Οι διαφορές μεταξύ κατοίκων και επιχειρήσεων έγιναν ορατές στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την έκδοση κανονιστικής απόφασης για τον καθορισμό κοινόχρηστων χώρων στην Παλιά Πόλη που εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, το βράδυ της Δευτέρας μαζί με την έγκριση της κυκλοφοριακής μελέτης και της κανονιστικής απόφασης για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με το επίμαχο σκέλος η χρήση τραπεζοκαθισμάτων επιτρέπεται σε πλάτος ενός μέτρου μπροστά στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, σε λογικό πλάτος που δεν θα παρεμποδίζει την κίνηση οχημάτων και ΑΜΕΑ. Δεν προβλέπονται πεζοδρομήσεις αλλά ήπια κυκλοφορία, σύμφωνα με τη μελέτη.
Στη συνεδρίαση εξέφρασαν τις απόψεις τους κάτοικοι αλλά και επιχειρηματίες ενώ τις απόψεις επιχείρησε να συγκεράσει ο Δήμαρχος Ξάνθης που ανέφερε ότι αυτό που απαιτείται είναι η ισορροπία μεταξύ χρήσης και υπερκμετάλευσης του Δημόσιου Χώρου στην Παλιά Πόλη. Έκανε μια ιστορική αναδρομή στα προβλήματα που χρονίζουν στον παραδοσιακό οικισμό και τις εξελίξεις που έπρεπε να συμπεριλάβει για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που υπάρχουν σήμερα.
Στη διάρκεια της συνεδρίασης, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θ. Ξυνίδης άφησε αιχμές ότι σε κάποια σημεία της η κανονιστική απόφαση μεταχειρίζεται δύο μέτρα και δύο σταθμά, υπονοώντας ότι επιχειρεί να αποκλείσει κάποια συγκεκριμένα σημεία.
Παρέμβαση Κουρπαλίδη για τα ΑΜΕΑ
Παρέμβαση έκανε και ο Πρόεδρος των Ατόμων με Αναπηρία Ξάνθης Γιάννης Κουρπαλίδης. Όπως σημείωσε, θα ήταν ανεδαφικό να ζητήσει κάποιος να γίνει προσβάσιμη εξ ολοκλήρου η Παλιά Πόλη αλλά ζήτησε να υπάρχει μια μέριμνα ώστε να μπορούν τα ΑΜΕΑ να τη χρησιμοποιούν έστω σε κάποιο βαθμό και ζήτησε πρόσβαση για τα οχήματά τους. Πάντως, όπως ανέφερε, θα ήταν κατανοητό ακόμη και να κλείνει πλήρως για τα ΙΧ σε κάποιο σημείο του ο παραδοσιακός οικισμός.
Πέρασε και η κυκλοφοριακή μελέτη
Τα αυτοκίνητα που θα δικαιούνται ανά νοικοκυριό θέση στάθμευσης στην Παλιά Πόλη, ήταν για άλλη μια φορά σημείο τριβής μεταξύ Δήμου και Κατοίκων, κατά τη διάρκεια της συζήτησης και έγκρισης της παραλαβής της κυκλοφοριακής μελέτης της Παλιάς Πόλης και της έκδοσης σχετικής κανονιστικής απόφασης.
Στη συνεδρίαση, όπου παραβρέθηκαν αρκετοί κάτοικοι της Παλιάς Πόλης, ο εκπρόσωπος της μελετητικής ομάδας Αργύρης Πλέσιας παρουσίασε στο Σώμα τις προβλέψεις της μελέτης, όπως έχει εγκριθεί και στην αρμόδια Επιτροπή.
Όπως ειπώθηκε και από τον Νίκο Ανταμπούφη, το ζήτημα πρέπει να αντιμετωπιστεί συνολικά και να υπάρξει πρόνοια και για όσα οχήματα δεν θα έχουν δικαίωμα στάθμευσης ώστε να παρκάρουν συντεταγμένα και όχι άναρχα. Η πρόταση της “σκληρής” απαγόρευσης επιχειρεί να αποτρέψει άλλες πρακτικές, είπε ο Α. Πλέσσιας που ανέφερε ότι “όλοι γνωρίζουμε ότι επαρκούν οι χώροι”. Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Ξάνθης σημείωσε ότι στις περιπτώσεις που υπάρχουν ιδιαίτερες συνθήκες και ανάγκες στάθμευσης, αυτές θα εξετάζονται από το Δήμο και θα δίνονται λύσεις.
