Σοβαρές καταγγελίες για το παρελθόν των προγραμμάτων απασχόλησης έκανε η Αν. Υπουργός Εργασίας Ράνια Αντωνοπούλου,  σε συνέντευξή της στο Κανάλι 6 της Ξάνθης.

Παράλληλα αναφέρθηκε στις αλλαγές στο πολυσυζητημένο πρόγραμμα voucher 29-64 και σε αυτό της Κοινωφελούς Εργασίας στους Δήμους ενώ δεν παρέλειψε να ασκήσει κριτική στους προκατόχους της για την κατάσταση που επικρατούσε στον τομέα της ενίσχυσης της απασχόλησης.

Πιο αναλυτικά, αναφερόμενη στο πρόγραμμα 29-64 ανέφερε ότι το πρόγραμμα είχε «παγώσει» μόλις είχε αναλάβει το χαρτοφυλάκιό της, στη συνέχεια αντιστράφηκαν οι όροι της χρηματοδότηση με το  75% να κατευθύνεται στους ωφελούμενους και το  25% στους ενδιάμεσους όπως οι εταιρίες κατάρτισης. Παράλληλα,  τέθηκε σε εντελώς διαφορετική φιλοσοφία με πολύ μικρή περίοδο στοχευμένης κατάρτισης και μεγαλύτερη περίοδο επιδοτούμενης απασχόλησης

ρανια διπλοΌπως  είπε, ενώ στο παρελθόν αφορούσε τρεις κλάδους (εκ των οποίων ένας ο κατασκευαστικός όπου υπάρχουν τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας) πλέον το πρόγραμμα αφορά 9 κλάδους και πάνω από 40 ειδικότητες  που δίνουν δυνατότητες απασχόλησης, όπως προέκυψε μετά τη συνεργασία που υπήρξε με την Αν. Υπουργό Βιομηχανίας Θ. Τζάκρη για τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.  Πλέον το πρόγραμμα προσφέρει κατάρτιση, πιστοποίηση προσόντων και υποστήριξη της απασχόλησης, ανέφερε.

Μάλιστα απαντώντας στο ερώτημα αν οι αλλαγές θα έπρεπε να θεωρούνται αυτονόητες, άσκησε κριτική στις προηγούμενες κυβερνήσεις λέγοντας ότι όλα αυτά τα χρόνια υπήρχε μια απαξίωση της απασχόλησης με τους ωφελούμενους να αρκούνται στα χρήματα που έπαιρναν χωρίς άλλο ενδιαφέρον και πλήρη αποτυχία όλων των δράσεων αφού το ποσοστό απασχολησιμότητας ήταν μηδαμινό ενώ το θεσμικό πλαίσιο ευνοούσε -αν δεν ενθάρρυνε- τις αθέμιτες πρακτικές.

«Συναλλαγές κάτω από το τραπέζι» – «Ποιος έβγαζε τα προγράμματα;»

Παράλληλα μίλησε ευθέως για συναλλαγές «κάτω από το τραπέζι» μεταξύ ΚΕΚ και επιχειρήσεων μέσω των «φουσκωμένων» κονδυλίων που αφορούσαν στην κατάρτιση και ανέφερε: «Δεν μπορούν να μας κουνάνε το δάχτυλο αυτοί που ευθύνονται για αυτές τις καταστάσεις. Ίσως θα έπρεπε να τους εκθέσουμε με στοιχεία αλλά φαίνεται πως εκλαμβάνουν ως αδυναμία αυτή μας την επιλογή να σιωπούμε».

ρανια στουντιοΠροχώρησε ακόμη παραπέρα και τόνισε ότι σύμφωνα  ανθρώπους στις υπηρεσίες τα προγράμματα πήγαιναν έτοιμα στο Υπουργείο και οι υπηρεσίες δεχόταν πιέσεις να τα υπογράφουν: «Ποιος έβγαζε ποια προγράμματα και ποιον εξυπηρετούσαν;» ήταν η φράση που χρησιμοποίησε και κάλεσε όσους διαπιστώνουν αθέμιτες πρακτικές (όπως η απαίτηση κέντρων κατάρτισης να τους δίδεται ο κλειδάριθμος του ΟΑΕΔ, όπως καταγγέλεται προσφάτως) να τα καταγγέλλουν άμεσα στο Υπουργείο.

Αλλάζει η Κοινωφελής Εργασία. Στόχοι και έλεγχος στους Δήμους για τα έργα που θα υλοποιηθούν

Παράλληλα,  μιλώντας στους δημοσιογράφους Γιάννη Σιδηρόπουλο και Μαρία Κώστογλου αναφέρθηκε στο πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας που αλλάζει επίσης προσανατολισμό και στόχευση, ώστε να είναι αποτελεσματικό άλλα και μετρήσιμο ως προς το κοινωνικό του αποτύπωμα, όπως υποστήριξε.

ρανια 01Η Ράνια Αντωνοπούλου ανέφερε ότι η επιλογή των πρώτων Δήμων έγινε με αντικειμενικό σύστημα, με βάση στοιχεία για την ανεργία, ενώ με τον ίδιο αδιάβλητο τρόπο θα γίνει και η επιλογή των ωφελουμένων – με δομή που προϋπήρχε όπως είπε- που θα απασχοληθούν στους Δήμους για 8 μήνες, θα κατοχυρώσουν δικαίωμα για ταμείο ανεργίας αλλά θα απασχολούνται σε πολύ συγκεκριμένες υπηρεσίες και όχι για πάγιες ανάγκες.

Για το λόγο αυτό οι Δήμοι παραδίδουν πριν την εφαρμογή του προγράμματος, στοιχεία για τις παρεμβάσεις και τα έργα, στα οποία θα απασχοληθούν οι ωφελούμενοι του προγράμματος, με πολύ συγκεκριμένους περιορισμούς, θα υπάρχει επίβλεψη από τις υπηρεσίες του Υπουργείου και καταγραφή πριν και μετά την εφαρμογή του προγράμματος. Μακροπρόθεσμος στόχος είναι να εφαρμοστεί ένας κοινωνικός έλεγχος αλλά να υπάρξουν και προτάσεις από τους πολίτες  ώστε οι δράσεις να έχουν το μεγαλύτερο δυνατό κοινωνικό αποτύπωμα.

Όπως σημείωσε, οι περιορισμοί του προγράμματος δημιουργούν ένα νέο τοπίο ώστε το πρόγραμμα να είναι αποδοτικό  ενώ  και οι Δήμοι φαίνεται πως εγκαταλείπουν τις πελατειακές αντιλήψεις και προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα.