«Η ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΧΡΕΩΝ» ΚΑΙ Η ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ (αποσπάσματα εισήγησης στην Συνέλευση του ΔΣ της του Επιμελητηρίου Ξάνθης, στις 3/5/2017)

Κοινοποιήθηκε στα ΜΜΕ από τον Αντώνη Κοσμίδη.

Αγαπητές σ/λφισσες και αγαπητοί σ/λφοι,

Δεν… «προκάναμε» να καταθέσουμε τις προτάσεις μας μετά την ημερίδα που πραγματοποιήθηκε από το Τμήμα Θράκης του Οικονομικού Επιμελητηρίου στην  αίθουσα εκδηλώσεων του Επιμελητηρίου των ΕΒΕ στην Ξάνθη με θέμα «Κόκκινα Δάνεια & Εξωδικαστικός Συμβιβασμός» στις 24/4/2017, με εισηγητή στέλεχος της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους και διαβάσαμε ότι την Παρασκευή, στις 28/4/2017 ψηφίστηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπ. Οικονομίας και Ανάπτυξης. Με τίτλο «Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων».

Ολοφάνερος ο εισπρακτικός στόχος από μέρους του δημοσίου (Εφορία), των Ασφαλιστικών Ταμείων, των Τραπεζών, όπως και των προμηθευτών πριν από το «ξεκαθάρισμα της αγοράς» από τις μη βιώσιμες επιχειρήσεις, όπως είπε και ο κ. υπουργός. Με σχετική νομοτεχνική βελτίωση» που συμπεριλήφθηκε στο νομοσχέδιο, μπορούν να υπαχθούν και επιχειρήσεις που, όπως και οι ενεργές, χρωστώντας πάνω από 20.000 ευρώ σε διάφορους πιστωτές και στο δημόσιο (όχι όμως πάνω από το 85% σε έναν φορέα) είχαν διακόψει την δραστηριότητά τους. Μπορούν να υποβάλλουν δήλωση έναρξης εργασιών, ώστε να μεταπέσουν στην κατηγορία της «ανοιχτής επιχείρησης». Με την συναίνεση των 3/5 (του 60%) των πιστωτών.

Από τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες οι μεν πρώτοι αποκλείονται από την υπαγωγή τους στον νόμο, διότι εντάσσονται στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, οι δε αγρότες επίσης, εκτός κι αν διατηρούν βιβλία εσόδων – εξόδων.

Με την ανάθεση στον εμπειρογνώμονα και της ευχέρειας επαλήθευσης αμφισβητούμενων στοιχείων και με την δυνατότητα κάθε πιστωτή να ζητήσει πρόσθετα έγγραφα και στοιχεία, περιορίζεται -κατά το Υπουργείο- ο κίνδυνος συμμετοχής εικονικών πιστωτών στην διαδικασία.

Αρχικά οι αιτήσεις θα υποβάλλονται σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή στις διευθύνσεις Ανάπτυξης των Περιφερειακών Ενοτήτων.

Είναι προφανές, ότι τελικά οι επιχειρήσεις που θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν το νομοσχέδιο είναι εκείνες που καταφέρνουν και σήμερα να επιβιώνουν, αφού απαιτείται να εμφανίζουν κερδοφορία σε μια από τις τελευταίες τρεις χρήσεις τους. Διότι δεν είναι μόνο το πρόβλημα των παλιών συσσωρευμένων χρεών που αντιμετωπίζει μια Μικρομεσαία Επιχείρηση (ΜμΕ), αλλά και η επιβάρυνση με επιπρόσθετα χρέη, λόγω της εφαρμογής των νέων μνημονιακών μέτρων που αποφασίστηκαν μεταξύ της τερατόικας και της κυβέρνησης που κάθε άλλο κυβερνά αυτόν τον τόπο, αφού αποδεδειγμένα και πανθομολογουμένως διαχειρίζεται επί της ουσίας μόνο την αφαίμαξη του υπολειπόμενου ή ακόμη παραγόμενου εθνικού πλούτου της χώρας, από τους «δανειστές».

Ως «βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια της κοινωνίας» χαρακτηρίζει ο πρώην Γ. Γραμματέας του Υπ. Ανάπτυξης και Βιομηχανικής Ανασυγκρότησης κ. Γιάννης Τόλιος, υπεύθυνος για την οικονομική πολιτική του πάλαι ποτέ αντιμνημονιακού ΣΥΡΙΖΑ, έχοντας σήμερα την αντίστοιχη θέση στην Λαϊκή Ενότητα.

