>Την επανεξέταση της σχεδιαζόμενης κατασκευής διοδίων στη Μέστη, στα γεωγραφικά όρια των νομών Έβρου και Ροδόπης, ζητούν με επιστολή τους προς τους υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστο Σπίρτζη και Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, οι βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ των δύο Νομών.

Στην επιστολή οι βουλευτές, Αναστασία Γκαρά, Γεώργιος Καϊσας, Αϊχάν Καραγιουσούφ, Μουσταφά Μουσταφά και Δημήτρης Ρίζος, εκφράζουν την ανησυχία τους καθώς και της τοπικής κοινωνίας «για τις αρνητικές συνέπειες και τις επιβαρύνσεις που θα προκληθούν σε μία ιδιαίτερη και παραμεθόρια περιοχή όπως αυτή του Έβρου και της Ροδόπης».
Επισημαίνουν πως η δημιουργία του εν λόγω σταθμού διοδίων θα αυξήσει αφενός το κόστος μετακίνησης των κατοίκων της περιοχής προς το εσωτερικό της χώρας και αφετέρου τις τιμές των προϊόντων που φτάνουν στην ακριτική περιοχή, ενώ κάνουν λόγο για αντικίνητρο για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε Έβρο και Ροδόπη καθώς και για νέες επενδύσεις, δεδομένου ότι το μεταφορικό κόστος είναι ήδη πολύ υψηλό.
Θέτουν το ζήτημα της επιβάρυνσης του κόστους υγείας για πολλούς πολίτες της Θράκης οι οποίοι εξυπηρετούνται στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Έβρου στην Αλεξανδρούπολη. Τονίζουν τον κίνδυνο να ενταθεί η ανισότητα της χώρας μας με τη Βουλγαρία και την Τουρκία, δύο αγορές και οικονομίες άκρως ανταγωνιστικές και δύο χώρες με τις οποίες ο Έβρος διαθέτει τέσσερις πύλες εισόδου.
Επικαλούνται «την ιδιαίτερη προσοχή που έχει δείξει η σημερινή κυβέρνηση στη Θράκη και την ενίσχυσή της» και προτείνουν την επανεξέταση της κατασκευής σταθμού διοδίων στη Μέστη, για την οποία όπως αναφέρουν «η κυβέρνηση δεσμεύεται από την ΚΥΑ 6686 που υπογράφηκε την 17/11/2014 από τους Γ. Χαρδούβελη και Μ. Χρυσοχοϊδη, προβλέποντας την κατασκευή επιπλέον δέκα σταθμών διοδίων».
Οι πέντε βουλευτές εναλλακτικά ζητούν να εξεταστεί η δυνατότητα «μεταφοράς των διοδίων στην πύλη εισόδου της χώρας από την Τουρκία, στην περιοχή των Κήπων, ώστε να μην επιβαρύνονται οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις του Έβρου και της Ροδόπης».
Ερώτηση Ιλχάν σε Σπίρτζη – Σταθάκη
Εξάλλου με ερώτησή του προς τους  Υπουργό Οικονομικών και  Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ο βουλευτής Ροδόπης του Ποταμιού Αχμέτ Ιλχάν, αναφέρεται στην επιβολή νέων σταθμών διοδίων κατά μήκος της Εγνατίας Οδού

Πληροφορηθήκαμε για την κατασκευή 10 νέων σταθμών διοδίων σε όλη την επικράτεια, εκ των οποίων οι 4 αφορούν τον οδικό άξονα Αλεξανδρούπολης Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα στην περιοχή μας στα σημεία Μέστη, Καβάλα,  Ασπροβάλτα και Στρυμονικό Σερρών.

Οι νέοι αυτοί σταθμοί, για την πρόθεση δημιουργίας των οποίων δεν υπάρχει πλέον αμφιβολία καθώς η Εγνατία Οδός Α.Ε. προκήρυξε το έργο, προστίθενται στους ήδη υπάρχοντες σταθμούς διοδίων δημιουργώντας μία ακόμη πιο ασφυκτική οικονομική ατμόσφαιρα στους επαγγελματίες και ιδιώτες οδηγούς.

Με την δημιουργία νέων σταθμών διοδίων βάλλεται ακόμη περισσότερο η επιχειρηματικότητα και η ιδιωτική πρωτοβουλία, μία σειρά από επαγγέλματα και επιχειρήσεις μαζί με τους εργαζόμενους σε αυτές και τις οικογένειές τους, αλλά και το σύνολο των τουριστικών ροών καθώς πλέον το κόστος των μετακινήσεων εκτοξεύεται, δεδομένου ότι θα αυξηθεί και το κόστος των καυσίμων το επόμενο διάστημα.

Ήδη, οι οδηγοί επαγγελματικών οχημάτων για τις μετακινήσεις τους από Αλεξανδρούπολη προς Αθήνα (και με την επιστροφή τους)  πληρώνουν   στα   διόδια  συνολικά 190 ευρώ ενώ με την αύξηση του αριθμού των σταθμών διοδίων θα πληρώνουν για τις μετακινήσεις τους πάνω από 250 ευρώ. Στην πραγματικότητα η μέση χρέωση σε έναν ιδιοκτήτη ημιφορτηγού στο δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη – Αθήνα ξεπερνά τα 450 ευρώ σε διόδια και καύσιμα.

