Στην ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκαν στη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό της Βουλής, οι βουλευτές Ξάνθης Χουσείν Ζεϊμπέκ και Στάθης Γιαννακίδης.
Στις ομιλίες του αναφέρθηκαν και στην περιοχή της Θράκης με τον Χ. Ζεϊμπέκ να αναφέρεται στον αγωγό φυσικού αερίου, τη γεωθερμία, τη γεωπολιτική θέση της Θράκης ως εργαλείο ανάπτυξης, το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και τις ευκαιρίες του, την επαναλειτουργία της ΕΒΖ, τα προγράμματα Leader και τον Ανατυξιακό Νόμο με έμφαση στη μικρομεσαία επιχείρηση για τη χρονιά του 2017. «Αντί να γεμίσουμε με κουφάρια τις βιομηχανικές περιοχές, δείχνουμε ένα δρόμο δίκαιης ανάπτυξης για τη Θράκη, με όραμα το 2019» είπε μεταξύ άλλων.
Γιαννακίδης για προϋπολογισμό
Από την πλευρά του βουλευτής Στάθης Γιαννακίδης, αναφέρθηκε στο θέμα που έχει προκύψει με τον ΟΠΑΠ επιρρίπτοντας ευθύνες στη ΝΔ ότι επιλύεται μια εκκρεμότητα που έχει μείνει από την προηγούμενη κυβέρνηση, κατηγορώντας την ότι συμπορεύεται με τις ακραίες δυνάμεις της Ευρώπης που θέλουν την έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη. Έκανε ιδιαίτερες αναφορές στην περίοδο Σαμαρά-Βενιζέλου μιλώντας για μεγάλο ψεύδος, σε σχέση με το succes story και κατηγορώντας την προηγούμενη κυβέρνηση ότι δεν προχώρησε στην τότε αξιολόγηση καθώς δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις που είχε προηγουένως αναλάβει για πλεονάσματα υπερβολικά σε αντίθεση με όσα προβλέπονται στο ισχύον πρόγραμμα, σημειώνοντας ότι ο προυπολογισμός αποτελεί βήμα για κοινωνική δίκαιη οικονομική ανασυγκρότηση και ανάπτυξη της χώρας.
Σε ότι αφορά στην Περιφέρεια ΑΜΘ ανέφερε ότι η εικόνα της σήμερα αντανακλά, όπως υποστήριξε, την αποτυχία των αναπτυξιακών νόμων του παρελθόντος και καταφέρθηκε εναντίον των ακραίων φωνών.
To πλήρες κείμενο της ομιλίας Ζεϊμπέκ:
Συζητούμε σήμερα τον δεύτερο προϋπολογισμό της κυβέρνησής μας. Eιδικά, ο Προϋπολογισμός του 2017 αποτελεί τομή, καθώς ανοίγει και μια νέα σελίδα για τον προσανατολισμό διακυβέρνησης της χώρας.
Ο προϋπολογισμός του 2017 παγιώνει την δημοσιονομική σταθερότητα, με σκοπό την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στις αγορές, ενώ είναι ρεαλιστικός και αναπτυξιακός. Οι θετικοί ρυθμοί που διαμορφώνουν την πρόβλεψη για ανάπτυξη στο 2,7 % για το 2017, σε συνδυασμό με το πρωτογενές πλεόνασμα που διαμορφώνεται στο 2%, μας κάνει να θεωρούμε ότι η πορεία της οικονομίας ξεπερνά τις καλύτερες προβλέψεις.
Πρόκειται για θετικές εξελίξεις που δεν μπορούν να δικαιολογήσουν σίγουρα οι συνάδελφοι της αντιπολίτευσης. Όταν η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμευτεί για πλεονάσματα 4,5% είναι απαράδεκτο να μας επιτίθενται για την μείωση του πλεονάσματος στο 1,75% το 2017 που συμφωνήσαμε τον Αύγουστο. Εκτίθενται όταν λένε ότι θα μπορούσαν να κυβερνήσουν καλύτερα, δεδομένου ότι άφησαν τον Γενάρη του 2015 τα ταμεία του κράτους με έλλειμμα 500 εκατομμυρίων.
