική για την Ελλάδα.

Δεν μπορώ να ξέρω σε πιο βαθμό και σε ποια έκταση, η αν θα γίνει μια γενικότερη αναφορά στη Σαρία και στο κατά πόσο θα εισάγει εκθεσιακές ρυθμίσεις, το οποίο θα είναι επίσης σημαντικό να το δούμε .Το δεύτερο βασικό είναι ότι ήδη έχει καταθέτει ένας αυτοτελής νόμος για τις αρμοδιότητες του Μουφτή, που εισάγει και συνάδει με αυτά που λέγαμε και εμείς στο Στρασβούργο ,τουλάχιστον να είναι συντρέχουσα η αρμοδιότητα και αυτό θα γίνει νόμος του κράτους από τον Ιανουάριο του 2018 και μετά .
Αυτή η τροπολογία προβλέπει ότι ένας διάδικος, συνήθως η γυναίκα που θέλει διαζύγιο, να πηγαίνει στα Πολιτικά Δικαστήρια ενώ για να πάνε στην δικαιοδοσία του Μουφτή ,θα πρέπει και οι δυο, να υπογράψουν σχετικό έγγραφο. Ουσιαστικά αυτός ο νόμος ,θεραπεύει τα ελλείμματα που έχει η Σαρία με αυτό τον τρόπο, και εγώ εικάζω ότι το 80% η το 90% πλέον των υποθέσεων θα εκδικάζονται στα πολιτικά δικαστήρια και θα περιοριστεί παρά πολύ η υλη της εφαρμογής της Σαρίας, αναφέρει.

Στην ερώτηση εάν η απόφαση του Δικαστηρίου για τα Ανθρωπινά Δικαιώματα θα επηρεάσει και θα χρειαστούν προσθήκες στον αυτοτελή νόμο για τις αρμοδιότητες του Μουφτή ,ο Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης επισήμανε ότι υπάρχει ένα πολύ σημαντικό θέμα, που ίσως το παραγνωρίζουμε, διότι ήδη ο νόμος για την δικαιοδοσία του Μουφτή ,έχει μια ρήτρα μέσα που λέει ότι θα πρέπει να γίνει έλεγχος Συνταγματικότητας των αποφάσεων του Μουφτή . Αυτό όμως δεν έχει γίνει ποτέ και αυτό είναι το παράδοξο, διότι το σύστημα δικαιοσύνης δεν λειτούργησε και το πολιτικό δικαστήριο που ουσιαστικά επικυρώνει την απόφαση της Μουφτείας, έπρεπε να κάνει και το συνταγματικό ελέγχο, δηλαδή να μην υπάρχουν στην απόφαση διακρίσεις σε βάρος των γυναικών , κάτι που δεν το έκανε σωστά. Θα πρέπει να το κάνει και από εδώ και περά πάλι ή θα πρέπει να ακυρώνονται η Μουφτειακές αποφάσεις ή να λύνονται εσωτερικά. Αυτό θα ήταν πραγματικά ένα πολύ ενδιαφέρον βήμα τροποποιήσης εκ των εσω της Μουφτειακής απόφασης, έτσι ώστε να μην υπάρχουν διακρίσεις.

Ο καθηγητής Πανεπιστήμιου Μακεδονίας και μέλος της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης, τόνισε ότι στις αποφάσεις του Μουφτή για την Σαρία δεν υπήρχε αιτιολογία δικονομική, ούτε υποχρεωτική παράσταση δικηγόρου, ούτε ο δεύτερος βαθμός και αναμένεται συμφώνα με την νέα τροπολογία, να περάσει και ένα προεδρικό διάταγμα με την εσωτερική δικονομία ,όπου θα θεραπεύονται όλες αυτές οι δυσλειτουργίες της Σαρίας ,κατά αναλόγια με αυτά που ισχύουν στα πολιτικά δικαστήρια .Αρά φαντάζομαι, ότι θα γίνει με προσοχή μια τέτοια αναδιάρθρωση της διαδικασίας ενοποιών του Μουφτή στο επόμενο βήμα .

Επισήμανε επίσης, ότι υπάρχει πρόβλημα με τις ιδιοκτησιακές διατάξεις που εφαρμόζει η Σαρία αφού δεν μπορεί η γυναίκα να έχει τα μισά δικαιώματα από τον άνδρα ,ούτε και στο δικαίωμα των παιδιών ως προς την επιμέλεια τους να μην τηρείται αν και έχει γίνει εκεί μια παράκαμψη και τα τελευταία χρόνια και δεν εφαρμόζεται οι αρμοδιότητες του Μουφτή σχετικά με την επιμέλεια των παιδιών .

