Αναλυτική συνέντευξη τύπου για τα πεπραγμένα του τελευταίου χρόνου στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης παραχώρησε ο Πρύτανης του ΔΠΘ Θανάσης Καραμπίνης, το μεσημέρι της Τετάρτης, συνοδευόμενος από τους Αναπληρωτές Πρυτάνεις Π. Μπότσαρη, Χ. Κουκουρλή, Φ. Μάρη, Ν. Αγγελούση καθώς επίσης τον Κοσμήτορα της Σχολής Κλασικών Σπουδών και τους Προέδρους του Παιδαγωγικού Τμήματος και του τμήματος Παρευξείνιων χωρών.
Στη συνέντευξη κυριάρχησε, μεταξύ άλλων, το θέμα του νέου νόμου για την ίδρυση τομέα μειονοτικής εκπαίδευσης στο ΑΠΘ, που υποβαθμίζει το Διδασκαλείο της Αλεξανδρούπολης, με τον Πρύτανη και τους Καθηγητές του ΔΠΘ να κατηγορούν την κυβέρνηση για το άρθρο 14 του νέου Νόμου.
Κατά της ίδρυσης τομέα Μειονοτικής Κατεύθυνσης στο ΑΠΘ
“Το Διδασκαλείο Μειονοτικής Εκπαίδευσης που είχαμε καταφέρει να ιδρύσουμε, επί της ουσίας, φεύγει και τα παιδιά θα μεταφέρονται από τη Θράκη στο ΑΠΘ για να σπουδάζουν. Θα έπρεπε η πολιτεία να το εξετάσει πιο προσεκτικά” είπε ο Πρύτανης αρχικά και πρόσθεσε ότι ενώ το Υπουργείο “παίρνει” το Διδασκαλείο δεν επιτρέπει στο Δημοκρίτειο να
ιδρύσει τα δύο νέα τμήματα που έχει σχεδιάσει.”
Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, επιτέθηκε στην κυβέρνηση και τους βουλευτές της περιοχής και αντέκρουσε όσα αναφέρονται στην επιστολή των βουλευτών της Θράκης για το ζήτημα σε σχέση με την αδράνεια του ΔΠΘ και την ύπαρξη τομέα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης από το παρελθόν, λέγοντας ο εν λόγω τομέας συστήθηκε με την απόφαση Γαβρόγλου στις 16-12 ενώ ο Δημοκρίτειο έχει ζητήσει την εμπλοκή του στην υπόθεση.
Αιχμές για βουλευτές
“Όλοι οι βουλευτές που υπογράφουν την επιστολή είχαν έρθει και ενημερώθηκαν και κανείς – πλην του Χ. Ζεϊμπέκ- δεν είχαν εκφράσει αντιρρήσεις” είπε ενώ άσκησε κριτική σε δηλώσεις του Βουλευτή Ξάνθης σε εφημερίδα, σε ανύποπτο χρόνο πριν την ψήφιση του Νόμου, ότι το Διδασκαλείο δεν θα λειτουργήσει. “Είχαμε συμφωνήσει με όλους τους Βουλευτές όταν ενημερώθηκαν αλλά στη συνέχεια ο κύριος Ζεϊμπέκ είπε ότι δεν θα λειτουργήσει” είπε ο Θ. Καραμπίνης.
Απαντώντας σε ερώτηση για τη στάση όλων των κομμάτων ο Πρύτανης ανέφερε “Δεν πιστεύω όλοι οι βουλευτές γκρουπάρονται αλλά ο καθένας τοποθετείται διαφορετικά” ενώ σε ό,τι αφορά στην τροπολογία που κατατέθηκε από τη ΔΗΣΥ είπε ότι αυτή διατηρεί τη δυνατότητα της μετεκπαίδευσης στη Θράκη για τους εκπαιδευτικούς της ΕΠΑΘ αλλά “υποχρεώνει τους μειονοτικούς να πηγαίνουν στη Θεσσαλονίκη ενώ εγώ θα ήθελα να αφήνει το περιθώριο στους φοιτητές να επιλέξουν, κάτι που με βρίσκει αντίθετο.”
