Στην ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, “Οργάνωση και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις”τοποθετήθηκε την Τρίτη ο Βουλευτής Χ. Ζεϊμπέκ. 

Ειδικότερα για την περιοχή της ΑΜΘ, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τις δράσεις του Υπουργείου Παιδείας μέχρι σήμερα, όπως η ίδρυση του τομένα μειονοτικής εκπαίδευσης και εκτίμησε ότι οι παρεμβάσεις στα θέματα της μειονοτικής εκπαίδευσης κινήθηκαν στην κατεύθυνση της βελτίωσης.

Ως προς το μέλλον, εξέφρασε την άποψη ότι μετά από 20 χρόνια επιτυχημένης εφαρμογής των εγχειριδίων του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ήρθε η ώρα για την εισαγωγή των εγχειριδίων του ελληνόφωνου προγράμματος και στα μειονοτικά σχολεία, ώστε να εξομοιωθεί η γνώση των ελληνικών με τα δημόσια σχολεία.

Κατά τα άλλα, στην ομιλία του ο Χ. Ζεϊμπέκ υπεραμύνθηκε των διατάξεων του Νομοσχεδίου για τις αλλαγές στη διοικητική ευελιξία των Πανεπιστημίων και χρησιμοποίησε ως αρνητικό παράδειγμα, ασκώντας κριτική παράλληλα, και στο Νόμο Διαμαντοπούλου και τον τρόπο που λειτούργησε μέχρι σήμερα.

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας Ζεϊμπέκ

Μετά από έναν μακρύ διάλογο για την Παιδεία και έπειτα από αρκετές σημαντικές παρεμβάσεις στον χώρο της εκπαίδευσης, ερχόμαστε σήμερα να νομοθετήσουμε το απότοκο του Εθνικού και κοινωνικού διαλόγου για την Παιδεία της προηγούμενης χρονιάς, αναφορικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η Παιδεία, έχουμε πολλές φορές παραδεχτεί ότι είναι το όχημα μας για την δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου, αρκεί η παρεχόμενη εκπαίδευση να διακατέχεται από τις αρχές της κοινωνικής ισότητας,  της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας. Αυτό έρχεται να κάνει πράξη και το παρόν σχέδιο νόμου  για την «Οργάνωση και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, τις ρυθμίσεις για την έρευνα και τις λοιπές διατάξεις». Έχοντας ως βασικό στόχο την αναβάθμιση όλων των επιπέδων σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, την δωρεάν πρόσβαση και στα μεταπτυχιακά προγράμματα, για όσους αδυνατούν να ανταποκριθούν και  την διαφάνεια στην διαχείριση κονδυλίων. Παράλληλα, διασφαλίζει την δημοκρατικότερη διάρθρωση της διοίκησης,  την παροχή επαγγελματικών πιστοποιητικών ευρωπαϊκών προσόντων και κυρίως την εμπλοκή των ΑΕΙ στις αναπτυξιακές προοπτικές των περιφερειών, μέσω των Ακαδημαϊκών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας.

Η δημιουργία των περιφερειακών Ακαδημαϊκών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας έχει ως σκοπό την ουσιαστική σύνδεση των περιφερειών και άρα των τοπικών κοινωνιών με το παραγόμενο ερευνητικό έργο, με σκοπό αυτό να μετουσιωθεί σε αναπτυξιακό. Η ίδρυση των συγκεκριμένων συμβουλίων , τα οποία αντικαθιστούν τα συμβούλια Διοίκησης, θεωρούμε ότι θα μπορέσει πραγματικά να πετύχουν την σύνδεση των πανεπιστημίων με την τοπική κοινωνία . Πράγμα που για την Θράκη είναι καίριας σημασίας,καθώς το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, το Πανεπιστήμιο μας, με πλούσιο και σημαντικό ερευνητικό έργο, δεν έχει καταφέρει να πετύχει αυτήν την σύνδεση. Οι αντιλήψεις περί ιδιοκτητών του Πανεπιστημίου, τα σκάνδαλα και ανάλωση σε μικροπολιτική αποπροσανατόλισαν το Πανεπιστήμιο από το να γίνει όσο χρήσιμο θα μπορούσε για την τοπική κοινωνία. Επομένως, ευελπιστούμε τα ακαδημαϊκά συμβούλια ανώτατης εκπαίδευσης και Έρευνας να αποτελέσουν ένα αντίβαρο προς αυτήν την κατεύθυνση και να συμβάλλουν για  να γίνει το Πανεπιστήμιο μοχλός ανάπτυξης σε όλες τις περιφέρειες .