Ως προς το Προεδρικό Διάταγμα που ισχύει ο Δήμαρχος σημείωσε ότι δεν συγκρούεται με τις προβλέψεις αλλά απλώς προκύπτει ότι απαιτείται συμπλήρωση σε κάποια κενά και επικαιροποίηση μετά από 20 χρόνια χρήσης. Ως προς τη μέθοδο ελέγχου των οχημάτων που θα μπαίνουν μέσω αναγνώρισης της πινακίδας, ο Δήμαρχος ανέφερε ότι είναι ένα προηγμένο τεχνολογικά σύστημα, το οποίο ήδη έχει δεσμευτεί πως μπορεί να παράσχει το Ερευνητικό κέντρο ΑΘΗΝΑ.
Επιφυλάξεις από Ξυνίδη-Μπένη
Το γεγονός ότι δεν ρυθμίζει όλες τις παραμέτρους και αφήνει κάποια πράγματα στη δικαιοδοσία του Δήμου δημιουργεί μια δυσπιστία και ένα πρόβλημα για τις σχέσεις Δήμου και Πολιτών ώστε να αποτρέπει μόνιμα χαριστική συμπεριφορά αιρετών υπέρ κάποιων πολιτών.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η τοποθέτηση Μπένη, ο οποίος σημείωσε ότι σε επίπεδο κανονιστικής απόφασης πρέπει να γίνει κάτι τώρα, να προβλέψει να πάντα και να εφαρμοστεί και όχι κατά καιρούς να αλλάζουν οι όροι και οι προϋποθέσεις. “Δεν πιστεύω στους δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, δεν έχει επικρατήσει στην Ευρώπη και υπάρχουν άλλες λύσεις” υποστήριξε.
Ο Σ. Τσιακίρογλου ανέφερε τη δική του εκτίμηση για τις προβλέψεις που θα έπρεπε να έχει η μελέτη ή η διαχείριση της Παλιάς Πόλης ενώ ο Ι .Καμαρίδης σημείωσε ότι το σύστημα ελέγχου με την αναγνώριση των πινακίδων είναι παλιό και δοκιμασμένο.
“Είναι μια ολοκληρώμενη προσπάθεια παρότι δεν συμφωνούμε με κάποια από τα συμπεράσματά της” σημείωσε ο Νίκος Ανταμπούφης που χαρακτήρισε πολύ σημαντικό γεγονός ότι υπάρχει η μελέτη, η ανάγκη για την οποία ξεκίνησε μέσα από τις συγκρούσης προ ενός άναρχου καθεστώτος. Aπό την πλευρά του ο Γ. Κολλάρος σημείωσε ότι το ΠΔ για την Παλιά Πόλη παραμένει σύγχρονο και επίκαιρο και απέδωσε τα εύσημα στους μελετητές για την ισοροπία με την οποία αντιμετώπισαν την υπόθεση.
Η κανονιστική που ρυθμίζει την κυκλοφορία
Στην ίδια συνεδρίαση εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία και η Κανονιστική Απόφαση για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας που εξειδικεύουν οι προβλέψεις της κυκλοφοριακής μελέτης.
Σύμφωνα με τον Θ. Ξυνίδη, ο Δήμος είχε πολυετή αστοχία με τα θέματα αυτά ενώ ο Δ. Μπένης σημείωσε ότι βασικότερο ζήτημα που προκύπτει και δεν αντιμετωπίζειο Δήμος είναι αυτό των χρήσεων γης. Συνολικά πάντως οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης υποστήριξαν ότι δεν είναι σε θέση να εφαρμοστεί ως έχει η μελέτη μέσω των κανονιστικών αποφάσεων.