SIDIROPOULOS-EDITORIALΤην τελευταία δεκαετία, μόλις ολοκληρώνονται οι Θ.Λ.Ε. ο προβληματισμός όλων εστιάζεται συχνά –μαζί με τα θετικά και αρνητικά του θεσμού που εξελίσσεται- στο ζήτημα της αισχροκέρδειας που διογκώνεται χρόνο με το χρόνο αλλά ουδείς έχει την πρόθεση να κάνει κάτι περά από τη διαπίστωση.

Ακόμη και οι λίγοι που κάνουν τις απαραίτητες συστάσεις σε όσους απαξιώνουν το θεσμό του Καρναβαλιού, δεν εισακούονται και κινδυνεύουν να γίνουν γραφικοί. Γι’αυτό λοιπόν, αν και θα κατηγορηθούμε ως υπονομευτές του μεγάλου θεσμού, καλό είναι για μια φορά να κάνουμε τις επισημάνσεις πριν από τις γιορτές αφού οι «γνωστοί άγνωστοι» κοινωνοί του θεσμού έχουν καταστήσει σαφείς τις προθέσεις τους και για τη φετινή χρονιά.

Το γεγονός ότι ο τζίρος του καρναβαλιού στις «φυσιολογικές» επιχειρήσεις είναι σταθερά μειωμένος για τρεις συνεχείς χρονιές δεν απασχολεί κανένα αφού η «αρπαγή» του Καρναβαλιού και το χρήμα που εισρέει αρκεί για να κάμψει οποιαδήποτε ηθική αναστολή. H συνεχής τακτική της απόκρυψης των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο θεσμός, τόσο πριν όσο και μετά από κάθε διοργάνωση, δεν βοηθά το θεσμό και είναι η αιτία που διογκώνεται η αισχροκέρδεια που έχει προκαλέσει συναισθήματα αποστροφής στους επισκέπτες και δυσφήμιση της πόλης. Ο «πυρετός του τουρισμού» που έχει καταλάβει τους σύγχρονους «χρυσοθήρες» της Ξάνθης έχει κάνει καθημερινότητα στην περιοχή, αυτά που πριν από χρόνια χλευάζαμε στην υπόλοιπη χώρα.

Στην πρόσφατη σύσκεψη υπό το Νομάρχη Ξάνθης, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στο επίκεντρο της κριτικής βρέθηκαν οι επιχειρηματίες των καφέ μπαρ που εφαρμόζουν, μεταξύ άλλων, τις εξής τακτικές: Βάζουν είσοδο 10 ευρώ στα καταστήματα, εκκενώνουν τα καταστήματα κατά τη διάρκεια της βραδιάς για να «καθαριστούν» και εν συνεχεία απαιτούν και πάλι από τους πελάτες να πληρώσουν για δεύτερη φορά είσοδο, ανεβάζουν τις τιμές στα 10 ευρώ κατ’ελάχιστον, αρνούνται να σερβίρουν ροφήματα που είναι φτηνά, σερβίρουν συχνά σε πλαστικά ποτήρια, δυσανασχετούν με τον έλεγχο για την καταλληλότητα των ποτών και τις εφόδους των εφοριακών με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει. Αυτά και μόνο τα γεγονότα από μία και μόνο επαγγελματική ομάδα, αρκούν για να αντιληφθεί κανείς τι συμβαίνει. Αυθόρμητα σκέφτεται κανείς ότι για όποιον βρεθεί στη θέση του πελάτη και αντιμετωπίσει αυτή τη συμπεριφορά, το ενδεχόμενο να ξαναπατήσει το πόδι του στην Ξάνθη, απομακρύνεται αισθητά.

Παράλληλα η μόνιμη επωδός περί των «εξαιρέσεων και μεμονωμένων περιστατικών» δεν μπορεί να κρύψει τα προβλήματα καθώς οι πρακτικές που περιγράφονται, εφαρμόζονται καθολικά από ομάδες επαγγελματιών. Τέλος, η συνεχιζόμενη ασυδοσία έχει απομακρύνει αρκετούς ξανθιώτες από τη διοργάνωση καθώς αισθάνονται ντροπή για την εικόνα της πόλης και αντιλαμβάνονται ότι οι ΘΛΕ από πολιτιστικός θεσμός έχουν μεταβληθεί σε «αρπαχτή». Άλλωστε δεν έχει δώσει κανείς από του υγιείς πολίτες της πόλης το δικαίωμα σε 20, 30 ή 50 επιχειρηματίες της πόλης να τον δυσφημούν. Η δημοτική αρχή απαγγέλει μεγαλοπρεπείς λόγους –δεν μπορεί να κάνει κι αλλιώς- για την «ανοιχτή αγκαλιά και την ξακουστή φιλοξενία των ξανθιωτών», την οποία οι επισκέπτες βιώνουν για τα καλά, νιώθοντας την παλάμη των τοπικών επαγγελματιών.