«Στο α΄ τρίμηνο του 2017, τα «κόκκινα δάνεια» ανέρχονταν σε 110 δις, τα χρέη στις εφορίες πλησίαζαν τα 100 δις και στα ασφαλιστικά ταμεία τα 30 δις, ενώ ο συνολικός αριθμός των οφειλετών, μικρών και μεγάλων, ξεπερνούσε τα 5,5 εκατ. άτομα», αναφέρει στην παρέμβασή του μέσω της ιστοσελίδας Ίσκρα. Μέσω του πλαισίου «εξωδικαστικού συμβιβασμού» επί του συνόλου των «κόκκινων» οφειλών, εξυπηρετούνται πρωτίστως τα συμφέροντα του Δημοσίου, των Τραπεζών και των μεγάλων επιχειρήσεων, μαζί και των εταιριών εξαγοράς κόκκινων και «πράσινων», δηλαδή ενήμερων δανείων ( των funds).

Ίσως για ορισμένες επιχειρήσεις η ρύθμιση να λειτουργήσει ως «σανίδα σωτηρίας», αλλά για τις περισσότερες θα αποτελέσει «ταφόπλακα» οριστικής εκκαθάρισης, επισημαίνει ο Γιάννης Τόλιος. Αυτός είναι και ένας από τους κύριους στόχους της, τονίζει και ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου στην Βουλή Σάκης Βαρδαλής. Δηλαδή «Η επιτάχυνση της αναγκαίας καταστροφής κεφαλαίου που θα δημιουργήσει καλύτερες προϋποθέσεις για την καπιταλιστική ανάπτυξη».

Κατά τον Γιάννη Τόλιο, από πλευράς διευκολύνσεων, η γενικότερη φιλοσοφία του ψηφισθέντος πλέον νόμου «στοχεύει στην εξυπηρέτηση κυρίως των θυγατρικών πολυκλαδικών και πολυεθνικών ομίλων, που μπορούν στα πλαίσια του ενοποιημένου ισολογισμού να εμφανίζουν κερδοφόρα χρήση ή θετική καθαρή θέση». Πέραν αυτού, κάτω από την πίεση των «θεσμών», όπως χαρακτηρίζονται εδώ και καιρό από την κυβέρνηση τα υπερεθνικά αφεντικά, προέκυψαν πολύ ευνοϊκές μειώσεις και βασικών οφειλών προς το δημόσιο από παρακρατούμενους φόρους, χρεών από ΦΠΑ (κάτι που μέχρι τώρα θεωρούνταν κλοπή), και καταπτώσεις εγγυήσεων του ελληνικού δημοσίου που έχουν χορηγηθεί για δάνεια. Οι κυρίως ωφελούμενοι είναι οι μεγάλες επιχειρήσεις. Ενώ για τα δάνεια κάτω των 20.000 ευρώ, δεν υπάρχει δυνατότητα παραγραφής, αλλά μόνο αποπληρωμής σε δόσεις, με ελάχιστη αυτή των 50 ευρώ.

Εν κατακλείδι, ο νόμος στοχεύει στην ενίσχυση της ισχύος των μηχανισμών της αγοράς και κυρίως των Τραπεζών των οποίων οι Έλληνες εργαζόμενοι έχουν πληρώσει με δεκάδες δις επανειλημμένα την κεφαλαιοποίηση. Ουσιαστικά, δεν υφίσταται κανένα σχέδιο σύνδεσης της ρύθμισης με δημόσιες πολιτικές παραγωγικής ανασυγκρότησης της οικονομίας και εξόδου από την κρίση.

Πιο συγκεκριμένα: Οι 4 συστημικές τράπεζες που απέμειναν στην χώρα, κατ’ απαίτηση της ευρωζώνης και ειδικότερα του «Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού» (SSM), έχουν συμφωνήσει στη μείωση των κόκκινων δανείων στο διάστημα 2017 – 19 κατά 40%. Οι μορφές μείωσης αφορούν περίπου 15 δις με ρυθμίσεις, γύρω στα 6-7 δις με πωλήσεις σε funds, 5-6 δις με πλειστηριασμούς, ενώ υπολογίζεται ότι θα υπάρξουν και 15 δις διαγραφές από δάνεια που είναι χωρίς εμπράγματες εξασφαλίσεις και δεν υπάρχει καμία δυνατότητα είσπραξης.

Πάνω από το 60%  των δανείων είναι επιχειρηματικά και από αυτά το 45% αφορούν μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ λιγότερα από 20% αφορούν ΜΜΕ.

Με άλλα λόγια, σύμφωνα με τον Γιάννη Τόλιο, πολλά από τα παραπάνω δάνεια είναι στην ουσία «θαλασσοδάνεια» προς επιχειρηματίες διαπλεκόμενους με την τραπεζική και πολιτική ελίτ.

Η δομή των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων, κατά την Real News της 4/12/2016, είχε την παρακάτω σύνθεση: Από το σύνολο των δανείων στον τομέα της μεταποίησης στο «κόκκινο» ήταν το 52%, στο εμπόριο το 48%, στον τουρισμό το 50%, στην διαχείριση ακίνητης περιουσίας το 55%, στην ακτοπλοΐα το 35%, στην πληροφορική & ΜΜΕ το 60%, στις βιομηχανίες τροφίμων το 45% κλπ.

