Δίχρονη υποχρεωτική πρωτοσχολική εκπαίδευση στο δημόσιο και δωρεάν Νηπιαγωγείο, τώρα είναι ο τίτλος της ανακοίνωσης της Αυτόνομης Παρέμβασης εκπαιδευτικών αναφορά με τις επιχειρούμενες αλλαγές στα Νηπιαγωγεία. Σε σχετική ανακοίνωση η ΕΡΑ αναφέρει:

Σήμερα όλο και περισσότερο αναγνωρίζεται σε διεθνές επίπεδο ότι η εκπαίδευση που παρέχεται στους μαθητές του νηπιαγωγείου παράγει αντισταθμιστικά οφέλη και κυρίως, σε αυτά που προέρχονται από μη προνομιούχα κοινωνικά στρώματα. Αποτελεί δε απαραίτητη και προαπαιτούμενη μαθησιακή διαδικασία για την ομαλή μετάβαση των μαθητών στο δημοτικό σχολείο και συμβάλει κατά τρόπο καθοριστικό στην μετέπειτα μορφωτική τους πορεία.

Σημειώνουμε εξ αρχής ότι τα Νηπιαγωγεία από την ίδρυσή τους και μέχρι σήμερα ανήκουν στην Γενική Εκπαίδευση. Εντάσσονται στην Α/θμια Εκπαίδευση σε ενιαίο σχεδιασμό με το δημοτικό σχολείο ο οποίος βασίζεται στο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) καθώς και στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ) για το νηπιαγωγείο, προωθώντας την ομαλή μετάβαση της ηλικιακής ομάδας 4-6 ετών στο δημοτικό σχολείο.

Η πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει και να επιδιώξει την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης που παρέχει το Νηπιαγωγείο, με την υποχρεωτική θεσμοθέτηση της φοίτησης και των προνηπίων στο δημόσιο και δωρεάν νηπιαγωγείο. Οι τελευταίες εγκύκλιοι του υπουργείου Παιδείας, καθώς και οι δηλώσεις του υπουργού κ. Γαβρόγλου για το δίχρονο υποχρεωτικό νηπιαγωγείο είναι προς τη θετική κατεύθυνση. Καλούμε να προχωρήσει άμεσα στη νομοθέτηση της υποχρεωτικής δίχρονης φοίτησης στο νηπιαγωγείο, ενός αιτήματος που με αγώνες όλη η εκπαιδευτική κοινότητα και το γονεϊκό κίνημα διεκδίκησε και διεκδικεί.

Οι αντιδράσεις που υπάρχουν από κύκλους των ΤΕΙ, από τους βρεφονηπιοκόμους(ΠΑΣΥΒΝ), από τον πρόεδρο της ΠΟΕ-ΟΤΑ που ισχυρίζεται ότι θα χάσουν τη δουλειά εργαζόμενοι στους Δήμους, τη στιγμή που οι δημοτικοί παιδικοί σταθμοί καλύπτουν ένα μόνο μέρος των νηπίων μέχρι 4 ετών, ενώ θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν το σύνολο των παιδιών 2-4 ετών.  Οι αντιδράσεις προέρχονται και από τον κ. Πατούλη πρόεδρο της  ΚΕΔΕ, του γνωστού εκλεκτού της ΝΔ  στην τοπική αυτοδιοίκηση που μαζί με ομοϊδεάτες του θέλουν να φοιτούν τα προνήπια και τα νήπια υπό την «αιγίδα» των δήμων και οι νηπιαγωγοί να γίνουν στην ουσία συμβασιούχοι δημοτικοί υπάλληλοι, υπονομεύοντας τον δημόσιο ενιαίο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Βασίζονται βέβαια, άλλοι άθελά τους και άλλοι απολύτως ηθελημένα  στη νεοφιλελεύθερη αφήγηση που θέλει την πολιτεία να μειώνει όσο το δυνατόν περισσότερο , αντί να διευρύνει τις υποχρεώσεις της για δημόσια , καθολική και δωρεάν εκπαίδευση και με σταθερή και μόνιμη σχέση εργασίας για τους εκπαιδευτικούς.

Η ΕΡΑ και η εκπαιδευτική κοινότητα θα σταθούν εμπόδιο και δεν θα επιτρέψουν τέτοιες μεθοδεύσεις να γίνουν ποτέ πολιτική πράξη. Η ηγεσία της ΚΕΔΕ, ο ΣΕΒ, και η ΝΔ του κ. Μητσοτάκη που δεν κάνουν καμία αναφορά στα νηπιαγωγεία παρά μόνο μιλάνε γενικώς για επέκταση των παιδικών σταθμών επιδοτούμενων από «προγράμματα» στην ουσία, συνθέτουν ένα παζλ που η βούλησή μας και οι αγώνες μας θα το αφήσουν να υπάρχει μόνο στα νεοφιλελεύθερα συρτάρια τους.

