SIDIROPOULOS-EDITORIALΌταν ο Γιώργος Σουφλιάς παρέα με τον Κώστα Καραμανλή έκοβαν τις κορδέλες της Εγνατίας Οδού είχαν παραλείψει να ενημερώσουν τους χειροκροτητές ότι την ολοκλήρωσαν με δάνεια. Θυμίζει κάτι νεοέλληνες που υποθηκεύουν ό,τι έχουν και δεν έχουν για να αγοράσουν ένα εντυπωσιακό 4Χ4 και όταν έρχεται ο πρώτος λογαριασμός κλονίζονται. Στην περίπτωση της Ν.Δ. οι μεγαλοσχήμονες Υπουργοί και παρατρεχάμενοι έκαναν το «εφέ» τους με δανεικά, όμως τώρα η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στέλνει το λογαριασμό στο δικό μας σπίτι, αφού και ο πρώην Υπουργός έφυγε νύχτα για το δικό του (και καλά θα κάνει να κάτσει εκεί).

Αυτό ακριβώς έχει συμβεί σε λιγότερο από δύο χρόνια. Οι μεν πρώτοι πλήρωσαν την ανευθυνότητά τους και σφραγίστηκαν ερμητικά από τους πολίτες στο χρονοντούλαπο. (Ομοίως έχει πράξει ο κόσμος και για κάποιους-ες, που δραπέτευσαν τελευταίως και πλασάρονται για νέοι , νομίζοντας ότι δεν εικονίζονται στο ίδιο κάδρο με τους άλλους που έχουμε κρεμάσει ως ενθύμιο). Το δε ΠΑΣΟΚ που προσπαθεί να μας πείσει για τις προθέσεις του, παρά τις συνεχείς παλινωδίες, επιστρέφει στη γραμμή που χάραξε ο Σουφλιάς και ακολουθεί κατά γράμμα το σχεδιασμό του. Είχε παραλείψει πάντως να επισημάνει, όταν ο λαρισαίος πρώην Υπουργός έκοβε κορδέλες και πανηγύριζε, ποια ήταν πηγή της κρατικής συμμετοχής στην κατασκευή .

5 μήνες μετά τη δήλωση Μαγκριώτη στην Ξάνθη, σε ερώτηση του γράφοντος, ότι «Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ καταργεί το σχεδιασμό με τους 13 σταθμούς διοδίων» και 3 μήνες μετά την επιστολή του Προέδρου της Εγνατίας Οδού Τάσου Μουρατίδη ότι πέραν του Πολυμύλου κανένας άλλος σταθμός δεν θα λειτουργήσει, έρχεται ο Αντιπρόεδρος της Εταιρίας – προφανώς οι άλλοι ντράπηκαν – να μας πει ευθέως ότι εδώ και καιρό μας δουλεύουν κανονικά και ότι μέσα στο χειμώνα θα έχουν κάνει ήδη 6 «πρόχειρους» σταθμούς και άρα θα συνεχίσουν και με τους εναπομείναντες 5 στη συνέχεια. Τι εννοεί όταν λέει «πρόχειρους» δεν μας είπε πάντως καθώς  τα έσοδά τους δεν θα είναι καθόλου «πρόχειρα» αφού συνεχίζεται και η τιμολογιακή πολιτική Σουφλιά με 2,8 ευρώ,  ανά σταθμό και ας αρνείται να πει το νούμερο. Δηλαδή 5,6 ευρώ για τη διαδρομή Ξάνθη Χρυσούπολη, 5,6 ευρώ για τη διαδρομή Ξάνθη-Κομοτηνή, 20 ευρώ μέχρι τη Θεσσαλονίκη και δεν θέλω καν να σκέφτομαι πόσο θα κοστίζει η διαδρομή μέχρι την Αθήνα, αφού όπως είναι γνωστό η «φάμπρικα»  των ιδιωτικών διοδίων εκεί, έχει από καιρό εισβάλει.