“Δεν θα ήθελα να αναφερθώ προσωπικά σε βουλευτές αλλά υπάρχουν κάποιες προσωπικές σκοπιμότητες αλλά αυτές δεν είναι καλές ούτε για το καλό του Πανεπιστημίου, ούτε της τοπικής κοινωνίας”. Εξέφρασε επίσης την απορία του για το λόγο που ο νόμος του 2014 δεν λειτούργησε ποτέ. Όπως είπε, είχε ρωτήσει σχετικά την ηγεσία του Υπουργείου στο μεσοδιάστημα και είχε πάρει την απάντηση ότι εκείνος ο νόμος δεν στηρίζεται από το Γ.Γ. Θρησκευμάτων Γ. Καλατζή, κάτι που ο ίδιος αμφισβητεί με βάση τις συνομιλίες που είχε μαζί του.
Αντιρρήσεις Χατζόπουλου για την ίδρυση
Αναφερόμενος στο θέμα ο Κοσμήτορας της Σχολής Κλασικών Σπουδών του ΔΠΘ κ. Χατζόπουλος σημείωσε ότι “Όλοι έχουμε συμφωνήσει ότι η ΕΠΑΘ έπρεπε να κλείσει αλλά και ότι οι δάσκαλοι που υπηρετούν στα σχολεία της μειονότητας πρέπει να πρώτα είναι δάσκαλοι και να τελειώνουν 4ετούς φοίτησης τμήμα και ότι οι δάσκαλοι του τουρκόφωνου προγράμματος πρέπει να έχουν ειδική εκπαίδευση για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των μειονοτικών σχολείων . Άρα αντίστοιχα πρέπει να επιμορφωθούν και οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν το ελληνόγλωσσο πρόγραμμα και με αυτή τη λογική είχαμε συμφωνήσει ότι η εκπαίδευσή τους πρέπει να ακολουθεί το προπτυχιακό πρόγραμμα ώστε να εκπαιδεύονται στο Διδασκαλείο για άλλα δύο χρόνια.”
“Αυτή τη στιγμή οι φοιτητές φοιτούν σε ο όλα τα ΑΕΙ της χώρας ενώ αν εφαρμοστεί ο νέος νόμος θα καταλήξουν στη Θεσσαλονίκη και θα έχουμε επανίδρυση της ΕΠΑΘ με νέο τρόπο” υποστήριξε ενώ, απαντώντας στο επιχείρημα των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ ότι τα δύο επιπλέον έτη είναι αντικίνητρο, αντέτεινε ότι με το Διδασκαλείο θα υπήρχε πιο αναβαθμισμένη εκπαίδευση.
Μ. Δημάση: Βαθιά ιδεολογικό και πολιτικό το ζήτημα
Από την πλευρά της η Μαρία Δημάση, Πρόεδρος του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών, αναφέρθηκε αρνητικά στον τομέα μειονοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, λέγοντας ότι δεν υπάρχει επαρκής εκπαίδευση στα τουρκικά σε αντίθεση με όσα έχει προτείνει κατά καιρούς το Δημοκρίτειο ενώ χαρακτήρισε τη νομοθέτηση του Διδασκαλείου πολύ καλύτερη λύση από αυτή που είχε προτείνει το Τμήμα της, προγενέστερα, για το γεγονός ότι οι δάσκαλοι θα ήταν έτοιμο τόσο για το ελληνόφωνο, όσο και για το τουρκόφωνο πρόγραμμα. Τέλος, χαρακτήρισε το θέμα είναι “βαθιά ιδεολογικό και πολιτικό”.