Θέσεις – Προτάσεις- διεκδικήσεις  της ΕΡΑ

Με δεδομένες τις θεμελιώδεις αξιακές αρχές μας για την παιδεία που μεταξύ των άλλων είναι και η παροχή δίχρονης, δημόσιας, δωρεάν και υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης στο δημόσιο Νηπιαγωγείο, ως πρώτης επίσημης οργανωμένης δομής εκπαίδευσης, που θέτει τις βάσεις όχι μόνο των γνωστικών αντικειμένων και της ομαλής μετάβασης στο δημοτικό σχολείο, αλλά και των βασικών δημοκρατικών αξιών, διεκδικούμε τη δημιουργία ενός δημοκρατικού σχολείου αρχής γενομένης από το Νηπιαγωγείο με εκπαιδευτικούς τους νηπιαγωγούς, που θα είναι υποχρεωτικό για όλα τα παιδιά ηλικίας 4-6 ετών, προσφέροντας ίσες ευκαιρίες για μάθηση, συμμετοχή, συνεργασία, επικοινωνία, διερεύνηση, δημιουργικότητα και αποδοχή.

Προτείνουμε και διεκδικούμε:

  • Άμεσα νομοθετική ρύθμιση για  την υποχρεωτική δίχρονη εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο. Θεωρούμε ότι η νομοθετική ρύθμιση της υποχρεωτικής φοίτησης στο νηπιαγωγείο της Β΄ ηλικίας παιδιών (4-5 ετών) θα δώσει λύσεις σε εκπαιδευτικά και κοινωνικά προβλήματα όπως: α) θα μπορούν όλα τα παιδιά ηλικίας 4-5 ετών να φοιτούν σε νηπιαγωγεία και να επωφελούνται της εκπαιδευτικής διαδικασίας του Αναλυτικού προγράμματος και της εκπαίδευσης από εξειδικευμένο διδακτικό προσωπικό που είναι οι Εκπαιδευτικοί ΠΕ60, που περιλαμβάνεται ήδη στους στόχους του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος από το 1929 β) θα επιλυθούν κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα των οικογενειών που αποκλείονται τα παιδιά τους από τους βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς. Με την αποδέσμευση της ηλικιακής ομάδας των παιδιών 4-5 ετών, που ήδη ανήκουν στο νηπιαγωγείο, ανακτάται χώρος για την εισαγωγή περισσότερων παιδιών ηλικίας μέχρι 4 ετών στους βρεφικούς παιδικούς σταθμούς.
  • Αλλαγή του όρου προσχολική εκπαίδευση σε «Πρωτοσχολική εκπαίδευση – Νηπιαγωγείο»
  • Ίδρυση και ανέγερση νέων νηπιαγωγείων, ικανών να ανταποκριθούν στη φοίτηση όλων των νηπίων, νηπιαγωγεία που θα πληρούν όλες τις σύγχρονες εκπαιδευτικές  ανάγκες.
  • Ειδική χρηματοδότηση για την υλικοτεχνική υποδομή και εκπαιδευτικό υλικό που είναι απαραίτητα για τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες στα νηπιαγωγεία, ώστε να σταματήσει η οικονομική συνδρομή- «αφαίμαξη» των γονιών.
  • Εγγραφή  όλων των νηπίων στο ολοήμερο πρόγραμμα με μόνη προϋπόθεση τη δήλωση του γονέα-κηδεμόνα.
  • Δυνατότητα εναλλαγής  μεταξύ των νηπιαγωγών του υποχρεωτικού -πρωινού προγράμματος και του απογευματινού-ολοήμερου στα νηπιαγωγεία εκεί που καθίσταται αναγκαία και ωφέλιμη μετά από ομόφωνη απόφαση του συλλόγου διδασκόντων.
  • Μείωση του αριθμού των νηπίων ανά τμήμα από φέτος με στόχο 15 μαθητές.
  • Δεκατετράχρονη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση. Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση στο δημόσιο και δωρεάν Νηπιαγωγείο για όλα τα παιδιά 4-6 χρονών.
  • Επέκταση του διδακτικού ωραρίου των νηπιαγωγών και στα ολιγοθέσια Νηπιαγωγεία, ώστε να αρθεί η αδικία που γίνεται σε σχέση με το διδακτικό ωράριο στα πολυθέσια νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία. Το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια -νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία- να γίνει ίδιο με αυτών της δευτεροβάθμιας , καθώς και αυτό  των προϊσταμένων-διευθυντών-υποδιευθυντών.
  • Μόνιμους Μαζικούς διορισμούς στα νηπιαγωγεία.
  • Δημιουργία ειδικών νηπιαγωγείων, τμημάτων ένταξης και ενίσχυση του θεσμού της παράλληλης στήριξης. Μόνιμους μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής για να καλυφθούν  όλες τις παραπάνω ανάγκες.
  • Ικανός αριθμός νηπιαγωγών στη διάθεση της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης για να καλύπτουν έκτακτες ανάγκες.
  • Στήριξη των νηπιαγωγείων με επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό.
  •