Άρα, δεν δεχόμαστε την κριτική αυτών που κατέστρεψαν την Ελλάδα, έφτασαν τους πολίτες στα όρια της φτώχειας, υπέγραφαν ότι τους πρόσταζαν οι δανειστές και τώρα κουνούν επιδεικτικά το δάχτυλο στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της χώρας.
Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους. Έχουμε μπροστά μας έναν προϋπολογισμό με άλλη οπτική από την διαχείριση της μιζέριας των προηγούμενων προϋπολογισμών. Προτεραιότητά μας συνεχίζει να είναι ο Κοινωνικός Προϋπολογισμός με την Κοινωνικά Δίκαιη Κατανομή των Πλεονασμάτων. Άλλωστε, τα 760 εκατομμύρια για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, αυτό δείχνουν. Μία πρωτοβουλία πολύ σημαντική γιατί δημιουργεί ένα πλαίσιο προστασίας των πολιτών σε όλους τους τομείς της κοινωνικής πραγματικότητας. Το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης σημαίνει υπηρεσίες όπως σχολικά γεύματα και πρόσβαση στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, επίδομα για τους πολίτες, δωρεάν φάρμακα και ιατρική περίθαλψη, αλλά και ουσιαστική βοήθεια στην ανεύρεση εργασίας.
Μαζί με την προώθηση του Παράλληλου Προγράμματος που ήδη πρόσφερε σε 2,5 εκατ. Ανασφάλιστους ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, η κοινωνικά δίκαιη κατανομή του πλεονάσματος για τον κοινωνικό προϋπολογισμό σημαίνει αύξηση των δαπανών για την υγεία, την πρόνοια, την παιδεία.
Για την παιδεία, η αύξηση των δαπανών αγγίζει το 5,3% ή το 15,6% σε σύγκριση με τις προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ για το 2015-2018. Τι θα συνέβαινε, λοιπόν, στην παιδεία αν δεν είχε μεσολαβήσει η πολιτική αλλαγή του Γενάρη του 2015;
Στο κομμάτι της αγροτικής ανάπτυξης, παρατηρούμε μια συστηματική αύξηση του αγροτικού ΑΕΠ, καθώς και αύξηση των εξαγωγών κατά 16%. Αύξηση της εξισωτικής αποζημίωσης, με κύριους ωφελούμενους τους κτηνοτρόφους. Το νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης, που τρέχει ταχύτατα, ενισχύει την μεταποίηση και την εμπορία των γεωργικών προϊόντων, την βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία και την κατάρτιση των νέων αγροτών.
Όπως φάνηκε και μετά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού, πριν λίγες μέρες, η Κυβέρνησή μας έχει συγκεκριμένο σχέδιο και για την Ανατολική Μακεδονία Θράκη. Σε αντίθεση, με το σκεπτικό του συναδέλφου από το Ποτάμι, που προφανώς δεν θέλει να το δει, αλλά αναλώνεται σε μικροπολιτική.
Θα ήθελα μόνο λίγες απαντήσεις να του δώσω. Είναι δυνατόν να επικαλείται ως ανάπτυξη την παροχή του 12% για το μισθολογικό κόστος στις επιχειρήσεις της Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, ενώ είναι ένα μέτρο ενάντια στους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που μπορεί να επιφέρει καταλογισμούς; Ένα μέτρο που επέλεξαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις χωρίς να το εντάσσουν σε ένα συγκεκριμένο αναπτυξιακό πλαίσιο για την περιοχή, ενώ δεν είχαν καταβάλλει την επιδότηση από το 2010. Τότε σε ποιο πολιτικό κόμμα ήταν ο συνάδελφος από το Ποτάμι; Αντίθετα, η κυβέρνησή μας σε συνεργασία με τα κατά τόπους Επιμελητήρια αναζητά μια βιώσιμη λύση για το θέμα.
Επίσης, για το ζήτημα του καπνού, κατηγορούμαστε ότι δεν προνοούμε για την καλλιέργεια του καπνού, ενός παραδοσιακού προϊόντος της περιοχής, που είναι ο ποιοτικότερος τύπος μυρωδικού καπνού και που τον πονάμε. Η πραγματικότητα είναι άλλη. Στο πλαίσιο των άμεσων ενισχύσεων οι καπνοπαραγωγοί παίρνουν βασική ενίσχυση και πρασίνισμα καθώς και εξισωτική, ενώ καταργήθηκε και ο κόφτης των 2 εκταρίων. Παράλληλα, είμαστε σε συνεργασία με τον υπουργό ώστε να ενισχυθεί η καλλιέργεια του καπνού και μέσα από τα γεωργοπεριβαλλοντικά μέτρα.