Μίλησε και για το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων, λέγοντας ότι το ΔΠΘ έχει κάνει 4 προτάσεις και γνώριζε εκ των προτέρων ότι δεν θα εγκριθούν από το Υπουργείο, όπως υποστήριξε. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ανέφερε ότι για μια 4ετία το ΔΠΘ είχε ρόλο στο ΠΕΜ και σε μικρότερο βαθμό μια διετία, αλλά “συνήθως απέχει όλα αυτά τα 20 χρόνια”, αφήνοντας εμμέσως αιχμές για την αποτελεσματικότητα του προγράμματος . Εξάλλου όπως πρόσθεσε ο Θ. Καραμπίνης, στην τελευταία προκήρυξη, του 2016, το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο ζήτησε να θέσει τους όρους του και το ΔΠΘ δεν το δέχτηκε καθώς δεν υπήρχε τέτοια εξουσιοδότηση από τη Σύγκλητο. Εξάλλου, ο Πρύτανης προανήγγειλε ότι το ΔΠΘ θα κάνει ημερίδα για τη μειονοτική εκπαίδευση όπου και θα ζητήσει τις προτάσεις των βουλευτών για το φλέγον ζήτημα της μειονοτικής εκπαίδευσης.
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτική Εκπαίδευσης κ. Σακωνίδης ανέφερε ότι το τμήμα του ΔΠΘ είχε πολύ καλύτερες προοπτικές από το ΑΠΘ για το ζήτημα καθώς και ότι ο τομέας μειονοτικής εκπαίδευσης δεν σχετίζεται άμεσα με συγκεκριμένη πραγματικότητα της Θράκης και το πολύπλοκο εκπαιδευτικό περιβάλλον και άσκησε κριτική για την άποψη που έχει εκφραστεί, ότι πρέπει να φεύγουν τα παιδιά από την τοπική κοινωνία και να πηγαίνουν στη Θεσσαλονίκη.
Όλα στη Δικαιοσύνη- 4 Διώξεις σε βάρος καθηγητών
Σε άλλο σημείο της Συνέντευξης Τύπου ο Πρύτανης Θ. Καραμπίνης αναφέρθηκε και στα θέματα των εσωτερικών διενέξεων στο Πανεπιστήμιο: “Υπάρχουν και αρνητικά ζητήματα στο Πανεπιστήμιο. Μέχρι στιγμής για την παρούσα διοίκηση δεν έχει ασκηθεί καμία δίωξη παρά τα όσα λέγονται” είπε ενώ πρόσθεσε ότι “δυστυχώς σε βάρος άλλων συναδέλφων έχουν ασκηθεί διώξεις για 4 κακουργήματα” ανέφερε και εξέφρασε την ελπίδα να μην κληθεί να επιστρέψει το ΔΠΘ στην Ε.Ε. 2,5 εκατομμύρια ευρώ για τα επίμαχα προγράμματα. “Έχω δώσει εντολή όλες οι υποθέσεις να πηγαίνουν στη Δικαιοσύνη, είτε πρόκειται για τους συνεργάτες μας, είτε εμένα τον ίδιο”, είπε.
“Έχω στείλει σχετική επιστολή στον Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζ.Κ. Γιουνκέρ, o οποίος είναι και επίτιμος διδάκτωρ του ΔΠΘ, όπου περιγράφω τα ευρήματα του ελέγχου της Επιτροπής Ερευνών καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να γνωρίζει τι χρηματοδοτεί.” σημείωσε ο Πρύτανης ενώ σε ότι αφορά στα αρνητικά δημοσιεύματα του αθηναϊκού τύπου για το Πανεπιστήμιο είπε πως “Μας λασπώνουν αθηναϊκά έντυπα” και πρόσθεσε τη φράση “Είναι πολλά τα λεφτά Άρη”.
Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις για τον έλεγχο στην υλοποίηση της Έρευνας ανέφερε ότι “ο Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας έχει μόνο τη λογιστηριακή υποστήριξη των προγραμμάτων αλλά ο κάθε επιστημονικός υπεύθυνος έχει την ευθύνη για την υλοποίηση και τις πληρωμές. Η Επιτροπή Ερευνών έπρεπε να διερευνήσει υποθέσεις όταν μάλιστα υπήρξε και εντολή από το Γραφείο του Πρωθυπουργού. Οι υποθέσεις ξεκινούν από το τέλος του 2010 ενώ η έρευνα ξεκινά από την ανάληψη της θητείας της πρυτανικής αρχής, το 2014”
Θα ληφθούν και πειθαρχικά μέτρα για την υπόθεση Γ. Παύλου
“Είναι λυπηρό και πολύ στενάχωρο το περιστατικό με τον Καθηγητή Γ. Παύλο και τη διαμάχη που έχει ξεσπάσει με τους 9 φοιτητές. Διενεργήθηκε με εντολή μου, ΕΔΕ από τον αρμόδιο Αντιπρύτανη και δεν θέλω να πω τα συμπεράσματα της έρευνας αλλά πλέον το Πανεπιστήμιο λαμβάνει τα μέτρα του για να αποκαταστήσει την ηρεμία στο τμήμα. Και δυστυχώς όλα αυτά τα περιστατικά γίνονται στο ίδιο τμήμα και η απόφασή μας είναι να επανέλθει σε ομαλότητα. Θα ληφθούν και πειθαρχικά μέτρα και θα απασχολήσει και τη σύγκλητο το θέμα. Ως προς το ποινικό σκέλος θα απασχολήσει την Εισαγγελία.” ήταν η άποψη του Πρύτανη για τα περιστατικά του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών.
“Δεν είναι δυνατόν να φοβούνται οι φοιτητές, ούτε μπορεί κανείς να διεγείρε πάθη και θα λάβουμε τα αναγκαία μέτρα” είπε, “φωτογραφίζοντας” με τον τρόπο αυτό τον Καθηγητή Γ. Παύλο.
Κτιριακά – Υποδομές
“To Πανεπιστήμιο οφείλει να έχει παρουσία όχι μόνο στη Θράκη αλλά στην Ελλάδα, την Ευρώπη και όλο τον κόσμο.” είπε αναφερόμενος στο ρόλο του ΔΠΘ και σημείωσε ότι από άποψη κτιριακών υποδομών, ολοκληρώθηκε το κτίριο των Πολ. Μηχανικών, που είναι σήμερα από τα πιο σύγχρονα της χώρας και υποδέχεται μια σειρά από εκδηλώσεις και διοργανώσεις της κοινωνίας. Στην Ορεστιάδα, έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες για τα κτίρια του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, στην Κομοτηνή αναμένεται η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την ολοκλήρωση των κτιριακών υποδομών των Τμημάτων ώστε να μεταφερθούν όλα στο campus, ενώ σε πολύ καλό επίπεδο βρίσκεται και η ένταξη της 4ης φάσης της Ιατρικής Σχολής, μια από τις πιο σημαντικές του ΔΠΘ, όπως είπε ο Θ. Καραμπίνης.
Στους στόχους είναι η ολοκλήρωση όλων των κτιριακών υποδομών του Πολυτεχνείου της Ξάνθης ,ώστε να μεταφερθούν όλα τα τμήματα από τα ΠΡΟΚΑΤ και, τέλος, σχεδιάζεται η ένταξη όλων των σχολών στην Πανεπιστημιούπολη της πόλης. “Στόχος μας είναι να ανοίγουν τα campus στο κοινό, με αφετηρία από την Κομοτηνή ώστε όχι μόνο η πανεπιστημιακή κοινότητα αλλά όλη η κοινωνία να χρησιμοποιεί και να μην είναι κλειστή και ανεκμετάλευτη η Πανεπιστημιούπολη. Να είναι ένα μεγάλο πάρκο της ευρύτερης περιοχής για την καλύτερη δυνατή όσμωση του ΔΠΘ με την τοπική κοινωνία” σημείωσε λέγοντας ότι τα έργα αυτά προχωρούν για όλες τις πόλεις. Τέλος αναμένεται η ένταξη για το Διεθνές Κέντρο Περιβαλλοντικής, Εκπαίδευσης και Έρευνας στην Ελατιά της Δράμας, που χρησιμοποιούν οι φοιτητές και υπάρχει ο στόχος για μεγαλύτερες επενδύσεις από το Πανεπιστήμιο.
