Εκδήλωση της ELSA Kομοτηνής με ομιλητές τους κ.κ. Ιωάννη Κτιστάκι και Χαλήλ Μουσταφά – Χαλήλ Μουσταφά, δικηγόρος «Στις εξαγγελίες της κυβέρνησης προτείνονται επείγουσες λύσεις “ημερών” για ένα θεσμό που υπάρχει έναν αιώνα»

Από την Εφ. Παρατηρητής της Κομοτηνής-Ρεπορτάζ: Ελένη Γκαραμέτση, Νατάσσα Βαφειάδου

Η εφαρμογή της Σαρία στους Μουσουλμάνους πολίτες της Θράκης ήταν το θέμα, με το οποίο επέλεξαν να «γιορτάσουν» την αφιερωμένη στα ανθρώπινα δικαιώματα ELSA Day, ήτοι την ημέρα ίδρυσης της ELSA, τα μέλη του παραρτήματος Κομοτηνής της μεγαλύτερης οργάνωσης φοιτητών νομικής και νέων δικηγόρων στον κόσμο, της ELSA.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τρίτης, 28 Νοεμβρίου, στο αμφιθέατρο τελετών την Νομικής Σχολής του ΔΠΘ, με καλεσμένους ομιλητές τον κ. Ιωάννη Κτιστάκι, Επίκουρο Καθηγητή Δημοσίου Δικαίου με έμφαση στη Διεθνή Προστασία Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και τον δικηγόρο κ. Χαλήλ Μουσταφά, οι οποίοι και παρουσίασαν τις απόψεις τους σε σχέση με τη Σαρία και τη δικαιοδοτική αρμοδιότητα του Μουφτή σε θέματα που αφορούν υποθέσεις οικογενειακού δικαίου.
Ιωάννης Κτιστάκις «Οι νόμοι για τη Σαρία και για τον Μουφτή-Ιεροδίκη μπορούν να καταργηθούν» 

Ο κ. Ιωάννης Κτιστάκις, στο πλαίσιο της ομιλίας του, τόνισε πως η Ελλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που εφαρμόζει τη Σαρία για τους Μουσουλμάνους πολίτες, υπογραμμίζοντας πως ούτε η Τουρκία δεν επιτρέπει την υποκατάσταση του εθνικού (κοσμικού) δικαίου της από τους Ιερούς Κανόνες  οποιασδήποτε άλλης θρησκείας,  επισημαίνοντας πως η πρωτοτυπία αυτή υφίσταται και στον ρόλο του Μουφτή ως Ιεροδίκη.

Ο κ. Κτιστάκις επεσήμανε πως «με τον τρόπο με τον οποίο ερμηνεύεται και εφαρμόζεται η Σαρία από τα Ιεροδικεία της Δ.Θράκης, αυτή αντιπροσωπεύει το πιο αναχρονιστικό κομμάτι του σημερινού Ισλάμ» εξειδικεύοντας τον αναχρονιστικό αυτό χαρακτήρα κυρίως στα όσα η Σαρία εμπεριέχει κυρίως στη λύση του γάμου και τη διατροφή. Πιο συγκεκριμένα όπως είπε « ο αναχρονισμός αυτός, κατάλοιπο της Θεοκρατίας και των δομών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, έχει άμεσες αρνητικές συνέπειες στη ζωή των Μουσουλμάνων γυναικών και των Μουσουλμανοπαίδων. Κατά το σύστημα οι γονείς τους τις παντρεύουν πριν ενηλικιωθούν, ενώ ο Μουφτής- Ιεροδίκης δεν αναζητά ποτέ την πραγματική βούλησή τους. Οι σύζυγοι τις χωρίζουν μονομερώς και αδικαιολόγητα, με απόφαση του Μουφτή-Ιεροδίκη, ο οποίος δεν επιδικάζει ποτέ διατροφή για τη διαζευγμένη σύζυγο, πέραν του τριμήνου από τη λύση του γάμου, ενώ η επιμέλεια των τέκνων των διαζευγμένων Ελλήνων Μουσουλμάνων ανατίθεται κατά τρόπο –αυτόματο–, καθώς τα αγόρια μέχρι επτά ετών και τα κορίτσια μέχρι την ηλικία των εννέα μένουν με τη μητέρα τους, ενώ μετά τις ανωτέρω ηλικίες η επιμέλεια μεταβιβάζεται αυτομάτως στον πατέρα».