«Σήμερα οι εναλλακτικές λύσεις είναι, ή αυτό που γίνεται τώρα, συντρέχουσα αρμοδιότητα ώστε η κοινωνική δυναμική όπως έχει αποδειχτεί και με τις κληρονομιές,να πάει προς το αστικό δίκαιο και το δεύτερο θα ήταν να γίνει μια απότομη -με μια διάταξη- κατάργηση όλου αυτού του συστήματος της Σαρίας, που θα είχε τον κίνδυνο να έχουμε μια περιχαράκωση ιδιαίτερα στα οικονομικά στρώματα, τα ασθενέστερα της Θράκης στην μειονότητα, να απομονωθεί η γυναίκα και να έχουμε φαινόμενα, όπως σε άλλες χώρες παράλληλων θεσμών ,μη αναγνωρίσιμων νομικά, οπού η οικογένεια η το σόι εγκρίνει διαζύγιο χωρίς αυτό όμως να αναγνωρίζεται νομικά.Για μένα η σταδιακή αποξένωση στις διακρισιακες ρήτρες, θα είναι το πρώτο βήμα και σιγά σιγά με μια κοινωνική δυναμική, οπού η γυναίκες θα επιλεγούν να πηγαίνουν στα πολιτικά δικαστήρια, έτσι ώστε στο τέλος η Σαρία εναρμονιστεί, με αυτά που λέει ο αστικός κώδικας και τα βασικά ανθρωπινά δικαιώματα. Αν γινόταν σωστά ο Συνταγματικός έλεγχος των αποφάσεων του Μουφτή από τα πολιτικά δικαστήρια τα τελευταία τριάντα χρόνια, αυτή η διαδικασία θα είχε ωριμάσει τόσο ώστε να μην συζητάμε καθόλου σήμερα» ανέφερε.

Κλείνοντας ο Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης τόνισε ότι υπάρχει ένα τεράστιο έλλειμμα στην Θράκη γύρω από τα μειονοτικά και όχι μονό ζητήματα ανοιχτού διαλόγου υπάρχει ένα ταμπού το να μιλάμε ανοιχτό και οι μειονοτικοί και πλειονοτικοί . Όταν έχουν εν πρόβλημα πάντα καλουπώνουν τις απόψεις τους σύμφωνα με την άρχουσα ή κυρίαρχη άποψη στα θέματα και αμέσως στοιχίζονται από πίσω της . Δεν υπάρχουν διαφορετικές απόψεις που συγκρούονται με την καλή έννοια και δεν έχουμε ένα διάλογο ο όποιος θα φτάσει στην παραγωγής θέσης και ενδεχομένως σε νέες ρυθμίσεις. Ελπίζουμε στην προσεχή εκδήλωση να ακουστούν όλες οι διαφορετικές απόψεις που θα πρέπει να βγουν από την κοινωνία της Θράκης ,αυτός είναι και βασικός στόχος της εκδήλωσης με τον τίτλο «Οι αρμοδιότητες του Μουφτή σήμερα. Μετά τι;»

Ο νομικός και μέλος της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου Χαλήλ Μουσταφά μιλώντας στην περιφερειακή Ραδιοεφημερίδα Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης της ΕΡΤ ,σημείωσε ότι Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου σε πρώτη φάση, δεν ενδιαφέρεται άμεσα για την κατάργηση της Σαρία αλλά την ενδιαφέρει άμεσα η προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου, ώστε να απολαμβάνουν τα δικαιώματα που παρέχει το Σύνταγμα της Ελλάδας και το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο .Επισήμανε ότι ο νόμος είναι στη σωστή κατεύθυνση ως πρώτο βήμα και ορθώς ,σε αυτή την συγκεκριμένη στιγμή, δεν καταργείται πλήρως η Σαρία κατά την προσωπική του άποψη. «Αν πρόκειται να καταργηθεί εντελώς ,να γίνει σε συνεννόηση και αρμονική συνεργασία με την μειονότητα που την άφορα και άμεσα, τόνισε και πρόσθεσε ότι αναμένεται με ενδιαφέρον η διαβούλευση τον νόμο με την μορφή που θα ψηφιστεί και την υλοποίηση της.» είπε.