Για ποιον λόγο κύριοι Υπουργοί να επενδύσει κάποιος στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη όταν το κόστος της μετακίνησης ενός και μόνο επαγγελματικού οχήματος για τα διόδια είναι της τάξης άνω των 200 – 300 ευρώ ενώ το συνολικό κόστος μετακίνησης θα ξεπεράσει τελικά τα 550 – 600 ευρώ;

Παράλληλα, λόγω του αυξημένου κόστους των μεταφορών, πολλοί οδηγοί νταλικών και βαρέων μεταφορικών οχημάτων (TIR) Βουλγαρίας και Τουρκίας που εισέρχονται στην Ελλάδα από τους συνοριακούς σταθμούς των Κήπων και του Ορμενίου, επιλέγουν να κάνουν χρήση επαρχιακών οδών προκειμένου να αποφύγουν τα διόδια στην Θράκη, με συνέπεια την τεράστια επιβάρυνση, μικρών, ασυντήρητων και ανασφαλών κατά τεκμήριο δρόμων με ελλιπή οδοφωτισμό και σήμανση, που καθίστανται παγίδες θανάτου για τους ιδιώτες οδηγούς που μετακινούνται μέσω αυτών στις πόλεις και τα χωριά τους.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται,

Α) Γιατί δεν εφαρμόζεται η δέσμευση της κυβέρνησης και της Εγνατίας Α.Ε. για εφαρμογή ηλεκτρονικών διοδίων κατά μήκος της Εγνατίας Οδού;

Β) Είναι δίκαιο μέτρο ο πολίτης απομακρυσμένων γεωγραφικά περιοχών από τον ηπειρωτικό κορμό της χώρας και ιδιαίτερα από μεγάλα αστικά κέντρα των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης να επιβαρύνεται με έξτρα κόστος για τις μετακινήσεις του και άρα να τιμωρείται και όχι να πριμοδοτείται για την ακριτική του διαμονή;                   

Γ) Πώς κατά την άποψή σας θα διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα των προϊόντων της Ανατολικής –Μακεδονίας και Θράκης και θα προστατευθεί ο υγιής ανταγωνισμός των επιχειρήσεων από το συνεχώς αυξανόμενο κόστος των μεταφορών, που μετά την πολιτική επιλογή για την επιβολή νέων σταθμών διοδίων κατά μήκος της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, καθίσταται πλέον δυσβάσταχτο;

Δ) Με ποιον τρόπο διασφαλίζεται εντέλει η οδική ασφάλεια στους επαρχιακούς δρόμους της Θράκης από την ανεξέλεγκτη κίνηση βαρέων οχημάτων στους ακατάλληλους από κάθε άποψη αυτούς δρόμους, εξαιτίας της λειτουργίας διαδοχικών και με λάθος τρόπο χωροταξικά επιλεγμένων σταθμών διοδίων κατά μήκος της Εγνατίας Οδού;   

Ερωτηση και από Χαρά Κεφαλίδου

Ερώτηση κατέθεσε και η Βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Δράμας Χαρά Κεφαλίδου, η οποία επισημαίνει:

Οκτωβρίου οι Βουλευτές της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ Βασίλης Κεγκέρογλου και Χαρά Κεφαλίδου, σχετικά με τη δημιουργία νέων σταθμών διοδίων στην Ανατολική Μακεδονία-Θράκη που σημειώνει ότι  “παρά τις μέχρι πρότινος διαβεβαιώσεις περί του αντιθέτου, η Εγνατία Οδός Α.Ε. κήρυξε την έναρξη δημιουργίας νέων σταθμών διοδίων στην Παμβώτιδα, τη Μέστη, την Ιεροπηγή και τους Ευζώνους. Το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε περίπου 7 μήνες. Η ενέργεια αυτή έχει προκαλέσει την έντονη ανησυχία της τοπικής κοινωνίας, κι όχι άδικα, καθώς το κόστος για κάθε μετακίνηση θα είναι πλέον δυσβάστακτο. Ιδιαίτερα για τους οικονομικά ασθενέστερους, οι μετακινήσεις θα γίνουν απαγορευτικές. Θα οδηγήσει, παράλληλα, και στην αύξηση του κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων και ζωοτροφών. Μετά το σχεδιασμό του fast track ξεπουλήματος της Εγνατίας, τώρα η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ τη γεμίζει και με επιπλέον διόδια.”

Έξάλλου ρωτά τον Υπουργό Μεταφορών αν για την επιλογή των συγκεκριμένων σημείων, αν έχουν γίνει μελέτες και αν έχει ληφθεί υπόψη η οικονομική δυσχέρεια στην οποία βρίσκονται ήδη οι κάτοικοι των περιοχών.

Επιστολή από τις Ομοσπονδίες

Τέλος αντίστοιχη επιστολή απέστειλαν στον Πρωθυπουργό και οι 6 ΟΕΒΕ της περιοχής