Τέλος ο κ. Κτιστάκις επεσήμανε πως καμία διάταξη της Συνθήκης της Λωζάννης δεν για επιτάσσει ρητά την εφαρμογή του Ιερού Νόμου ή τη λειτουργία των ιεροδικείων για τα μέλη της μειονότητας, ενώ επέμενε στα συνολικά «μέτρα» που οφείλει να λάβει το κράτος για να «κανονίσει» την οικογενειακή ή προσωπική κατάσταση των μελών της μειονότητας, για να καταλήξει λέγοντας πως «με απλό νόμο της πολιτείας, χωρίς καμία τροποποίηση της Συνθήκης της Λωζάννης, οι νόμοι 147/1914 για τη Σαρία και 1920/1991 για τον Μουφτή-Ιεροδίκη μπορούν να καταργηθούν».
Χαλήλ Μουσταφά «Στην Θράκη εφαρμόζεται μία έκφανση των όσων εμπεριέχει η Σαρία» 

Ερωτηθείς σχετικά με το τελευταίο ο κ.Χαλήλ Μουσταφά τόνισε πως «όταν μιλάμε για τον θεσμό της δικαστικής εξουσίας του Μουφτή, ουσιαστικά μιλάμε για έναν θεσμό, που κατά τα χρόνια που θεσπίστηκε, δηλαδή πριν από έναν αιώνα σχεδόν, θεσπίστηκε για την προστασία των δικαιωμάτων των Μουσουλμάνων της Ελλάδας κατά τη μεταβατική περίοδο από την Οθωμανική κυριαρχία και έπειτα. Όπως εξήγησε βασίζεται σε μια σειρά διεθνών συμβάσεων και όχι αποκλειστικά στη Συνθήκη της Λωζάννης, γεγονός που σημαίνει, ότι δεδομένων και των συνθηκών εκείνης της περιόδου, «μπορεί τότε η άγραφη και άτυπη δικονομία να κάλυπτε τις ανάγκες λειτουργίας της δικαιοδοσίας αυτής, όμως σήμερα, με την εξέλιξη και διαφοροποίηση των αναγκών της Μειονότητας της περιοχής μας, και χωρίς να κρίνουμε τους κανόνες που εφαρμόζονται, μόνο και μόνο η ύπαρξη μια δικονομικής διαδικασίας που δεν βασίζεται σε γραπτούς και συγκεκριμένους κανόνες, προσβάσιμους σε όλα τα διάδικα μέρη, δημιουργεί τεράστιο θέμα από την άποψη της ασφάλειας δικαίου που πρέπει να απολαμβάνουν όλοι οι πολίτες».
Όπως εξήγησε «η Σαρία είναι ένα πλαίσιο που εμπεριέχει τις επιταγές του Κορανίου, τις θέσεις του προφήτη Μωάμεθ, τις ερμηνείες των κανόνων αυτών κ.ο.κ. Αυτό που έχουμε και εφαρμόζεται στη Θράκη είναι μια έκφανση του συνόλου αυτών, μαζί και με το εθιμικό δίκαιο. Επομένως όταν μιλάμε για Σαρία πρέπει να ξέρουμε ότι μιλάμε για την πίστη του κάθε μουσουλμάνου πολίτη μας, ίσως ακόμα και με τις προσωπικές ερμηνείες που δίνει ο καθένας στην πίστη αυτή» για να επισημάνει πως υπό την λογική αυτή «είναι πολύ λάθος  κάποιος μη γνώστης του θέματος να πει ότι η Σαρία υπονομεύει τα δικαιώματα των γυναικών ή όχι». « Το ζήτημα μας εδώ, είναι η θέσπιση των κανόνων εκείνων που θα φέρει την ισότητα όπλων στους διαδίκους μιας κάποιας υπόθεσης και θα προασπίσει πλήρως τα δικαιώματα όλων των μερών είτε  είναι άντρες είτε γυναίκες, υπό τη λογική των Συνταγματικών δικαιωμάτων όλων των Ελλήνων πολιτών και υπό την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων» συνέχισε ο ίδιος.