Κ. Γούναρης: Στη θετική κατεύθυνση η ρύθμιση

Ο νομικός και πρώην Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ξάνθης Κώστας Γούναρης, μιλώντας στην Περιφερειακή Ραδιοεφημερίδα Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης της ΕΡΤ, σημείωσε ότι το νομοσχέδιο είναι σε θετική κατεύθυνση παρόλο που δεν προβλέπει οριστική κατάργηση των δικαστικών αρμοδιοτήτων του Μουφτή. Σύμφωνα με την προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση επιστρέφουμε στην κανονικότητα και όλοι οι Έλληνες πολίτες ανεξαρτήτως θρησκεύματος, θα υπάγονται για τις οικογενειακές και κληρονομικές διαφορές τους στα αστικά δικαστήρια που θα εφαρμόζουν τον Αστικό Κώδικα. Μόνο εφόσον και οι δύο σύζυγοι το δηλώσουν ρητά και κατηγορηματικά θα υπάγονται για τις οικογενειακές τους διαφορές στο Μουφτή, που θα εφαρμόζει την Σαρία. Οι δημόσιες διαθήκες καθίστανται έγκυρες και δεν θα μπορούν να προσβληθούν. Είναι δυο τομές, που πραγματικά ανακουφίζουν παρά πολύ τους συμπολίτες μας Μουσουλμάνους .

Εμείς ως νομικοί ζούσαμε καθημερινά καταστάσεις δύσκολες για ανθρώπους, που έβλεπαν σε μια στιγμή να αμφισβητούνται και τα κληρονομικά τους δικαιώματα και να δυσκολεύεται η προσφυγή τους στη δικαιοσύνη για ζητήματα διαζυγίων , επιμέλειας παιδιών κτλ. Με το νομοσχέδιο λοιπόν φαίνεται ότι τα πράγματα αρχίζουν και μπαίνουν σε μια κανονικότητα .
Κλείνοντας ο κ. Γούναρης ,τόνισε ότι οι συνθήκες στην κοινωνία έχουν ωριμάσει, δεν υπάρχει κανένας φορέας που εκφράζεται θετικά με επιχειρήματα για την παραμονή και εφαρμογή της Σαρία ως είχε. Όλοι διαπιστώνουν ότι υπάρχει πρόβλημα απονομής δικαιοσύνης, κάποιοι εκφράζουν όμως επιφυλάξεις για ενδεχόμενες δεσμεύσεις με βάση διεθνείς συνθήκες. Όμως αυτό δεν ευσταθεί και σωστά η κυβέρνηση προωθεί τη σχετική ρύθμιση, η οποία, όπως φάνηκε από την πρώτη συνεδρίαση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, συγκέντρωσε ευρύτατη συναίνεση.

Η συζήτηση στην Επιτροπή της Βουλής

Ο Δεκέμβριος είναι παραδοσιακά ο μηνάς του προϋπολογισμού ,αλλά ταυτόχρονα κατατέθηκε και το αυτοτελές νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας που αφορούν της νέες ρυθμίσεις για της Δικαστικές αρμοδιότητες του Μουφτή που δραστικά περιορίζονται και που από υποχρέωση για τους μειονοτικούς πολίτες γίνεται δικαίωμα επιλογής .

Ήδη κατά την συζήτηση στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή της Βουλής όπου συζητητικέ η κατάργηση της υποχρεωτικότητας της σαρίας, του ιερού μουσουλμανικού νόμου που εφαρμόζεται από τους μουφτήδες της Θράκης, ο κ. Μουσταφά Μουσταφά επισήμανε ότι «Στόχος μας πρέπει να είναι η πλήρης κατάργηση της σαρίας και η πλήρης ένταξή μας στο αστικό δικαιϊκό σύστημα χωρίς να λέμε ότι είναι το καλύτερο»,.

Στην ομιλία του ο Βουλευτής Ροδόπης του ΣΥΡΙΖΑ Μουσταφά σημείωσε ότι επί της ουσίας, έχει επιτευχθεί μια ωραία συναινετική ατμόσφαιρα για το παρόν νομοσχέδιο. Αλλά, θέλω να πω ότι και εγώ και οι συνάδελφοι που δραστηριοποιούμαστε τόσα χρόνια, δραστηριοποιούμαστε στα πλαίσια της Αριστεράς όλες οι προοδευτικές δυνάμεις, στην κατεύθυνση της κατάργησης της σαρίας. Για την εκκοσμίκευση της κοινωνικής ζωής σε όλους τους τομείς και αυτού του κομματιού της κοινωνίας μας και αυτό δεν πηγάζει από μια αντί θρησκευτική, δογματική, ιδεοληπτική αντίληψη, επειδή βιώνουμε και βιώσαμε το πώς έχει εφαρμοστεί μέχρι τώρα αυτή η σαρία, το δικαιϊκό σύστημα και στο τι ζημιές έχει κάνει στην κοινωνία μας.

