Το φεστιβάλ κλασικής μουσικής στην Ξάνθη, με μια ποιοτική προοπτική στον πολιτισμό συμπλήρωσε τα έντεκα  χρόνια παρουσίας του στην ευρύτερη περιοχή.  Εκφράζει το χώρο της σοβαρής μουσικής και πραγματοποιείτε σε συνεργασία με το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου των τοπικών ωδείων και μουσικών σχολείων. 

Ξεκίνησε το Σάββατο με τη συναυλία για τσέλο και πιάνο και συνεχίζεται την Κυριακή με το ρεσιτάλ Πιάνου του Λάμπη Βασιλειάδη στον Πολυχώρο.

Κυριακή 2 Απριλίου 2017 

[20.30]  Πολυχώρος Τέχνης και Σκέψης – (το σπίτι που γεννήθηκε ο Μ. Χατζιδάκις)

Ρεσιτάλ Πιάνου με τον Λάμπη Βασιλειάδη

 

Πρόγραμμα

Ηρωικές Παραλλαγές, ΄Εργο 35

15 Παραλλαγές και μια Φούγκα σε μι ύφεση μείζονα

 

Πέμπτη Συμφωνία

(μεταγραφή για σόλο πιάνο, Franz Liszt S 464)

 

Σονάτα, Έργο 109

(Ludwig van Beethoven)

Τα τρία έργα συμβολίζουν τρεις κρίσιμες στιγμές στη ζωή του Ήρωα.

Το μοτίβο της Τρίτης συμφωνίας σε μια έξαρση δεξιοτεχνικών παραλλαγών για το πιάνο σφύζει από ορμή και πάθος για τη ζωή, ενώ η φούγκα ξεκάθαρα φωτίζεται από στοιχεία θεϊκής παρέμβασης.

Η Πέμπτη συμφωνία, μνημειώδες έργο, συμβολίζει την κορύφωση του προσωπικού στοιχείου : στην ιστορική συγκυρία των Ναπολεόντειων Πολέμων αντανακλάται η δραματικότητα της εποχής και η αγωνία του προμηθεϊκού ήρωα για την σωτηρία του κόσμου. Ο Λιστ με απόλυτο σεβασμό στο πρωτότυπο μεταγράφει το κείμενο επινοώντας νέους συσχετισμούς.

Στη Σονάτα έργο 109, καθώς ο Μπετόβεν μετά από τις τραγικές αντιπαραθέσεις με το ίδιο του το πεπρωμένο, αναγεννάται στην απομόνωση του δικού του εσωτερικού κόσμου, το στοιχείο που τονίζεται εδώ είναι αυτό της αναδημιουργίας. Πρόκειται για τη φάση της Επιστροφής την οποία στη συναυλία αναδεικνύουν συμβολικά οι παραλλαγές στο τελευταίο έργο της σονάτας.

Ο Λάμπης Βασιλειάδης θα προσεγγίσει ερμηνευτικά τις μυστικές διασυνδέσεις μεταξύ των έργων επιχειρώντας να παρασύρει τον ακροατή να αντιληφθεί το βαθύτερο νόημα που συνδέει τα τρία μουσικά κείμενα μεταξύ τους προβάλλοντάς τα ως κομβικά σημεία στην ζωή ενός ανθρώπου.

Ο πιανίστας Λάμπης Βασιλειάδης έκανε μουσικές σπουδές στην Ελλάδα, την Γερμανία, την Αγγλία και την Αμερική. Έχει συνολικά 11 βραβεύσεις σε διεθνείς και εθνικούς διαγωνισμούς πιάνου.

Η πλούσια δισκογραφική του δραστηριότητα (17 CD) έχει επανειλλημένα σχολιαστεί από το διεθνή τύπο ( Piano News, Fanfare Magazine, BBC Music Magazine,Listener). Έχει συμπράξει με μεγάλες ορχήστρες (Φιλαρμονική Πράγας, Thailand Symphony, Fairbnaks Philharmonic, Suk Chamber, Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών, Θεσ/νίκης) , ενώ αριθμεί περί τις 600 ατομικές συναυλίες στην Ευρώπη και στην Αμερική. Ως πιανίστας μουσικής δωματίου εμφανίζεται συχνά με διάφορα σύνολα. Είναι τακτικός καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, καλλιτεχνικός διευθυντής των Διεθνών Μουσικών Ημερών στο Κίελο της Γερμανίας, ενώ από το 2006 συντονίζει το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής στην Ξάνθη.

 

 Δευτέρα 3 Απριλίου 2017 


[20.30] Πολυχώρος Τέχνης και Σκέψης
– (το σπίτι που γεννήθηκε ο Μ. Χατζιδάκις)

Συναυλία  για φωνή και πιάνο

Με τον Ανδρέα Ξενόπουλο,  πιάνο και την Μαρίνα Θεωδοροπούλου, σοπράνο

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ

 

Maurice Ravel (1875-1937)

Πέντε τραγούδια πάνω σε Ελληνικές Δημοτικές Μελωδίες

 

Chanson de la mariée (Ξύπνησε πετροπέρδικα)

Là-bas, vers l’église (Κάτω στον Άγιο Σίδερο)

Quel galant m’est comparable (Ποιος ασίκης σαν κι εμένα)

Chanson des cueilleuses de lentisques (Ν’ άντζελος είσαι μάτια μου)

Tout gai! (Γιαρούμπι!)

 

  1. A. Bourgault – Ducudray (1840-1910)

από τα 30 τραγούδια πάνω σε Ελληνικές Δημοτικές Μελωδίες

 

Πέντε χρόνια περπατούσα

Άστραψεν η ανατολή

Μα τί το θέλη η μάνα σου

Κλάψετε μάτια, κλάψετε

Στά Γιάννινα μώρ᾽ Καλαματιανή

Ένα πουλάκι την αυγήν

 

Αλέξανδρος Μποτετζάγιας (1908-1991)

 

Το Υφάδι

Ταραντέλλα

 

Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903-1984)

από τα 20 τραγούδια του Ελληνικού Λαού

 

Λαλούδι της Μονεβασιάς

Πιάνω πέτρες και λιθάρια

Το Ερηνάκι

Μέρα Μέρωσε

Δεν είν᾽ αυγή να σηκωθώ

 

Μάνος Χατζιδάκις (1925-1994)

Ματωμένος Γάμος

Ποίηση: Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα

Μετάφραση: Νίκος Γκάτσος

 

Εισαγωγή

Τώρα νυφούλα μου χρυσή

Νανούρισμα

Γύρνα φτερωτή του μύλου

Κουβάρι κουβαράκι

Ήταν καμάρι της αυγής

Επίλογος

 

Η πρώτη εκδοχή πέντε τραγουδιών του Ravel γράφτηκε το 1904 ύστερα από επείγουσα έκκληση του Pierre Aubry, ο οποίος ήθελε να τα χρησιμοποιήσει σε μία διάλεξη που έδινε για το Ελληνικό παραδοσιακό τραγούδι. Ένας κοινός φίλος του Aubry και του Ravel, ο Michel D Calvocoressi (Ελληνικής καταγωγής ο ίδιος) βρήκε πέντε ενδεικτικά παραδείγματα και ο Ravel πρόσθεσε συνοδεία πιάνου για αυτά σε μόνο 36 ώρες. Τα πέντε τραγούδια είναι όλα τραγούδια από το νησί της Χίου, φημισμένου για την παραγωγή μαστίχας. Συνδυάζουν το ανάλαφρο ‘Γιαρούμπι’ με το βαθυστόχαστο ‘Κάτω στον Άγιο Σίδερο’ και κινείται από την τελευταία σερενάτα του γαμπρού την ημέρα του γάμου του (‘Ξύπνησε πετροπέρδικα’), στον ενθουσιασμό του παλληκαριού που είναι γεμάτος αυτοπεποίθηση (‘Ποιός ασίκης σαν κι εμένα’) με τον θαυμασμό της ομορφιάς (‘Ν’αντζελος είσαι μάτια μου’).

O Ducoudray ταξίδεψε στην Ελλάδα και τα παράλια της Μικράς Ασίας το 1875 προκειμένου να μελετήσει την παραδοσιακή τους μουσική. Ο σκοπός του ήταν να δείξει ότι στη δημοτική και εκκλησιαστική μουσική των σύγχρονων Ελλήνων επιβίωναν οι κλίμακες της αρχαίας ελληνικής μουσικής και ότι αυτές οι κλίμακες μπορούσαν να αποτελέσουν πηγή ανανέωσης του δυτικοευρωπαϊκού μουσικού ιδιώματος. Οι Τριάντα δημοτικές μελωδίες της Ελλάδας και της Ανατολής υπήρξαν ιδιαίτερα δημοφιλείς και αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για συνθέτες όπως ο Σπύρος Σαμάρας και ο Μανώλης Καλομοίρης.