Κληθείς να σχολιάσει τις πρόσφατες εξαγγελίες του πρωθυπουργού σχετικά με την προαιρετικότητα της Σαρίας, ο κ. Μουσταφά τόνισε πως «το μειονέκτημα των εξαγγελιών του Πρωθυπουργού, είναι ότι, όπως και στην πρόσφατη περίφημη τροποποίηση του άρθρου 758 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας –που κακώς έγινε γνωστή ως “τροποποίηση για τα Τουρκικά Σωματεία” και που κατέληξε τελικά σε έναν πολύ κακό νομοθέτημα– έγιναν υπό την πίεση  έκδοσης αποφάσεως επί συγκεκριμένης υπόθεσης ενώπιον του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όπως άλλωστε προκύπτει και από την Πρόταση Νομοθετικής Ρύθμισης για το θέμα αυτό,  που αναρτήθηκε στη σελίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων».

Όπως εξήγησε « με μια γρήγορη ανάγνωση μπορεί να διαπιστώσει κανείς ότι αν περάσει υπό τη μορφή που είναι σήμερα, μπορεί να δημιουργηθούν περισσότερα προβλήματα από ό,τι υπάρχουν σήμερα» χαρακτηρίζοντας ιδίως το εδάφιο (γ)  του άρθρου που προτείνεται ως «ιδιαίτερα προβληματικό», καθώς «προτείνονται επείγουσες λύσεις “ημερών” για ένα θεσμό που υπάρχει έναν αιώνα», ενώ χαρακτήρισε ως πολύ θετικό το γεγονός ότι γίνονται κάποια βήματα που, όπως τόνισε, «από εδώ και πέρα θα φέρει ένα πλαίσιο που ευελπιστώ στην τελική του μορφή, να  ενισχύσει την ασφάλεια δικαίου και την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών».
«Το 99,99% των αποδοχών κληρονομιάς που έχουν γίνει από τα μέλη της Μειονότητας έχουν γίνει σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα» 

Τέλος ερωτηθείς σχετικά με την ανταπόκριση των μουσουλμάνων πολιτών απέναντι στα όσα εξαγγέλθηκαν ο ίδιος επανέλαβε πως, κατά την προσωπική του άποψη, το ζήτημα δεν αφορμάται από τη Σαρία, αλλά από τον τρόπο με τον οποίο αυτή εφαρμόζεται και τα προβλήματα που δημιουργεί στους πολίτες, για να επισημάνει κλείνοντας πως τα τελευταία 30 χρόνια το 99,99% όλων των αποδοχών κληρονομιάς που έχουν γίνει από τα μέλη της Μειονότητας έχουν γίνει σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα, όπως αντίστοιχα και ένας αρκετά μεγάλος αριθμός διαθηκών, που αποδεικνύουν και την τάση που υπάρχει στις τάξεις των μουσουλμάνων συμπολιτών μας.

Στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης διεξήχθη Αγώνας Νομικής Επιχειρηματολογίας, μεταξύ δύο ομάδων φοιτητών, η μία εκ των οποίων παρέθεσε νομικά επιχειρήματα υπέρ της εφαρμογής της Σαρία στο Ελληνικό δίκαιο, και η δεύτερη κατά. Προπονητές των δύο ομάδων ήταν ο κ. Ιωάννης Κτιστάκις και η κ. Αθήνα Μαυρίδου.

Περισσότερα για το θέμα στο paratiritis-news.gr