Επιπλέον, ένα πάγιο αίτημά μας ήταν η κάλυψη των «λευκών» περιοχών της χώρας με ψηφιακό σήμα, ώστε να έχουν όλοι οι πολίτες πρόσβαση στην ελληνική τηλεόραση. Η παροχή δορυφορικού σήματος κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, ενώ θέση μας είναι η κάλυψη όλων των «λευκών» περιοχών, όπως έχουμε επισημάνει και με 3 ερωτήσεις μας. Εάν ο συνάδελφος από το ΠΟΤΑΜΙ δεν θέλει κάλυψη για τις «λευκές» περιοχές να το δηλώσει, εφόσον δεν βλέπει και τίποτα θετικό. Ειλικρινά λυπάμαι…
Στόχος μας είναι να βγάλουμε την Ανατολική Μακεδονία-Θράκη από το κάδρο της φτωχότερης περιφέρειας της Ευρώπης με τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας. Σκοπεύουμε η Ανατολική Μακεδονία Θράκη να γίνει ενεργειακός και εμπορικός κόμβος της χώρας και ολόκληρης της Ευρώπης, αξιοποιώντας και την σημαντική της γεωγραφική θέση. Θα εκμεταλλευθούμε και θα επενδύσουμε στη διαφορετικότητα της περιοχής μας, γιατί αυτή είναι η δύναμή μας.
Ο αγωγός ΤΑΠ και η αξιοποίηση των γεωθερμικών πεδίων της περιοχής , που έχουν ήδη ξεκινήσει, κάνουν πραγματικότητα το αναπτυξιακό μας σχέδιο. Και οι δύο αυτές προτεραιότητες σημαίνουν μείωση της ανεργίας και ανακοπή της μετανάστευσης του εργατικού δυναμικού στο εξωτερικό.
Παράλληλα, το ΕΣΠΑ καθώς και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που φτάνει τα 6,5 δις είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στα χέρια μας και στα χέρια των περιφερειών για την ανάπτυξη των υποδομών και την αναβάθμιση των οδικών και όχι μόνο δικτύων.
Η αξιοποίηση του ιαματικού τουρισμού, μετά από την πρόσφατη αναγνώριση των ιαματικών πηγών της περιοχής ανοίγει το δρόμο του εναλλακτικού τουρισμού, σε μια περιοχή που μαραζώνει.
Το άνοιγμα της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης στην περιοχή της Θράκης, επιπλέον, αποδεικνύει ότι οι δημόσιες επιχειρήσεις μπορεί και πρέπει να στηριχθούν, αντί να ξεπουλιούνται, όπως έγινε με το παράδειγμα της ΣΕΚΑΠ.
Τέλος, το πρόγραμμα LEADER και κυρίως ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, που θα αποδώσουν μέσα στο 2017, είναι χρηματοδοτικά εργαλεία που αξιοποιούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η στροφή προς τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις στον Αναπτυξιακό Νόμο, δείχνει ακριβώς αυτό που θέλουμε να πετύχουμε, την στήριξή μας στον μέσο επιχειρηματία και την παροχή βοήθειας για την περαιτέρω ανάπτυξή του.
Αντί, λοιπόν, να δώσουμε το 45% της συνολικής επιχορήγησης στο 4% των επιχειρήσεων, αντί να γεμίσουμε με κουφάρια τις βιομηχανικές ζώνες των περιφερειών, αντί να προτάσσουμε την ανάπτυξη των μεγάλων και το «κλείσιμο» τον μικρών, δείχνουμε έναν άλλο δρόμο στους πολίτες. Έναν δρόμο ισονομίας, ισοπολιτείας και ισότητας. Τον δρόμο προς την δίκαιη ανάπτυξη. Με στόχο η Θράκη του 2019 να είναι μια αναπτυγμένη περιοχή, εμπορικός κόμβος για την Ελλάδα και παράδειγμα συνύπαρξης των πολιτών.