Νομίζω ότι υπήρξε, από την αρχή ακόμη της ύπαρξης της μειονότητας, μια μεγάλη προσπάθεια για τον εκμοντερνισμό, για τον εκσυγχρονισμό και εμείς δηλώνουμε ότι θα συνεχίσουμε αυτό τον αγώνα σεβόμενοι τις γενιές που πέρασαν. Οι άνθρωποι, παρ’ όλες τις δυσκολίες ότι ήταν κατάλοιπο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αυτή η περιοχή, προσπάθησαν να σπουδάσουν τα παιδιά τους, να μεγαλώσουν τα παιδιά τους με αρχές δημοκρατικές. Εμείς σαν συνεχιστές αυτής της παράδοσης νομίζουμε ότι ο στόχος μας πρέπει να είναι η πλήρης κατάργηση της Σαρίας και η ένταξή μας στο δικαιικό σύστημα που υπάρχει, χωρίς να το αποθεώνουμε και να λέμε ότι είναι το τέλειο, γιατί και τα δικαιικά συστήματα εξελίσσονται και βελτιώνονται κάθε τόσο.

Νομίζω ότι η εφαρμογή της Σαρίας δεν είναι απόρροια του άρθρου 42 της Συνθήκης της Λωζάνης, όπως ανέφερε ο συνάδελφος Ιλχάν Αχμέτ, γιατί τότε πολύ αδικημένοι είναι οι χριστιανοί ορθόδοξοι της Κωνσταντινούπολης, οι οποίοι από το 1926 άφησαν τον ρωμαιοβυζαντινό ή ό,τι εφάρμοζαν και δέχθηκαν τον ελβετικό αστικό κώδικα που επέβαλε ο Μουσταφά Κεμάλ στην Τουρκία και εμείς νομίζω σαν χώρα δεν κάναμε τίποτα.
Θεωρώ ότι και η επιμονή στην εφαρμογή της Σαρίας ήταν απόρροια μιας αντίληψης που είχαμε όλα αυτά τα χρόνια για τη μειονότητα, για να μην την θεωρούμε ότι είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνικού λαού, αλλά ότι είναι κάτι ιδιαίτερο και να το έχουμε εκεί περιθωριοποιημένο και να κρύψουμε τις άλλες ταυτότητες που ενυπάρχουν μέσα στη μειονότητα. Γιατί αν υπήρχε αυτή η τόσο μεγάλη ευαισθησία για τα δικαιώματα, για τη Σαρία, για το ένα, για το άλλο, από το 1967 έχουμε να κάνουμε εκλογές στις διαχειριστικές επιτροπές, που είναι κάτι κληροδοτήματα, το οποίο δεν ξέρουμε μέχρι σήμερα ακόμη – και εμείς είμαστε βουλευτές τώρα δυόμισι, τρία χρόνια- πώς διορίζονται, γιατί διορίζονται, με τι κριτήρια διορίζονται. Γιατί ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης λέει, μου τα φέρνουν μπροστά και τα υπογράφω. Δηλαδή, αν είμαστε δικαιωματικοί να είμαστε για όλα τα ζητήματα και όχι επιλεκτικά, επειδή η εφαρμογή της Σαρίας είναι μια αντίληψη που δεν συνάδει με την προσπάθεια της ενσωμάτωσης της μειονότητας στον όλο κορμό της χώρας μας και της κοινωνίας μας.

Αν ανοίξουμε τη συζήτηση να κάνουμε ιεροδικεία με το Προεδρικό Διάταγμα, θα αναγκαστούμε να φέρουμε από το………….. καθηγητές κ.λπ.. Δεν υπάρχει αυτό. Δηλαδή, να οργανωθούν λίγο οι μουφτείες, να έχει ένα μουφτή, έναν υπομουφτή και έναν γραμματέα κ.λπ. το καταλαβαίνω, αλλά τώρα αν πούμε να κάνουμε δικαιικό σύστημα τότε θα αρχίσουν και άλλες αντιδράσεις, γιατί παρεμβαίνετε στη Σαρία. Τώρα για τις επιμέλειες δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι, που είναι ένα ουσιαστικό ζήτημα και κάθε τόσο βγαίνει στην ημερήσια διάταξη το πώς θα γίνει η επιμέλεια των παιδιών. Δεν μπορούμε να λύσουμε αυτό και τώρα θα στήσουμε ιεροδικεία;