Ο Αλέξανδρος Μποτετζάγιας με καταγωγή από την Κέρκυρα ήταν διευθυντής φιλαρμονικών και χορωδιών, καθηγητής μουσικής και συνθέτης. Έδειξε το ενδιαφέρον του για τη διδασκαλία της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής με την έκδοση του βιβλίου Τραγουδώ την Ελλάδα σε μουσική δική του και στίχους του Β. Παπαευθυμίου.

Με διπλή καλλιτεχνική ταυτότητα και ανάλογη συνθετική πορεία (Κωνσταντινίδης–Γιαννίδης), ως Κωνσταντινίδης έστρεψε με τρυφερή ευαισθησία το συνθετικό του ενδιαφέρον στην παραδοσιακή ελληνική μουσική. Μελέτησε την ιστορία της μουσικής και ασχολήθηκε σοβαρά με το να χρησιμοποιήσει τις ιμπρεσιονιστικές και νεο-φολκλορικές εκφάνσεις της λόγιας δυτικοευρωπαϊκής μουσικής στα χρόνια του μεσοπολέμου, κάτι που διακρίνεται σε όλα τα συνθετικά του πονήματα, και επηρεάστηκε βαθύτατα από τη δημοτική παράδοση.

ΜΑΡΙΝΑ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ, σοπράνο

Η Μαρίνα Θεοδωροπούλου είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, και συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στο Πανεπιστήμιο Γιορκ (ΗΒ) με ειδίκευση στο μπαρόκ τραγούδι. Υπό την επίβλεψη του Peter Seymour, και ως υπότροφος του ΙΚΥ ολοκλήρωσε τη διδακτορική της διατριβή στο ίδιο πανεπιστήμιο. Η διατριβή της περιλάμβανε την μουσικολογική επιμέλεια, πρώτη σύγχρονη κριτική έκδοση και ηχογράφηση 28 αυτόγραφων καντατών για σοπράνο και μπάσο κοντίνουο που συνέθεσε ο Alessandro Scarlatti μεταξύ 1704-1705.

Η Μαρίνα έχει εμφανιστεί ως σολίστ σε συναυλίες και φεστιβάλ στην Ελλάδα, την Αγγλία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ταϊλάνδη. Το ρεπερτόριό της περιλαμβάνει έργα από την εποχή του πρώιμου Μπαρόκ ως τη σύγχρονη, με ενδεικτικά έργα τα Come ye sons of Art away και The Fairy Queen του Purcell, Stabat Mater του Pergolesi, St Matthew Passion και St John’s Passion του J. S. Bach, La Giuditta του A. Scarlatti, Dixit Dominus και Messiah του Handel, C Minor Mass και Requiem του Mozart, και τα Ρέκβιεμ των Brahms, Faure, Britten και Verdi. Ερμηνείες όπερας περιλαμβάνουν την όπερα Dido and Aeneas του Purcell, σκηνές από Die Zauberflöte, Don Giovanni και Le nozze di Figaro του Mozart, La Boheme του Puccini. Έχει επίσης ερμηνεύσει μουσική από Έλληνες συνθέτες, όπως Μάντζαρος, Γκρεκ, Σαμάρας, Μποτετζάγιας, Χατζιδάκις, Θεοδωράκης, καθώς και την πρώτη εκτέλεση του Nel fiore del mio terzo Aprile του Δ. Μαραγκόπουλου στη Βενετία.

Ως μέλος του Duo Dulce Amarum (φωνή και αναγεννησιακό λαούτο/θεόρβη) έχει εξερευνήσει και ερμηνεύσει ρεπερτόριο του πρώιμου Μπαρόκ και έχει πραγματοποιήσει συναυλίες και σεμινάρια στην Αγγλία και την Ιταλία.