Η συζήτηση αυτή δεν θα πρέπει να αφήνει απ΄ έξω τους πολιτιστικούς συλλόγους της περιοχής που πωλούν τη στολή της παρέλασης, περίπου στη διπλάσια τιμή από αυτή που την προμηθεύονται (από 60 εώς 90% επάνω από την τιμή αγοράς) δίνοντας τον τόνο για την κατάσταση στην πόλη. Άλλωστε επαγγελματίες είναι τα περισσότερα στελέχη  των διοικήσεων των πολιτιστικών συλλόγων που – στη μεγάλη τους πλειοψηφία- προμηθεύονται τις στολές του καρναβαλιού από βιοτεχνίες της Θεσσαλονίκης και όχι της περιοχής (!). Βέβαια, όταν ενδύονται το ρόλο του επαγγελματία «απαιτούν» από το καταναλωτικό κοινό να «στηρίζει την τοπική αγορά», όπου «τοπική αγορά» νοείται μόνο ο κλάδος που τους αποφέρει έσοδα.

Άλλωστε αν παρατηρήσει κανείς τα τελευταία χρόνια, τις συζητήσεις γύρω από το Καρναβάλι αλλά και τις αναφορές των εκπροσώπων του Δήμου γύρω από το θεσμό, το ενδιαφέρον πλέον έχει φύγει από το πολιτιστικό περιεχόμενο των ΘΛΕ αλλά επικεντρώνεται όλο και περισσότερο στο οικονομικό σκέλος το οποίο προτάσσεται ως επίτευγμα. Αυτή είναι η κατάσταση και δεν περιγράφεται με διάθεση υπερβολής αλλά μάλλον με φειδώ. Όποιος θεωρεί εαυτόν θιγμένο αρκεί να το επισημάνει πριν τις γιορτές για να μπορεί να ελεγχθεί η πολιτεία του τις ημέρες του Καρναβαλιού.

Η αντιμετώπιση μερίδας επαγγελματιών ως τοτέμ της πόλης και η άποψη ότι το συμφέρον τους προηγείται από τη φήμη της πόλης, είναι αναχρονιστική και μακροπρόθεσμα θα τους πλήξει όλους.

Η προδιαγεγραμμένη πορεία του θεσμού που επαφίεται στην ευφορία του εύκολου χρήματος, δεν μπορεί να αναστραφεί με ευχολόγια και ούτε μπορεί να φιμωθεί από το χρήμα που εισρέει στην τοπική αγορά. Άλλωστε άποψη του γράφοντος είναι ότι μέρος μόνο των κεφαλαίων που εισρέουν στο καρναβάλι, διοχετεύεται στην τοπική αγορά. Δεν κατηγορεί κανείς όσους εφαρμόζουν την πρακτική, αλλά εφόσον ο θεσμός είναι πλέον «κτήμα» της «αγοράς», η συμπεριφορά της απογυμνώνει το θεσμό από τη λαϊκή του βάση και σύντομα θα τον καταλύσει. Η επιλογή του Δήμου να συμπράττει σε αυτή τη λογική εκτιμάται πολιτικά, αρνητικά ή και θετικά.

Γιάννης Σιδηρόπουλος
isidister@gmail.com

 

Y.Γ.
Είναι εύκολο και ανέξοδο για κάποιους να παρουσιάζουν τις απόψεις που εκφράζονται σε άλλους χώρους ως δικές τους αλλά καθόλου ηθικό. Είναι θετικό κάποιες ιδέες -που δεν αποτελούν προϊόν «σοφίας» ούτε αυθεντίας- να βρίσκουν μεγαλύτερη αποδοχή  άλλα άκομψο να οικειοποιούνται. Άλλωστε η διαδρομή του καθενός προδίδει αρκετά συχνά, κάθε τι που βρίσκεται έξω από τις δυνατότητές του. Ο νοών νοείτο.