Σε σχέση με την ισχύ των διατάξεων αυτού του νόμου, το τι θα αφορούν κ.λπ., έχουν υπάρξει αρκετά ερωτήματα και από τους δικηγόρους. Γιατί και διαθήκες έχουν υπάρξει και ο κόσμος και στους τρεις Νομούς πηγαίνει στους δικηγόρους για να κάνει τις αποδοχές κληρονομιάς. Αυτά θα αμφισβητηθούν μέχρι να οριστικοποιηθεί ο νόμος, ή θα υπάρχουν όπως υπάρχουν; Δηλαδή, τη διαθήκη του μακαρίτη του πατέρα μου, που την συνέταξε το 1993, θα μπορέσω να τη διασφαλίσω ή θα αναγκαστώ να πάω στο μουφτή για να μου το εκχωρήσει αυτός. Τουλάχιστον σε αυτά τα ζητήματα να υπάρχει μια διευκρίνιση για να μην, ενώ διατυμπανίζουμε ότι πάμε μπροστά, πάμε και προς τα πίσω.
Η άποψή μας είναι ότι ήταν και το timing καλό και μπορούσε να καταργηθεί πλήρως η Σαρία. Δεν θα υπήρχε αντίδραση από τον κόσμο και όπως ανέφερε και ο συνάδελφος και αποδοχές κληρονομιάς γίνονται πια στα δικηγορικά γραφεία και στα ειρηνοδικεία και όσο πάνε, μέρα με τη μέρα, αυξάνονται και οι γάμοι στους Δήμους, γίνονται πολιτικοί γάμοι.

Αυτό που θα μπορούσαμε να πούμε είναι να υπάρχει το ίδιο καθεστώς. Ναι είναι ισότιμος και ισόκερδος ο θρησκευτικός γάμος με τον πολιτικό γάμο. Αυτό που ισχύει για τη χώρα μας. Από εκεί και πέρα κάθε επιμονή στη διατήρηση της σαρίας ως δικαιώματος, ως ιδιαιτερότητα, ως σεβασμό κ.λπ., εμάς μας βρίσκει αντίθετους σαν ανθρώπους που ζούμε και δραστηριοποιούμαστε στην περιοχή. Ενώ ο βουλευτής της ΔΗ.ΣΥ. Αχμέτ Ιλχάν χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «μεγάλο βήμα, το οποίο χαιρετίζουμε», αν και υποστήριξε ότι στην πραγματικότητα «δεν υπάρχει σαρία αλλά υπάρχουν τα έθιμα και το εθιμικό δίκαιο» που εφαρμόζεται στην Θράκη

Η τοποθέτηση Γαβρόγλου

Ως ένα «βήμα εκσυγχρονισμού, που είχε αργήσει εδώ και πολλές δεκαετίες, στην κατεύθυνση της περαιτέρω αναγνώρισης των δημοκρατικών δικαιωμάτων των μουσουλμάνων συμπολιτών μας», χαρακτήρισε το νομοσχέδιο για την κατάργηση της υποχρεωτικής εφαρμογής της Σαρία ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου, μιλώντας στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
«Εκσυγχρονίζεται ένα καθεστώς που ίσχυε εδώ και σχεδόν 100 χρόνια και το οποίο διατηρήθηκε με σκοπό την αναπαραγωγή πολιτικών εναντίoν των μειονοτήτων», σημείωσε ο κ. Γαβρόγλου, τονίζοντας ότι με το νομοσχέδιο αντιστρέφεται η σημερινή κατάσταση και πλέον τα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας υπάγονται υποχρεωτικά στον Αστικό Κώδικα για ζητήματα αστικών διαφορών, εκτός κι αν και τα δύο μέρη συμφωνήσουν εγγράφως στην προσφυγή στην δικαιοδοσία του Μουφτή.

«Η αντιστροφή του σημερινού καθεστώτος έχει μια σημαντική διαφορά καθώς καταργείται η υποχρεωτικότητα και δίνεται στα μέλη της μειονότητας μια ακόμα δυνατότητα επιλογής», είπε χαρακτηριστικά.

Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα όποιοι έχουν τελέσει θρησκευτικό γάμο υποχρεωτικά απευθύνονται για τις κληρονομικές ή οικογενειακές διαφορές τους στον Μουφτή για την εφαρμογή της Σαρία. Με το νομοσχέδιο, όλα τα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας –είτε έχουν τελέσει θρησκευτικό είτε πολιτικό γάμο- θα λύνουν τις διαφορές τους στα αστικά δικαστήρια εκτός εάν και οι δύο συμφωνούν να απευθυνθούν στον Μουφτή.

Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου έκανε αναφορά στην ιστορική αντιμετώπιση της μουσουλμανικής μειονότητας από τη χώρα μας και στην αυξανόμενη αύξηση του μουσουλμανικού πληθυσμού της Ευρώπης. «Η Πολιτεία οφείλει να βρίσκει την λεπτή ισορροπία μεταξύ της συνεχούς ενίσχυσης των δικαιωμάτων των πολιτών και της ταυτόχρονης προσπάθειας να μην υπονομεύονται τα στοιχεία ταυτότητας των μειονοτήτων», επεσήμανε.
Κατά τη δευτερολογία του ο κ. Γαβρόγλου παρουσίασε στοιχεία από τα Ληξιαρχεία της Ροδόπης, της Ξάνθης και του Έβρου, σύμφωνα με τα οποία τα τελευταία τρία χρόνια έχουν τελεστεί 2.207 γάμοι. Από αυτούς, 1.524 είναι θρησκευτικοί και 683 είναι πολιτικοί.
«Οι θρησκευτικοί γάμοι είναι το 70% του συνόλου. Καλώ, λοιπόν, όσους λένε ότι σε αυτή τη φάση πρέπει να καταργηθεί η Σαρία, να ερμηνεύσουν αν σε αυτή την πραγματικότητα η κατάργησής της δεν θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα λύνει η ρύθμιση που προτείνουμε εμείς», σημείωσε ο Υπουργός και πρόσθεσε: «Είναι σεβασμός στη μειονότητα να προχωρήσουμε στον προαιρετικό χαρακτήρα της Σαρία, διότι τα προβλήματα σεβασμού στη μειονότητα δεν λύνονται ούτε με μαγκιές, ούτε με τους τρόπους που λύνονται άλλα προβλήματα για τον υπόλοιπο πληθυσμό. Τα θέματα ταυτότητας είναι πολύ σοβαρά. Είναι θέματα που έχουν τις ιστορικές καταβολές τους, είναι ζητήματα που αναπαράγονται με πολύ περίπλοκους τρόπους, ο οποίοι δεν ισχύουν για τον υπόλοιπο πληθυσμό, και θέλει πάρα πολύ προσεκτικά βήματα».

Δίνοντας το στίγμα της ρύθμισης, ο κ. Γαβρόγλου είπε: «Μπορεί η κυβέρνηση να κατηγορηθεί ότι κάνει πολύ συντηρητικά βήματα. Εμείς δεν θέλουμε να μπούμε σε αυτή τη λογική. Εμείς λέμε ότι στον τόπο μας έχουμε τη συγκεκριμένη μειονότητα. Για αυτή τη μειονότητα τα θέματα ταυτότητας έχουν γίνει μέρος μίας συνείδησης που έχει ιστορικές καταβολές. Και πρέπει τόσο για τα θέματα συνείδησης, όσο και για τα θέματα ιστορίας αλλά κυρίως για το πώς πορευόμαστε ως ένα κράτος δικαίου και ως ευρωπαϊκή χώρα, να πηγαίνουμε με βήματα που δεν θα αποπροσανατολίσουν τη συζήτηση. Το προαιρετικό -το οποίο δεν έγινε επί τόσες δεκαετίες- είναι το πρώτο βήμα ενός συνόλου βημάτων. Το επόμενο, προφανώς, θα έχει σχέση με την πλήρη ορθολογικοποίηση των Μουφτειών. Θέλει προσοχή και θέλει συναινέσεις. Και το πρώτο βήμα είναι μια εξαιρετική προϋπόθεση για να προετοιμαστούμε άμεσα για το δεύτερο».

Η επομένη συνεδρίαση στην αρμόδια Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων , για την κατάργηση της υποχρεωτικής εφαρμογής της Σαρίας, έχει οριστεί για την Τέταρτη 20 Δεκεμβρίου στις 10.30 το πρωί, οπού θα παραστούν σύλλογοι και φορείς της Θράκης για να καταθέσουν της απόψεις τους .

Ρεπορτάζ από την ΕΡΑ Κομοτηνής