Ο νόμος χρήζει ουσιωδών μεταβολών:

  1. Είναι ανάγκη να θεσπιστεί το μερικό κούρεμα των «κόκκινων» δανείων που έχουν οι ΜμΕ, αναλόγως προς την μείωση του τζίρου και του εισοδήματος καθώς και ευνοϊκές ρυθμίσεις για όλες τις επιχειρήσεις που λειτουργούν σε περίοδο παρατεταμένης ύφεσης, όπως παράταση της περιόδου εξόφλησης και μείωση των επιτοκίων.
  2. Θα πρέπει να αποκλειστεί η αρπαγή κατοικιών και λαϊκών περιουσιών από τράπεζες, ειδικές εισπρακτικές εταιρίες και ξένα funds, με την κατάργηση των μνημονιακών νόμων.
  3. Είναι σκόπιμη και κοινωνικά ωφέλιμη η διαγραφή των χρεών οφειλετών με πολύ μικρό εισόδημα και χωρίς περιουσία, όπως ασφαλώς και των ευπαθών κοινωνικών ομάδων (ασθενείς, χρόνια άνεργοι κ.ά.).
  4. Σε κάθε περίπτωση το ύψος της δόσης των πληγέντων από την κρίση ΜμΕ προς όλους μαζί τους πιστωτές, μετά την μερική διαγραφή, να μην ξεπερνά το 1/3 του ετήσιου εισοδήματος.
  5. Είναι σκόπιμο να επανέλθει η ρύθμιση των 100 δόσεων προς τα ασφαλιστικά ταμεία και το πάγωμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ΕΒΕ για τις εισφορές ΟΑΕΕ, καθώς και η δυνατότητα μεταφοράς τους στο τέλος του ασφαλιστικού βίου για ρύθμιση, ώστε να εξασφαλιστεί σύνταξη αξιοπρεπούς διαβίωσης.

 

Εξυπακούεται ότι όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν την εφαρμογή μιας γενικότερης πολιτικής φιλολαϊκής εξόδου από την κρίση με κοινωνικό έλεγχο των τραπεζών, αποδέσμευση από την Ευρωζώνη, φορολογική ανακούφιση των λαϊκών στρωμάτων, βαθειά διαγραφή του δημόσιου χρέους και διαφόρων άλλων ενεργειών και μέτρων.

Αγαπητές σλφισσες και αγαπητοί σλφοι,

η συνέχιση της παρούσας πολιτικής υπερχρέωσης της χώρας και του λαού μας, αποσκοπεί στην πλήρη απώλεια της οικονομικής αυτοδυναμίας της και της  εθνικής κυριαρχίας. Τούτο επιδιώκεται με το ξεπούλημα, έναντι πινακίου φακής, των διαθέσιμων δημόσιων πλουτοπαραγωγικών πηγών σε όλους σχεδόν τους τομείς και την κατάσχεση των περιουσιών που δημιουργήθηκαν με πολλούς κόπους και θυσίες από τους εργαζόμενους της χώρας μας κατά τα προηγούμενα χρόνια.

Δυστυχώς, εάν συνεχίσουμε να μην αντιστεκόμαστε και να παρακολουθούμε μοιρολατρικά τα τεκταινόμενα, πολλοί από εμάς δεν θα βρίσκονται στη ζωή το επόμενο διάστημα, όχι τόσο εξαιτίας της ανέχειας, αλλά κυρίως υπό το ψυχολογικό βάρος της περιρρέουσας καταστροφικής ατμόσφαιρας και της ελλιπούς ιατρικής φροντίδας και φαρμακευτικής αγωγής. Δεν αρκεί να αναγνωρίζουμε την ορθότητα των παραπάνω διαπιστώσεων και των προτάσεων που είναι μεγάλη ανάγκη να υλοποιηθούν, ώστε να φύγουμε από τη ζωή όσο γίνεται πιο αξιοπρεπώς, με την ικανοποίηση ότι αντισταθήκαμε στην πλήρη υποταγή και υποδούλωση της χώρας μας. Ότι αποτρέψαμε τον εξανδραποδισμό μας και διασφαλίσαμε ένα υποφερτό μέλλον για τα παιδιά μας στην ίδια τους την πατρίδα. Πρέπει, ως ΕΒΕ να αντισταθούμε συγκροτημένα και οργανωμένα, ταυτόχρονα και από κοινού με τους πολυπληθέστερους εργατοϋπαλλήλους του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Αυτό επιβάλλει η ιστορική παρακαταθήκη που μας άφησαν χιλιάδες μάρτυρες και αγωνιστές της καθημαγμένης, σήμερα, χώρας μας καθ’ όλη τη διάρκεια της αρχαίας και νεότερης ελληνικής ιστορίας.

*Ο Αντώνης Κοσμίδης είναι επαγγελματοβιοτέχνης, μέλος του ΔΣ του Επιμελητηρίου και της Ομοσπονδίας των ΕΒΕ Ξάνθης και αντιπρόσωπος στη ΓΣΕΒΕΕ.