Ύστερα από συνεργασία με τον καθηγητή Robert Toft, έχει ηχογραφήσει ακουστικά παραδείγματα που συνοδεύουν το βιβλίο του με τίτλο Bel canto: a practical guide (Oxford University Press, 2013), στο οποίο γίνεται μια προσέγγιση της τραγουδιστικής ερμηνείας στην αρχή του 19ου αιώνα. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα και σεμινάρια με τους Ε. Τσιρακίδου, Ρ. Πουλημένου, Y. Seymour, A. Reibenspies, Dame E. Kirkby, J. Rodgers, M. Lawson, B. Schlick, R. Jackson και άλλους.

___________________________________________________

ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ, πιάνο

Διδάκτωρ της Μουσικής Σχολής Glenn Korff του Πανεπιστημίου της Νεμπράσκα-Λινκολν των Ηνωμένων πολιτειών, ο Έλληνας πιανίστας Ανδρέας Ξενόπουλος έχει δίνει ετησίως συναυλίες σε κεντρικές πόλεις της Ευρώπης, της Ταϊλάνδης και των Ηνωμένω Πολιτειών. Μέσα από την αυξανόμενη παρουσία του στο χώρο της μουσικής εκπαίδευσης παραδίδει ετησίως Master Classes σε Ελλάδα και εξωτερικό και πολλοί μαθητές εξελίσσονται μουσικά υπό την καθοδήγησή του.

Από το 2002 μέχρι σήμερα έχει συνθέσει μουσική για τρεις θεατρικές παραστάσεις, έργα για σόλο πιάνο καθώς και ένα κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα.  Έχει παρακολουθήσει δεκάδες διεθνή σεμινάρια με αναγνωρισμένους πιανίστες, συμπεριλαμβανομένων των Reinhart Becker (Trossingen Musikhochshule, Γερμανία), Kemal Gekic (University of Maiami), Steve Glasser (Ohio State University), Maxim Mogilewsky, Svetlana Smolina, Eri Nakagawa (Mahidol University of Thailand), Eduard Zilberkant (University of Fairbanks, Alaska), Prisca Benoit (Paris Conservatory) και πολλούς άλλους. Έχει αναγνωριστεί από πολλούς διεθνείς διαγωνισμούς στην πιανιστική ερμηνεία όπως τον University of Nebraska–Lincoln Concerto Competition (1ο Βραβείο), Chicago Women’s University Club Piano Competition (1ο Βραβείο), 14ο Bowling Green State University Concerto Competition (3ο Βραβείο), 1ο Διαγωνισμός Σύνθεσης και Μουσικής Δωματίου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (3ο βραβείο), Βραβείο πιανιστικής επάρκειας στους μαθητικούς αγώνες 2004 καθώς και 3ο βραβείο διεύθυνσης στην κατηγορία Σύγχρονου Ελληνικού Τραγουδιού για χορωδία και ορχήστρα. Το 2012, συμμετείχε στην επιτροπή του 1ου Russian Heritage Piano Competition που οργανώθηκε από το ειδικό σχολείο μουσικής του κονσερβατορίου της Αγίας Πετρούπολης στη Ρωσία.

Το 2006 ο Ανδρέας Ξενόπουλος ξεκίνησε την ενασχόλησή του με την καλλιτεχνική επιχειρηματικότητα και τη διοργάνωση εκδηλώσεων. Μέχρι σήμερα έχει οργανώσει μουσικά δρώμενα, φεστιβάλ, σεμινάρια και συναυλίες σε δεκάδες πόλεις της Ευρώπης και της Αμερικής αναπτύσσοντας ένα δίκτυο μετακίνησης καλλιτεχνών και μαθητών μεταξύ της Ελλάδας και του εξωτερικού. Από το 2009 είναι διευθυντής οργάνωσης παραγωγής του Piano Plus Festival στην Αθήνα (www.pianoplusfestival.gr).

Συνδιοργάνωση: Φιλοπρόοδη Ένωση Ξάνθης /Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τ.Μ.Σ. / Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης/  Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης

 

Υποστήριξη: Δήμος Ξάνθης  / Δήμος Αβδήρων    

Υποστηρικτής του Φεστιβάλ : ΣΜΥΡΔΕΞ Α.Ε.

Καλλιτεχνική διεύθυνση: Λάμπης Βασιλειάδης

Παρουσίαση: Γιάννης Στεφανίδης

Οργάνωση παραγωγής Φεστιβάλ: Φ.Ε.Ξ