Μάλιστα η κυβέρνηση προνόησε να εισπράττονται τα διόδια από την ίδια την Εγνατία Α.Ε., ώστε να μπορεί να βεβαιώνει τα πρόστιμα σε όσους ακολουθήσουν την τακτική των υπολοίπων δρόμων και σηκώνουν τις μπάρες. Δεν προνόησε όμως να απαντήσει στο ερώτημα του ξανθιώτη που εργάζεται στην Κομοτηνή και θα χρειάζεται ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 1.300 ευρώ το χρόνο για να πηγαίνει στη δουλειά του, που να τα βρεί. Δεν προνόησε για τον ασθενή από την Ξάνθη που θα ξοδεύει 20 ευρώ επιπλέον κάθε φορά που θα πάει στη Θεσσαλονίκη για τη θεραπεία του. Δεν προνόησε και για την απομόνωση της Θράκης, ξανά μετά από χρόνια, γιατί το κόστος της μετακίνησης θα μειώνει τα χιλιόμετρα του ταξιδιώτη. Δεν προνόησε για την αύξηση του κόστους των προϊόντων στις απομακρυσμένες περιοχές, καθώς οι μεταφορές κοστίζουν πολλαπλάσια όσο το προϊόν απομακρύνεται από το κέντρο. Δεν προνόησε γιατί συνεχίζει στην ίδια νεοφιλελεύθερη λογική αυτών που έφυγαν νύχτα, αγνοώντας το πραγματικό αντικείμενο  -υποτίθεται- της πολιτικής που είναι ο άνθρωπος. Δεν προνόησε γιατί προφανέστατα αυτός που αποφασίζει δεν θα βρεθεί ποτέ στη θέση μας.

Περαιτέρω κριτική θα καταντούσε μελό λαϊκισμός για πρωινές τηλεοπτικές εκπομπές που φροντίζουν να αποκοιμίζουν όσους μόλις ξύπνησαν. Εξοργίζει όμως το γεγονός ότι ο πολίτης καλείται και πάλι να πληρώσει την ανευθυνότητα της πολιτείας (που νομίζω ότι είναι διαχρονική απέναντι στον πολίτη και δεν άλλαξε πέρυσι), με τρόπο άδικο. Κανείς δεν αρνήθηκε την ευθύνη πληρωμής διοδίων για τη χρήση ενός αυτοκινητοδρόμου και κανείς δε ζήτησε το κόστος να πληρώσει η γιαγιά στο χωριό που δεν θα τον χρησιμοποιήσει ποτέ.  Κανείς όμως δεν μπορεί να κάνει αποδεκτό το υπέρογκο κόστος που καθορίζεται και δεν αφορά φυσικά στη συντήρηση (αυτό το επιχείρημα έχει καταρριφθεί από την ίδια την κυβέρνηση) αλλά για κάλυψη δανείων που έχουν συναφθεί με Τράπεζες. (ναι αυτές που πήραν τα 28 δις του Καραμανλή !)

Το μεγάλο κόστος προκαλεί τεράστια κοινωνικά προβλήματα όπως σε άλλες περιοχές όπου άνθρωποι αναγκάζονται να μετακομίσουν και να αλλάξουν τη ζωή τους, άλλοι παραιτούνται από τη δουλειά τους και όλοι αισθάνονται πως κάποιος τους περιορίζει και τους απομονώνει στο σπίτι του, σαν να πρόκειται για υπήκοο του φέουδου στο οποίο τους κατέταξαν. Εξάλλου, για τον τρόπο που το κράτος διαχειρίζεται το θέμα των διοδίων, η άποψη  έχει κατατεθεί στη στήλη εγκαίρως.

Η κινητοποίηση των κατοίκων σε όσες περιοχές υπήρξε μαζική, κατάφερε αρκετά χτυπήματα απέναντι στη λαίλαπα των διοδίων . Είναι ο μόνος δρόμος για να αναγκαστούν κάποιοι να προσγειωθούν στην κοινή λογική, την οποία ηθελημένα αγνοούν. Αρκεί να αναρωτηθεί ο απλός πολίτης μέχρι που μπορεί να φτάσει για να προστατέψει την ελευθερία του να μετακινείται σε αξιοπρεπείς δρόμους με αξιοπρεπές τίμημα

Γ. Σιδηρόπολος                  
isidister@gmail.com