Ακόμα πιο σπουδαίες είναι και οι ρυθμίσεις που σχετίζονται με τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Στην σημερινή συγκυρία όπου η κρίση έχει πλήξει μεγάλο κομμάτι  του πληθυσμού, η δυνατότητα που παρέχουμε στους σπουδαστές για την δωρεάν πρόσβαση  στις μεταπτυχιακές σπουδές με βάση την οικονομική τους κατάσταση είναι μεγάλη τομή για την δημόσια και δωρεάν Παιδεία σε όλες τις βαθμίδες. Η ρύθμιση αυτή συνοδεύεται  από τις φετινές  παρεμβάσεις της Κυβέρνησηςμε την ενίσχυση του προγράμματος προπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών. Τα 202 εκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, αφορούν πάνω από 10000 προπτυχιακούς και 7500 διδάκτορες, για το σταμάτημα της  φυγής των νέων επιστημόνων στο εξωτερικό,  την ενίσχυση της έρευνας και των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας. Πρώτη φορά μετά από τόσα χρόνια κρίσης μια κυβέρνηση έχει ως μέλημα της την ενίσχυση των φοιτητών που τα φέρνουν δύσκολα πέρα, ενώ όλοι αυτοί που μας κατηγορούν για το braindrainκαι είναι θιασώτες της αριστείας δεν έχουν δώσει ούτε ένα ευρώ για τα καλύτερα μυαλά της χώρας.

Επιπλέον, σχετικά με την διοίκηση των πανεπιστημίων,όλοι θυμόμαστε τις αντιδράσεις που είχε προκαλέσει το 2011 ο περιβόητος νόμος Διαμαντοπούλου. Ένας νόμος που θεωρήθηκε από τους αντιπάλους μας εκσυγχρονισμός, αλλά δεν ήταν τίποτα περισσότερο από τον μετασχηματισμό του δωρεάν και δημόσιου Πανεπιστημίου σε επιχείρηση, που υπακούει πιστά στους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και διοικείται από managers. Η αποτίμηση του νόμου 4009 έχει γίνει από την ακαδημαϊκή και φοιτητική κοινότητα και απέτυχε παταγωδώς για αυτό κι εμείς:

  • Καταργούμε τα συμβούλια Διοίκησης
  • Προστατεύουμε το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων επαναφέροντας την Σύγκλητο με την μεγαλύτερη δυνατή αντιπροσωπευτικότητα
  • Επαναφέρουμε τηνφοιτητικήεκπροσώπησηστα όργανα διοίκησης,
  • Συγκροτούμε το πρυτανικό Συμβούλιο και
  • Επαναφέρουμε το άσυλο για την εξασφάλιση της δημοκρατίας στα πανεπιστήμια, με ρητή διατύπωση για να μην το μεταφράζει ο καθένας όπως επιθυμεί.

Πολλά θα μπορούσα ακόμα να πω για την απονομή ενιαίου  μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις σχολές με πενταετές πρόγραμμα σπουδών ή για τα επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά θα προτιμήσω να τονίσω την προσφορά της Κυβέρνησης σε θέματα παιδείας και στην περιφέρεια μου.  Να υπενθυμίσω ότι έγινε πράξη η σύσταση του τομέα μειονοτικής εκπαίδευσης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, με ταυτόχρονη κατάργηση του Διδασκαλείου στο Δημοκρίτειο. Ο τομέας μειονοτικής εκπαίδευσης αποτελούσε ένα χρόνιο αίτημα της μειονότητας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την εκπαίδευση εκπαιδευτικών. Επιπλέον, όλες οι παρεμβάσεις για την βελτίωση της μειονοτικής εκπαίδευσης και στις άλλες βαθμίδες, όπως στην προσχολική εκπαίδευση κινούνται προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης της παρεχόμενης παιδείας . Χαιρετίζω την πρωτοβουλία του υπουργείου να νομοθετήσει ώστε να δικαιολογούνται οι απουσίες των μειονοτικών  μαθητών αντί για την παραμονή της κινητής εορτής, την επομένη της γιορτής, αφούεξυπηρετεί τον τρόπο εορτασμούτων γιορτών μας.

Κλείνοντας,   ήθελα να πω ότι σίγουρα μένουν πολλά να γίνουν σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και στην μειονοτική εκπαίδευση, όπως η αναμόρφωση των εγχειριδίων του ελληνόγλωσσου  προγράμματος. Πιστεύω ότι τα βιβλία του Ελληνόγλωσσου προγράμματος, που εδώ και 20 χρόνια εφαρμόζονται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με το πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων έχουν κλείσει τον κύκλο τους. Πλέον είναι η κατάλληλη στιγμή και στα μειονοτικά δημοτικά σχολεία να διδάσκονται στο ελληνόγλωσσο πρόγραμμα τα βιβλία των δημόσιων σχολείων. Έστω και πιλοτικά σε κάποια. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του τουρκόγλωσσου προγράμματος, από την άλλη, θα βοηθούσε στην αναβάθμιση της μειονοτικής εκπαίδευσης, ώστε τα παιδιά μας αποφοιτώντας από αυτά τα σχολεία να ξέρουν εξίσου καλά και τις δύο γλώσσες διδασκαλίας.

Τέλος,  θέλω να επισημάνω ότι η μεγαλύτερη διαφορά μας, από τους συναδέλφους της αντιπολίτευσης, είναι ότι εμείς παλεύουμε για ένα πανεπιστήμιο δημοκρατικό, δημόσιο και ανοικτό σε όλους, ποιοτικό με ίσες ευκαιρίες, ενώ εσείςτα πολυτεχνεία και τα πανεπιστήμια τα βλέπετε ως επιχειρήσεις του ιδιωτικού κεφαλαίου.