Οι εστίες, ως κατεξοχήν ζήτημα της φοιτητικής μέριμνας, είναι σύμφωνα με τον Θ. Καραμπίνη μια προτεραιότητα και από τα πενιχρά του έσοδα το ΔΠΘ προσπαθεί να βελτιώνει τις υποδομές του και να χτίζει νέες σύγχρονες εστίες. Παράλληλα σημείωσε ότι έχει ιδρυθεί και λειτουργεί με πόρους του Πανεπιστημίου μια ψυχοκοινωνική μονάδα που υποστηρίζει τους φοιτητές 24 ώρες την ημέρα.
Ακαδημαϊκή δράση
“Έχουμε ιδρύσει 53 μεταπτυχιακά προγράμματα, αρκετά εκ των οποίων διαϊδρυματικά και διακρατικά, έχουμε υπογράψει 63 μνημόνια συνεργασίας με άλλα πανεπιστήμια και παρουσιάζουμε έντονη δράση στο πρόγραμμα Erasmus Plus καθώς και σε αρκετές δράσεις διεθνείς όπως και συνέδρια που δείχνουν ότι το ΔΠΘ έχει πάψει να είναι ένα ακριτικό αλλά είναι πλέον ένα ισχυρό Πανεπιστήμιο” είπε και εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συνεργασία με την αυτοδιοίκηση με την ίδρυση φορέων, ισντιτούτων και ακαδημιών, όπως αυτή της ΑΜΘ.
Ανάμεσα στις δράσεις που ξεχώρισε ο Πρύτανης του ΔΠΘ ήταν η ανάληψη της Προεδρίας της Συνόδου των Πρυτάνεων και η σύνοδος που διοργανώθηκε στην Αλεξανδρούολη και εξέφρασε τον προβληματισμό του για ένα ΠΔ της κυβέρνησης που θεωρεί ότι “βάζει την έρευνα στο ψυγείο” επιβάλλοντας διαδικασίες δημόσιου λογιστικού κάτι που θεωρεί ότι θέτει σε κίνδυνο τη συνέχισή της στη χώρα.
Τέλος, αναφέρθηκε στα Μεταπτυχιακά προγράμματα εξ αποστάσεως και σημείωσε ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα αμφισβητεί το προνόμιο που έχει σήμερα μόνο το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, λέγοντας ότι οι ΔΠΘ μπορεί να παράσχει πολύ καλύτερες υπηρεσίες σε τέτοια προγράμματα. “Μόνο ένα ΜΠΣ στο Πανεπιστήμιο της Κύπρου, με 5.000 Έλληνες που εκπαιδεύτηκαν εξ αποστάσεως στον τομέα της Ειδικής Αγωγής, είχε ένα τεράστιο οικονομικό αντικείμενο που θα μπορούσε να μείνει στα Πανεπιστήμια της χώρας” ενώ δεν επιτρέπεται στα Πανεπιστήμια να το κάνουν, σύμφωνα με τον Πρύτανη ΔΠΘ.
Συνοπτικά, σύμφωνα με τον Θ. Καραμπίνη, το πρόβλημα του Πανεπιστημίου είναι κυρίως οικονομικό ενώ σοβαρό είναι το θέμα έλλειψης προσωπικού, ασκώντας κριτική στην κυβέρνηση για τις νομοθετικές εκκρεμότητες που εμποδίζουν την ενίσχυση ενώ εξέθεσε την αναλογία φοιτητών και διοικητικών υπαλλήλων: “Στο Δημοκρίτειο αντιστοιχούν 120 φοιτητές ανά υπάλληλο ενώ το αμέσως επόμενο Πανεπιστήμιο έχει 50 φοιτητές ανά υπάλληλο και τα υπόλοιπα ακόμη καλύτερη αναλογία”, κατέληξε.